English

قوت یازده کیلویی مردم کرمانشاه کم می‌شود یا اضافه؟

بر اساس اعلام مدیر توسعه بازرگانی جهاد کشاورزی استان، سرانه مصرف تخم‌مرغ هر کرمانشاهی حدود یازده کیلوگرم است و به طبع سیر نوسانی و رو به بالای قیمت این مواد خوراکی شهروندان را دچار نگرانی کرده است.

قوت یازده کیلویی مردم کرمانشاه کم می‌شود یا اضافه؟

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج کرمانشاه، بیان و انتشار اخبار مختلف مبنی بر افزایش قیمت تخم‌مرغ به‌عنوان یکی از ابتدایی‌ترین اقلام خوراکی در سطح جامعه، قطعاً دلواپسی‌ها و نگرانی‌هایی را به همراه داشته است، کما اینکه به هر مرکز خرید و یا سوپرمارکتی که مراجعه می‌شود این نگرانی به عینه دیده می شود، که " حالا که تخم‌مرغ این‌قدر سریع گران شد، قطعاً دیگر اقلام مصرفی نیز با سیر صعودی قیمت مواجه می‌شوند.

بنا بر گفته رئیس اتحادیه مرغ تخم‌گذار کرمانشاه، مهم‌ترین عامل گرانی تخم‌مرغ بی‌برنامگی در صنعت مرغ و تخم‌مرغ است، وی دراین‌باره معتقد است که شرایط و فشارهای اقتصادی کنونی تولیدکنندگان مرغ و تخم‌مرغ کشور را در مسیر نابودی قرار داده و با این اوضاع نه‌تنها خیلی‌ها از سرمایه‌گذاری در این زمینه صرف‌نظر می‌کنند، بلکه حتی سرمایه‌گذاران فعلی هم یکی‌یکی صحنه را ترک خواهند کرد.

مرتضی منتصری در پاسخ به موج در رابطه با علل گرانی تخم‌مرغ اظهار داشت: گرانی نهاده‌های دامی، عدم نظارت‌ها، نبود بانک توزیع مناسب تولیدات و... واحدهای پرورشی را گرفتار مسائل شدید مالی کرده و در این شرایط نه‌تنها کاهش قیمت تخم‌مرغ را نخواهیم داشت، بلکه چه‌بسا حتی برای همیشه مجبور به واردات باشیم.

تا وقتی واردات وجود دارد، نباید انتظار پیشرفت تولید بومی را داشته باشیم

 به گفته میزان تولیدات تخم‌مرغ کشور تا چند ماه گذشته به‌اندازه‌ای بود که حتی صادرات تخم‌مرغ داشتیم، درحالی‌که چند ماه گذشته فقط 100 هزار تن مازاد تولید تخم‌مرغ در کشور تولیدشده و در حال حاضر برای تأمین 90 درصد نهاده‌ها وابسته به واردات هستیم، با این اوصاف با بالا رفتن قیمت نهاده‌ها چگونه می‌توان قیمت تخم‌مرغ را ثابت نگه داشت.

منتصری تعداد واحدهای پرورش مرغ تخم‌گذار در کرمانشاه را 24 واحد عنوان کرد که در حال حاضر نیمی از این واحدها آن‌هم با 30 درصد ظرفیت کار می‌کنند.»

از این هفته به آن هفته فرج کاهش قیمت 950 تومانی هر کیلو تخم‌مرغ حاصل شد

مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی استان اما این امید را می‌دهد که امروز (دهم دی) هر کیلوگرم تخم‌مرغ باقیمت 5850 تومان درب مرغداری عرضه‌شده، درحالی‌که این قیمت روز چهارم دی‌ماه 6800 تومان بوده و ظرف چند روز آینده این رقم به 4800 تومان تقلیل می‌یابد.

به گفته بهمنی پور در حال حاضر بر اساس مصوبه کشوری هر شانه تخم‌مرغ در صورت بسته‌بندی باقیمت 12 هزار و 600 تومان و در صورت عدم وجود بسته‌بندی باقیمت یازده هزار و 600 تومان به دست مشتری می‌رسد با آزاد شدن واردات تخم‌مرغ در کشور تا سقف 29 هزار تن تا پایان سال، دیگر مشکل کمبود تخم‌مرغ نداریم.

وی گرانی موقتی حدود 10 درصدی نهاده‌های تولید در یک ماه گذشته را عامل افزایش ناگهانی قیمت تخم‌مرغ در بازار می‌داند و می‌گوید: کرمانشاه سالانه به حدود 21 هزار تن تخم‌مرغ نیاز دارد و برای رفع کمبود حدود 10 هزار تنی از طریق استان‌های قم، اصفهان، مرکزی، قزوین و... تأمین می‌شود اما الآن تخم‌مرغ کافی در استان موجود است.

بابیان مطالب فوق این سؤال پیش می‌آید که با ورود تخم‌مرغ وارداتی، پس چرا در یک‌فاصله زمانی کوتاه به‌شدت قیمت این قوت معیشتی مردم بالا کشید، از طرفی حال که این‌قدر تولیدکننده بومی مشتاق داریم، چرا باز دست به دامن واردات هستیم.

شیما فتحی

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه