English

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری بندرعباس:

عدم استقبال شهروندان از کانکس‌های تفکیک زباله/مرکز نگهداری از سگ‌های ولگرد در بندرعباس راه اندازی شد

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری بندرعباس، گفت: در سطح شهر بندرعباس با 8 کانکس تفکیک زباله وجود دارد که متأسفانه مراجعه‌کننده‌ای به این کانکس ها وجود ندارد و از سوی شهروندان استقبالی نمی‌شود.

عدم استقبال شهروندان از کانکس‌های تفکیک زباله/مرکز نگهداری از سگ‌های ولگرد در بندرعباس راه اندازی شد

به گزارش خبرگزاری موج، پطروس ترابی صبح امروز در نشستی خبری باسیاست کاهش هزینه در تنظیف شهری بندرعباس روبه‌رو هستیم، افزود: امیدواریم این کاهش هزینه لطمه‌ای به تنظیف شهر بندرعباس وارد نکند گرچه از سال جاری دستگاه جاروب مکانیزه در سطح شهر استفاده می‌شود تا بتوانیم عملکرد بهتری داشته باشیم.

در بخش خدمات موتوری با زیان مواجه بودیم

وی بابیان اینکه در بخش خدمات موتوری با زیان مواجه بودیم، تصریح کرد: این بخش در سراسر کشور برای بخش دولتی زیان ده است و به دلیل فرسودگی ماشین آلات موجود و سود ده نبودن آن بار مالی زیادی به بدنه شهرداری وارد کرده است و در همین راستا مزایده‌ای برای فروش آن‌ها در حال برگزاری است.

ترابی با اشاره به اینکه با توجه به اینکه اکنون پروژه‌های عمرانی سطح شهر توسط پیمانکاران انجام می‌شود و شهرداری همچون گذشته خود پروژه‌ای عملیاتی نمی‌کند، اظهار کرد: سازمان مدیریت پسماند و خدمات موتوری   شهرداری بندرعباس باید به سمت چابک سازی برود و نیروهای مازاد به‌طور حتم در سای قسمت‌های شهرداری بندرعباس که با کمبود نیرو مواجه اند، استفاده خواهد شد.

برگزاری مزایده فروش ماشین آلات برای تجهیز بهتر و آمادگی برابر حوادث غیرمترقبه است

وی بابیان اینکه اکنون بیش از 40 دستگاه در زمینه خدمات موتوری دارا هستیم که عملاً کمکی به مجموعه شهرداری نکرده و تنها هزینه‌بر دوش دارند، اظهار کرد: برگزاری مزایده فروش ماشین آلات برای تجهیز بهتر طی چهار ماه آینده و نوسازی ناوگان و آمادگی برابر حوادث غیرمترقبه و شرایط اضطرار است.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند   شهرداری بندرعباس بابیان اینکه جمع‌آوری زباله‌های عفونی سطح شهر بندرعباس با یک دستگاه به صورت روزانه انجام می‌شود، اضافه کرد: در سال جاری مراکز درمانی طرف قراردادمان به دو برابر رسیده و اکنون بیش از 120 مرکز زباله‌های خود را به سازمان پسماند تحویل می‌دهند.

وی ادامه داد: اما این تعداد تمامی مراکز درمانی سطح شهر را پوشش نمی‌دهد که این گلایه به دانشگاه علوم پزشکی منتقل کرده ایم و آن‌ها به هزینه اعلام‌شده معترض بودند که این هزینه به نسبت سایر نقاط کشور و هزینه تمام‌شده برای شهرداری بندرعباس نیز پایین ترین رقم اعلام‌شده است.

بیمارستان‌ها همکاری لازم را ندارند

ترابی بابیان اینکه در جهت تعامل با مراکز درمانی به ویژه بیمارستان‌ها حاضر شدیم به جای صورت وضعیت ماهیانه مبلغ ثابتی به صورت ماهیانه دریافت کنیم، عنوان کرد: بیمارستان‌ها همکاری لازم را ندارند و به‌طور مثال بیمارستان شهید محمدی اکنون با بدهی چهارماهه روبه‌رو است پس مجبوریم با همان شیوه صورت وضعیت ماهیانه برخورد کنیم که به‌مراتب برای بیمارستان‌ها هزینه بالاتری دارد زیرا نمی‌توان به این شکل خدمات مطلوب انجام داد اما بیمارستان‌ها به تعهداتشان عمل نکنند.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند   شهرداری بندرعباس با اشاره به اینکه این سازمان نقش نظارتی در حوزه زباله‌های عفونی ندارد بلکه تنها زباله‌های را تحویل می‌گیرد و جمع‌آوری می‌کند، تصریح کرد: نظارت بر مراکز درمانی و زباله‌هایشان برعهده دانشگاه علوم پزشکی است و اینکه آن‌ها زباله‌ها را قاطی نکنند، برعهده ما نبوده و نیست زیرا همین امر باعث آسیب به کارگران شهرداری می‌شود گرچه در سال جاری با رایزنی های صورت گرفته و اخطارهای لازم از سوی سازمان پسماند در خصوص تفکیک زباله‌های عفونی و غیر عفونی شاهد کاهش خسارات و عدم حتی یک گزارش آسیب‌دیدگی کارگر شهرداری در این بخش بوده ایم.

وی در خصوص مشکلات فرهنگ‌سازی در زمینه تفکیک زباله تر و خشک، گفت: یکدست صدا ندارد و باید تمامی دستگاه‌های اجرایی در این بخش ورود کرده و حمایت کنند زیرا بودجه شهرداری به‌تنهایی کفاف این موضوع را نمی‌دهد.

ترابی با اشاره به آموزش بیش از 130 مدرسه در سطح شهر بندرعباس، اضافه کرد: علاوه بر آموزش سازمان مدیریت پسماند، پیمانکار تفکیک زباله خود دست به تبلیغات شهری و فرهنگ‌سازی می‌زند که به‌طور مثال در شمال بلوار امام حسین(ع) اکنون شاهد استقبال مردم از تفکیک زباله هستیم و این سازمان آمادگی دارد حتی به آپارتمان‌ها سطل‌های زباله بزرگ به صورت نیم‌بها واگذار کند.

جمع‌آوری زباله و تنظیف شهری برای شهرداری ضرر است

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند   شهرداری بندرعباس بابیان اینکه در بودجه سال 97 برای تأسیس ساختمان آموزش پسماند نیز ردیفی در نظر گرفته ایم، خاطرنشان کرد:جمع‌آوری زباله و تنظیف شهری برای شهرداری ضرر است و شهرداری به‌تنهایی نمی‌تواند در این زمینه مثمر ثمر عمل کند و وزارت کشور در همین راستا در سال 85 مصوبه‌ای داشت مبنی بر دریافت بها خدمت از تولید کننده زباله که تاکنون در هیچ شهری به اجرا درنیامده است.

وی با اشاره به اینکه کارگروهی در این زمینه متشکل از شش کلان‌شهر و شهرداری بندرعباس در سطح کشور تشکیل‌شده تا زمینه‌های عملیاتی کردن آن موردبررسی قرار گیرد، افزود: به هیچ وجه قصد گرفت هزینه مردم نداریم اما از ادارات و صنوفی که تولید زباله می‌کنند به طور حتم با ایجاد سیاست هایی این هزینه باید دریافت شود.

ترابی با انتقاد از اینکه این مصوبه وزارت کشور ضمانت اجرایی ندارد زیرا در حال حاضر بسیاری از دستگاه‌های اجرایی و مراکز نظامی در این خصوص همکاری با شهرداری نداشته اند، ادامه داد: برای تمامی این نهادها صورت وضعیت صادر شده اما تاکنون هیچ نهادی هزینه‌اش را پرداخت نکرده است.

دستگاه‌های اجرایی در جمع‌آوری زباله همکاری نمی‌کنند

ترابی با انتقاد از دستگاه‌های اجرایی در عدم همکاری در جمع‌آوری زباله، ادامه داد: هیچ اداره ای حاضر نیست زباله خود را ساعت 9 شب در سطل‌های زباله تعبیه‌شده قرار دهد و بیش از 100 اخطار در این خصوص صادر شده اما گوش شنوایی وجود ندارد.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند   شهرداری بندرعباس بابیان اینکه حتی واحدهای تجاری خاطی را به صدور اخطار و تشکیل پرونده محکوم کرده ایم، افزود: اما اثبات این تخلف امری دشوار است و نیاز به تجهیزات و نیرو برای ثبت تخلف از طریق دوربین و عکس دارد.

مرکز نگهداری از سگ‌های ولگرد در بندرعباس راه اندازی می‌شود

وی در خصوص وضعیت نگهداری از سگ‌های ولگرد در سطح شهر بندرعباس، گفت: حدود یک ماهی است که با همکاری انجمن حیوانات به دنبال ساماندهی مرکز نگهداری از سگ‌های ولگرد در سایت پسماند هستیم که تاکنون بیش از 300 تا 400 سگ به این مرکز انتقال داده‌شده و با همکاری انجمن حمایت از حیوانات تغذیه این سگ‌ها در حال انجام است.

ترابی بابیان اینکه هزینه نگه‌داری هر سگ در این مرز بین 230 تا 260 هزار تومان است، ادامه داد: این مرکز را به چهار قسمت تبدیل و فنس کشی کرده و توله‌سگ‌ها از سگ‌های بزرگ جدا هستند و امیدواریم با استقرار یک دامپزشک و تهیه داروهای موردنیاز بتوانیم تا دو هفته آینده این مرکز را به‌طور کامل راه‌اندازی کنیم.

اولویت شهردار بندرعباس پرداخت حقوق تنظیف کاران است

وی با اشاره به اینکه باید در این مرکز برنامه وجود داشته باشد وگرنه بار دیگر شاهد سرگردانی سگ‌ها در شهر خواهیم بود، اظهار کرد: گرچه پس از راه‌اندازی این مرکز بازهم احتمال وجود سگ ولگرد در شهر بندرعباس وجود دارد  زیرا این اقدام شهرداری بندرعباس طی سه سال آینده جواب خواهد داد.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند   شهرداری بندرعباس اولویت شهردار بندرعباس را پرداخت حقوق تنظیف کاران دانست و عنوان کرد: برای شهردار بندرعباس تمیزی شهر و تنظیف آن در اولویت قرار دارد و گرچه پایه حقوق تنظیف کاران در کل کشور پایین است اما شهردار بندرعباس همواره در پرداخت حقوق این قشر زحمتکش تأکید داشته است.

از کانکس‌های تفکیک زباله استقبالی نمی‌شود

ترابی بابیان اینکه در سطح شهر بندرعباس با 8 کانکس تفکیک زباله وجود دارد، خاطرنشان کرد: متأسفانه مراجعه‌کننده‌ای به این کانکس ها وجود ندارد و از سوی شهروندان استقبالی نمی‌شود.

وی با انتقاد از صنایع غرب بندرعباس که بهای پسماند خود را نمی‌پردازند، اظهار کرد: پسماند صنعتی رهاشده زیادی در حومه شهر وجود دارد که نیاز به رسیدگی مسئولین در این بحث وجود دارد.

طرح ایتالیایی ها در بندرعباس شکست خورد

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند   شهرداری بندرعباس در خصوص سفر و بازدید شرکت ایتالیایی از سایت پسماند جهت تولید برق از زباله، افزود: این طرح نیاز به آب زیادی داشت که با توجه به مشکلات آب شهر بندرعباس آن پروژه عملی نبود و قرار بود شرکت ها مختلف طرح‌های خود را با شرایط موجود ارائه دهند که تاکنون شرکتی پیشقدم نشده اما خودمان طرح‌های زیادی را در دست مطالعه داریم تا بهترین آن را انتخاب و عملیاتی کنیم تا پس از اجرا دیگر حسرت زیان ده بودن طرحی را نخوریم.

وی با اشاره به کشف روزانه 10 تا 15 مورد تخلف از رها کردن نخاله در اطراف شهر بندرعباس، عنوان کرد:طرح بازیافت نخاله‌های ساختمانی در دست بررسی است و امیدواریم با تصویب آن شاهد استفاده بهینه از نخاله‌های ساختمانی باشیم گرچه در این طرح از یک هزار تن نخاله ساختمانی تنها بین 200 تا 300 تن آن امکان بازیافت دارد.

ماشین‌های نخاله ساختمانی به GPS مجهز می‌شوند

ترابی ادامه داد: در سال آینده طرح مجهز کردن ماشین‌های نخاله ساختمانی به GPS را عملیاتی خواهیم کرد تا شاهد کمترین تخلف در سطح شهر باشیم گرچه عملیاتی کردن آن نیاز به تأمین بودجه لازم دارد.

وی بابیان اینکه نخاله‌های دهیاری‌های اطراف شهر بندرعباس را رایگان دفن می کنیم، اظهار کرد: نباید به سمت پیش‌بینی سایت جدیدی برای دفن زباله پیش برویم زیرا در برنامه ششم توسعه از کاهش میزان زباله به 20 درصد برسد.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند   شهرداری بندرعباس در پایان با اشاره به اینکه سرانه زباله به ازای هر شهروند بندرعباسی 700 گرم است، افزود: میزان زباله جمع‌آوری‌شده روزانه بندرعباس 360 تن است که با توجه به تولید 50 تن زباله صنایع غرب و 10 تن زباله دهیاری‌ها میزان دفن زباله روزانه سایت پسماند به 420 تن می‌رسد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه