English

معاون برنامه‌ریزی و مدیریت شهری شهرداری مشهد:

پول تنها پشتوانه و سرمایه ما محسوب نمی‌شود

معاون برنامه‌ریزی و مدیریت شهری شهرداری مشهد گفت: سرمایه‌های فقط مادی‌ها نیستند، بلکه معنوی‌ها و غیرمادی‌ها هم هستند و تنها پول به عنوان پشتوانه و سرمایه محسوب نمی‌شود.

پول تنها پشتوانه و سرمایه ما محسوب نمی‌شود

به گزارش خبرگزاری موج از مشهد، شهریار آل‌شیخ در سومین نشست علمی کارگروه‌های تخصصی که در راستای آمادگی هرچه بهتر در جهت برگزاری سومین اجلاس ملی میزبانی ایرانی اسلامی در اسفند ماه امسال برگزار شد، اظهار کرد: در حال حاضر سرمایه‌های فقط مادی‌ها نیستند، بلکه معنوی‌ها و غیرمادی‌ها هم هستند و تنها پول به عنوان پشتوانه و سرمایه محسوب نمی‌شود.

وی با بیان اینکه در شهری مانند مشهد باید روی کیفیت رفتاری، کالایی، قیمتی و برندی کار شود و در این شهر ملی و مذهبی باید ضمن حفظ و تقویت برندها و هویت‌ها بیش از پیش کار شود، گفت: عمده خدمات صورت گرفته و زحمات کشیده شده در این حوزه توسط بخش خصوصی کشیده شده است و نقش بخش دولتی آنگونه که باید دیده نشده است.
معاون برنامه‌ریزی و مدیریت شهری شهرداری مشهد اضافه کرد: مشهد به واسطه وجود بارگاه منور رضوی سالانه بالغ بر ۳۰ میلیون زائر داخلی و خارجی دارد که بالاترین آمار مسافران مربوط به این شهر مقدس بوده است و باید ضمن حفظ و تقویت این ظرفیت بسیار بالا روی میزان ماندگاری زائران هم کار بشود.
مجتبی بهاروند رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای شهر مشهد، اظهار کرد: یکی از مواردی که به داشتن یک گردشگری مطلوب می‌کند داشتن یک حمل و نقل مناسب است، اما متاسفانه وضعیت حمل و نقلی مشهد در میان دیگر کلان‌شهرهای کشور بسیار نامطلوب است. 
وی با تاکید بر اینکه در شورای پنجم روی فرهنگ ترافیکی مردم کار خواهیم کرد، اضافه کرد: باید این فرهنگ را ایجاد کنیم، زیرا مشکل ترافیکی با برنامه‌های هوشمند و ابلاغی رفع نمی‌شود.
رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای سهر مشهد با انتقاد از سنگ‌اندازی برخی‌ها در جهت عدم خدمت‌رسانی مطلوب مدیران شهری به مردم، خاطرنشان کرد: توسعه خطوط مترو در مشهد در دستور کار است که با توجه به مشکل بودجه‌ای زمان‌بر است و در حال حاضر درجهت رفع مشکل ترافیکی توسعه خطوط حمل و نقل عمومی درون‌شهری را داریم که یک نمونه آن خط ۳ BRT بوده است که متاسفانه در مسیرهای اجرای آن سنگ‌اندازی‌هایی ایجاد شده است و باید همه در جهت توسعه حمل و نقل و رفع معضلات موجود در این عرصه تلاش کنیم.
بهاروند گفت: در یکی اقدامات موفق صورت گرفته کمیسیون گردشگری را در اتاق بازرگانی استان راه‌اندازی کردیم و معتقدیم که ورود اتاق بازرگانی به این عرصه دستاوردهای موفقی را در صنعت گردشگری به همراه داشته است.
احسان اصولی رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری شورای شهر مشهد، بیان کرد: در سال‌های اخیر شاهد تکرار مکرات رویه‌های کلیشه‌ای و ناکارآمد در حوزه‌های مختلف از جمله حوزه گردشگری بوده‌ایم و متاسفانه فقط در حد حرف سخن گفته‌ایم و در عمل گامی موثر را مشاهده نکرده‌ایم.
وی با بیان اینکه رشد صنعت گردشگری آنگونه که بیان می‌شود سخت و ناممکن نیست، گفت: در این عرصه هم می‌توان با یک برنامه‌ریزی درست همچون دیگر حوزه‌ها پیشرفت کرد و عدم امید و اجرای سبک‌های غلط و ناکارآمد افزایش نارضایتی‌ها را به همراه دارد.
رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری شورای شهر مشهد ادامه داد: باید در همه‌چیز با مردم شفاف بوده و با آن‌ها صادقانه سخن بگوییم و باید جذابیت‌ها و مزیت‌ها را به‌خوبی شناسایی کرده و معرفی کنیم.
اصولی اضافه کرد: در شورای شهر مشهد به دنبال بهره‌گیری از تجربیات عموم مردم و متخصصان عرصه‌های مختلف همچون گردشگری هستیم تا بهترین تصمیم را در جهت توسعه این صنعت در شهر امام رضا(ع) اجرایی و عملیاتی کنیم.
محسن شرکا رئیس هیئت‌مدیره کانون انجمن‌های صنفی کارفرمایی صنایع خراسان‌ رضوی، بیان کرد: در خراسان رضوی و مشهد نتوانستیم آن جایگاه حقیقی در بحث زائر را داشته باشیم و سالانه ۲۷ میلیون زائر را داریم و متاسفانه در بحث آماری کاهشی یک سومی داشته‌ایم و امیدواریم که خروجی این نشست‌ها رشد آمار زائران و خدمت شایسته و در خورشان به آن‌ها را به همراه داشته باشد.
وی یکی از بزرگترین نگرانی‌ها را در بحث بیکاری جوانان دانست و گفت: معتقدم امید را باید هدیه کنیم و در شورای شهر پنجم انتخاب مناسبی در انتخاب شهردار صورت گرفت و امیدواریم که مشهد به جایگاه واقعی خود برسد.
رئیس هیئت‌مدیره کانون انجمن‌های صنفی کارفرمایی صنایع خراسان‌ رضوی اضافه کرد: ما می‌توانیم با یک برنامه‌ریزی درست و هدفمند در جهت اشتغال جوانان و توسعه صنعت گردشگری گام‌هایی موثر و ثمربخش برداریم و دغدغه‌های موجود در خانواده‌ها را برطرف کنیم. 
شرکا با بیان اینکه اعتماد با صداقت در رفتار و گفتار و تلاش خردمندانه محقق می‌شود، خاطرنشان کرد: منتخبان مردم در شورای شهر باید به‌خوبی پاسخ اعتماد مردم در انتخاب آن‌ها را بدهند.
سعید ولی‌زاده رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی گردشگری خراسان‌ رضوی بیان کرد: یکی از مشکلات ما در مشهد در بحث محدودیت مسیرهای ترددی شهری به‌خصوص مناطق طرح زوج و فرد بوده است.
وی با تاکید بر این‌ نکته در همه جا باید رزرو ویزا فعال باشد تا اقامت اجباری ۴ شب در هتل‌ها هم اعمال شود، ادامه داد: اما متاسفانه چنین چیزی در ایران نیست و شاهد فعالیت‌ اقامتگاه‌های غیرمجاز هستیم.
رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی گردشگری خراسان‌ رضوی گفت: از مسئولان وزارت امور خارجه درخواست کرده‌ایم که مبحث رزرو ویزا را فعال کند تا فعالان صنعت گردشگری در بخش‌های مختلف متضرر نشوند و جلوی سودجویی سوءاستفاده‌کنندگان و دلالان هم گرفته شود.
محمد قانعی رئیس اتحادیه هتلداران خراسان رضوی با اشاره به اینکه شهر مقدس مشهد در تمامی بخش‌های هتلداری اعم از اسکان، غذا، قیمت‌ها و دیگر خدمات یک سروگردن بالاتر است، گفت: سطح میانگین سنی هتل‌های کشور ۳۷ سال و مشهد کمتر از ۶ سال بوده است و هتل‌ها با ذائقه‌های مختلف ا درخورشان زائر امام رضا(ع) ساخته شده است.
وی ادامه داد: هتل‌های مشهد به لحاظ سطح کمی و کیفی یک ستاره بالاتر از نمونه‌های مشابه دیگر شهرها هستند و کیفیت خدمات هتل ۴ ستاره مشهد با هتل ۵ ستاره دیگر شهرها برابری می‌کند.
متاسفانه میراث فرهنگی به عنوان متولی اصلی حوزه گردشگری عملکرد خوبی نداشته و شاهد رقابت‌های نابرابر در بخش‌های مختلف این صنعت از جمله هتلداری هستیم و در حال حاضر تنها ۲۰ درصد ظرفیت هتل‌های مشهد اشغال است و هتلداران در رکود شدید قرار گرفته‌اند.
رئیس اتحادیه هتلداران خراسان رضوی با تاکید بر اینکه بیشترین میزان توریست‌ها در فصل گرم سال در کیش است، گفت: در مشهد هم فضاها و امکانات مهم در این خصوص فراهم است تا زائران امام رضا(ع) در بحث حمل و نقل هوایی، ریلی و جاده‌ای،  مکان اقامتی مناسب و غیره کم‌وکاستی‌ای نداشته باشند.
قانعی بیان کرد: میانگین میزان ماندگاری زائر در مشهد کاهش یافته است و به کمتر از ۲ روز رسیده است که چنین شرایطی موجب متضررشدن فعالان صنایع مختلف از جمله صنعت هتلداری می‌کند و یکی از مشکلات در بحث گرانی‌ها بوده است که نیازمند تدبیر جدی مسئولان در امر کاهش و کنترل قیمت‌ها هستیم.
حسن امیریان رییس اتحادیه رستوران‌داران، چلوکبابی‌ها و حلیم‌پزان مشهد با بیان اینکه بیش از ۱۸ مورد نهاد دولتی داریم که اصناف مختلف همچون اتحادیه رستوران‌داران در ارتباط هستند، اظهار کرد: باید کسی به مجلس شورای اسلامی برود که درد کشیده اصناف باشد و درد فعالان صنوف مختلف را درک کرده و در جهت درمان آن گام بردارد.
وی اضافه کرد: در آخرین نظرسنجی صورت گرفته بالغ بر ۹۰ درصد زائران و مجاوران امام رضا(ع) از خدمات رستوران‌ها و چلوکبابی‌های مختلف ابراز رضایت کرده‌اند.
رییس اتحادیه رستوران‌داران، چلوکبابی‌ها و حلیم‌پزان مشهد ادامه داد: باید وقتی چنین رضایتمندی بسیار بالایی داریم در امر افزایش میزان ماندگاری زائران و کاهش و کنترل قیمت‌ها هم کار شود، هرچند که نرخ غذاهای قابل عرضه در مشهد به مراتب پائین‌تر از دیگر شهرها بوده است و در بحث کیفیت نیز بالاترین سطح کیفی را در انواع غذاها داشته‌ایم و کاهش قیمت به معنای کاهش کیفیت نبوده و نیست.
محمود بنانژاد رئیس اتاق اصناف مشهد، گفت: نباید شرایط را به‌گونه‌ای فراهم کنیم که امکان حضور زائر محروم و کم‌درآمد در مشهد میسر نباشد و باید در کنار توجه به بحث منافع اقتصادی صنوف مختلف در صنعت گردشگری، شرایط حضور تمامی زائران امام رضا(ع) اعم از فقیر و غنی را فراهم کنیم.
وی افزود: در اتاق اصناف مشهد تمامی صنوف زیرمجموعه را در امر خدمت شایسته و تولید و عرضه محصول باکیفیت و باقیمت مناسب موظف کرده‌ایم.
علی مختاری عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد، اظهار کرد: برندسازی غذا در صنعت گردشگری و معرفی ظرفیت‌های این صنعت به عنوان یکی از شاخص‌های اصلی گردشگری در خراسان رضوی به ویژه مشهد از اقدامات بسیار مهم و لازم‌الاجرا بوده که تاکنون از آن غفلت شده است و یک محصول باید به‌ شکلی تولید شود که به عنوان یک برند شاخص مطرح شود، زیرا ویژگی یک برند موفق در تولید یک محصول باکیفیت، استاندارد، دارای قیمت تمام شده مناسب بوده است.
وی بیان کرد: جاذبه‌های گردشگری در شهرها و کشورها متفاوت است که شامل معماری و شهرسازی، غذا، طبیعت، اماکن مذهبی و تاریخی می‌شود، اما از حوزه گردشگری برای درآمدزایی و ایجاد ارزش افزوده در مشهد کمتر استفاده شده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد با اشاره به اینکه اقتصاد خلاقانه می‌تواند ضمن تجمیع همه بخش‌های گردشگری و اضافه‌کردن خلاقیت به آن در برندسازی قابلیت‌ها و جذب گردشگر موفق عمل کند، افزود: استفاده از ظرفیت‌های هنری و خلاقانه و بهره‌گیری از علوم روانشناسی و مردم‌شناسی می‌تواند به اقتصاد بر پایه صنعت گردشگری رونق دهد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه