English

آغاز گشت تحقیقاتی کاوشگر خلیج فارس

نخستین گشت تحقیقاتی کشتی اقیانوس پیمای کشورمان با نام کاوشگر خلیج فارس از بندرعباس آغاز شد.

آغاز گشت تحقیقاتی کاوشگر خلیج فارس
به گزارش خبرگزاری موج، در این شناور ۱۲ محقق کشورمان در مدت ۶ روز در محدوده تنگه هرمز کاوش می‌کنند.

ناصر حاجی زاده افزود: این شناور ۱۵ گره دریایی سرعت دارد و نمونه برداری از رسوبات کف دریا‌ها واقیانوس‌ها از قابلیت‌های این شناور تحقیقاتی است.

وی گفت: این شناور در زمینه‌های فیزیک دریا، شیمی دریا، زیست شناسی دریا، زمین شناسی، ژئوفیزیک دریا، هواشناسی تخصصی، اقلیم شناسی و نقشه برداری دریا کاربرد دارد.

وی افزود: کشتی تحقیقاتی کاوشگر خلیج فارس مجهز به ۵ آزمایشگاه و انواع تجهیزات، امکانات و دستگاه‌های پیشرفته مطالعات دریایی و اقیانوسی است.

رئیس پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی گفت: این کشتی ۹۰۰ تن وزن، ۵۰ متر طول، ۱۰ متر عرض و ۱۲ متر ارتفاع دارد و قادر است با آب و سوخت کامل به مدت ۴۵ روز در خلیج فارس، دریای عمان و شمال اقیانوس هندتحقیقات میدانی انجام دهد.

ناصر حاجی زاده افزود: این کشتی پیشرفته تحقیقاتی توانایی دریانوردی حدود ۳ هزار مایل دریایی را دارد.

وی گفت: برای ساخت این کشتی بزرگ تحقیقاتی ۲۷ میلیارد تومان از منابع ملی هزینه شده است که ساخت آن در داخل کشور ۴۰ درصد صرفه جویی ارزی داشته است.

وی افزود: با شروع بکار کاوشگر خلیج فارس، توانایی‌های تحقیقاتی دریایی ایران در آب‌های کشور، منطقه و جهان به نحو قابل ملاحظه‌ای افزایش خواهد یافت.

رئیس پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی گفت: برای ساخت این کشتی بیش از ۱۵۰ مرکز صنعتی، دانشگاهی، تحقیقاتی، شرکت دانش بنیان با سازمان صنایع دریایی همکاری داشته اند.

ساخت نخستین کشتی تحقیقاتی اقیانوس پیمای کشورمان با حمایت مالی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای انجام دادن تحقیقات دریایی از سال ۹۱ آغاز شد و پس از پشت سر گذاشتن موفقیت آمیز آزمایش‌های فنی آماده تحقیقات دریایی شده است.

صنایع کشتی سازی شهید درویشی بندرعباس وابسته به صنایع دریایی در ۳۵ کیلومتری غرب بندرعباس واقع شده است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی