English

سرپرست گمرکات قم:

خط راه آهن به گمرکات قم متصل می شود

سرپرست گمرکات قم: بر اساس طرح جامع توسعه گمرکات قم، این خط راه آهن در طی چهارماه احداث می شود که این امر نقش موثری در گسترش فعالیت های گمرکات قم به عنوان استان مجاور پایتخت، خواهد داشت.

خط راه آهن به گمرکات قم متصل می شود

سرپرست گمرکات قم در گفت و گو با خبرنگار موج درقم ، افزود: در این مدت در بخش صادرات 109 هزار و 595 تن انواع کالا مانند گرانول، پفک، کفش و صندل، شمش سرب، محصول های پلاستیکی، شیمیایی و هیدروکربن به ارزش 135 میلیون و 829 هزار دلار به کشورهایی همچون عراق، افغانستان، امارات، هند، پاکستان و ازبکستان صادر شده است؛ این محصول ها نسبت به مدت مشابه سال قبل از لحاظ ارزش 30 درصد و از نظر وزن 63 درصد افزایش داشته است.

وی بیان کرد: در بخش واردات نیز ؛ 38 هزار و 188 تن کالا مانند خودرو سواری، اجزا و الیاف اکرولیک، بیل مکانیکی، پنل ال ای دی، اجزا و قطعات ماشین لباسشویی و پکیج، دستگاه فتوکپی و لوازم آرایشی و بهداشتی از کشورهایی همچون کره، چین، هند، ایتالیا، امارات و ترکیه به ارزش 205 میلیون و 100 هزار دلار از طریق گمرکات قم به کشور وارد شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر وزن 21 درصد و از لحاظ ارزش 35 درصد کاهش داشته است.

محمد خلیلی ادامه داد: در همین مدت مقدار 49 هزار و 153 هزار تن کالا از سایر گمرکات به قم ترانزیت شده است که در مقایسه با مدت مشابه از نظر وزن 37 درصد کاهش داشته است.

وی با اشاره به فعالیت های گمرکات استان قم در بخش امانات پستی، گفت: در این مدت تعداد یکهزار و 359 بسته به وزن چهار هزار و 363 کیلوگرم از کشورهایی همچون آمریکا، استرالیا، امارات، آلمان و عراق به عنوان هدیه و سوغات به بخش امانات خارجی گمرکات وارد و پس از طی مراحل قانونی خارج شده اند؛ همچنین در همین مدت سه هزار و 534 بسته به وزن هفت هزار و 990 کیلوگرم در قالب مطبوعات، هدیه و سوغات از گمرکات استان قم صادر شده است.

سرپرست گمرکات قم همچنین بااشاره به امضا تفاهم نامه با اداره کل راه آهن قم برای اتصال خط راه آهن به گمرکات استان، افزود: بر اساس طرح جامع توسعه گمرکات قم، این خط راه آهن در طی چهارماه احداث می شود که این امر نقش موثری در گسترش فعالیت های گمرکات قم به عنوان استان مجاور پایتخت، خواهد داشت.

وی با بیان این که تمام نقاط گمرکات قم توسط دوربین های مدار بسته کنترل می شود، ادامه داد: براساس سیاست های گمرکات کشور پس از مجهز شدن گمرکات مرزی به سیستم های کنترل ایکس ری، گمرکات استانی نیز به این سامانه تجهیز خواهد شد.

خلیلی بیان کرد: کالاهای واحدهای نمونه و برتر استان و واحدهایی که در انجام فعالیت های خود استانداردهای لازم را رعایت می کنند از طریق مسیر سبز و زرد گمرک که نیازی به ارزیابی فیزیکی ندارد، ترخیص که این امر منجر به بالا رفتن سرعت فعالیت های گمرکی آنان می شود.

وی ادامه داد: بیش از 60 درصد کالاهای صادراتی در رتبه بندی سبز و زرد قرار می گیرند و سایر اقلام همچون محصول های بهداشتی برای ترخیص نیاز به کسب مجوز از سازمان های متولی دارند که همین مساله منجر به طولانی شدن فرآیند ترخیص این کالاهای می شود.

ترخیص کالا از گمرکات از طریق سه مسیر سبز، زرد و قرمز صورت می گیرد؛ در مسیر سبز که شامل واحدهای صادراتی برتر و نمونه و همچنین واحدهایی که هیچ گونه تخلف گمرکی نداشتند می شود، کالاهیچ گونه کنترل فیزیکی و ارزیابی اسنادی نمی شود، در مسیر زرد کالا ارزیابی فیزیکی نمی شود اما اسناد هویتی آن کنترل می شود، در مسیر قرمز کالا هم مورد ارزیابی فیزیکی و هم کنترل اسنادی قرار می گیرد.

وی بیان کرد: گمرکات استان قم تلاش می کند به طور میانگین کار ترخیص کالاهای صادراتی را در مدت سه ساعت و کالاهای وارداتی را در مدت 72 ساعت به انجام رساند.

وی با اشاره به راه اندازی سامانه مجازی هدایت صاحبان کالا در گمرکات به منظور کاهش فرآیندهای اداری، افزود: گمرکات استان قم تلاش می کند در قالب بسته های حمایتی و ترخیص نسیه به صاحبان کالاها کمک کند تا محصول خود را در زمان کوتاه تری ترخیص کند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی