English

رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان خبر داد:

نجات جان ۲۰۰ بیمار سکته مغزی در گیلان/انجام فعالیت های دانش سلولهای بنیادی در گیلان

رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان از نجات بهنگام جان 200 بیمار سکته مغزی در گیلان در سال گذشته خبر داد و بر عوارض جدی سکته های مغزی بر سلامت افراد هشدار داد.

نجات جان 200 بیمار سکته مغزی در گیلان/انجام فعالیت های دانش سلولهای بنیادی در گیلان

 شاهرخ یوسف زاده چابک امروز در حاشیه افتتاح بخش استروک (بخش نگهداری ویژه از بیماران سکته مغزی) در بیمارستان پورسینای رشت در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری موج در گیلان، عوارض و علل سکته های مغزی را برشمرد.

وی، سکته مغزی را در دنیا یکی از مهمترین علت مرگ بشر و نخستین عامل از کارافتادگی، بدن افراد دانست و گف: سکته مغزی یعنی بسته شدن یا پاره شدن یک شریان مغزی که به دنبال آن اختلال در گردش خون آن ناحیه از مغز ایجاد شده و موجب بروز علائمی مثل فلج نیمه بدن، اختلال تکلم و اختلال در راه رفتن می شود.

یوسف زاده چابک با بیان اینکه سکته مغزی، زمانی اتفاق می افتد که رگی خونی در مغز مسدود یا منفجر شود ادامه داد:  به طور متوسط 10 تا 15 درصد افرادی که به سکته های مغزی مبتلا می شوند در اثر این بیماری جان خود را از دست می دهند و 60 تا 70 درصد بیماران با درمان مناسب می توانند زندگی مستقل داشته باشند.

وی افزود: افرادی که دچار سکته مغزی می شوند در صورت زنده ماندن زندگی دشواری را در پیش خواهند داشت.

رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان با بیان اینکه تنها راه نجات بیماران سکته مغزی اینست که همراهان بیمار او را قبل از سه ساعت به بیمارستان منتقل کنند، افزود: در صورتی که رگ لخته شده باز شود بیمار نجات پیدا خواهد کرد.

وی با اشاره به خطر فلج شدن و خطرات بدتر از آن در بیماران از نجات بهنگام جان 200 بیمار سکته مغزی در گیلان در سال گذشته خبر داد.

 این جراح مغز و اعصاب بر عوارض جدی سکته های مغزی در سلامت افراد هشدار داد و تصریح کرد: از آنجایی که بیمارستان پورسینای رشت مرکز خدمات دهی به بیماران عارضه مغز و اعصاب نیز است در این راستا بخش مراقبت های ویژه این بیماران با هشت تخت و سرمایه ای بالغ بر 500 میلیون تومان در بیمارستان پورسینای رشت افتتاح شد.

وی با بیان اینکه این خدمات در حال حاضر در رشت به عنوان مرکز استان ارائه می شود ادامه داد: بیماران شهرستانی در صورت عارضه سکته مغزی باید ظرف مدت کمتر از سه ساعت خود را به بیمارستان برسانند.

یوسف زاده چابک به پیشرفت 50 درصدی بیمارستان مغز و اعصاب پروفسور سمیعی در سایت لاکان رشت اشاره کرد و گفت: این بیمارستان 400 تختوابیست و در محور فومن سراوان پس از افتتاح می تواند مکان مناسبی برای مراجعه بیماران شهرستانی باشد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان، همچنین به نجات جان 800 بیمار سکته قلبی در بیمارستان حشمت رشت در سال گذشته اشاره کرد و گفت: سال گذشته رقم نخست کشور را در نجات جان بیماران دچار عارضه سکته قلبی داشتیم.

وی مراکز درمانی قلب در سطح کشور را بسیار پیشرفته خواند و گفت: با وجود دانشگاه علوم پزشکی گیلان حایز رتبه نخست کشوری شد.

یوسف زاده چابک در خاتمه به بررسی و انجام فعالیت این دانشگاه در زمینه دانش سلولهای بنیادی اشاره کرد و گفت: به دلیل توانایی منحصر به فرد سلول‌های بنیادی، این سلول‌ها امروزه از مباحث جذاب در زیست شناسی و علوم درمانی است و هم چنین تحقیقات در این زمینه دانش ما را درباره چگونگی رشد و تکوین یک اندام از یک سلول منفرد افزایش داده و مهم تر آنکه به فهم مکانیزم جایگزینی سلول‌های سالم با سلول‌های آسیب دیده کمک می کند که می تواند در درمان و سلامت افراد جامعه تاثیر بسزایی داشته باشد.

 

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه