English

مرمت حصار ساسانی شهر کوهپایه در شرق اصفهان پایان یافت

مدیر کل میراث فرهنگی استان اصفهان از اتمام مرمت حصار ساسانی شهر کوهپایه در شرق شهرستان اصفهان خبر داد.

مرمت حصار ساسانی شهر کوهپایه در شرق اصفهان پایان یافت

به گزارش خبرگزاری موج از اصفهان  ، فریدون الله یاری گفت: کار مرمت این حصار تاریخی از اواخر تابستان سالجاری با نظارت دفتر فنی اداره کل میراث فرهنگی استان و توسط مرمتگران این اداره کل آغاز شد و اواخر آذر امسال پایان یافت.

وی اظهار کرد: بررسی های کارشناسی نشان می دهد بخشی از حصار ارزشمند تاریخی در شهر کوهپایه متعلق به عصر ساسانی همچنان باقی مانده است.

وی ادامه داد: این حصار تاریخی بطول حدود یک کیلومتر از جنس خشت و چینه گلی و ارتفاع آن هشت متر و دارای چندین برج است و بر روی دیواره ها، کنگره و تیر کشی های متعددی وجود دارد.

الله یاری با اشاره به اینکه چندین سال است بیش از 200 هزار نفر از ساکنان شرق شهرستان اصفهان درگیر خشکسالی های طولانی مدت شده اند، گفت: با تلاش اداره کل میراث فرهنگی استان و به منظور توسعه صنعت گردشگری در این منطقه، در سال 1396 از محل اعتبارات ملی و استانی مرمت 25 مجموعه و اثر تاریخی این منطقه در دستور کار اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان قرار گرفت.

وی با اشاره به غنای فرهنگی و تمدنی منطقه شرق شهرستان اصفهان تاکید کرد: وجود آثار منحصر به فرد تاریخی از دوران پیش از اسلام و سپس سده های پنجم و ششم (عصر سلاجقه) و سده های 11و 12هجری قمری (عصر صفوی) در منطقه شرق نشان دهنده گسترش بنیان های قوی فرهنگی و تمدنی این منطقه است.

مدیر کل میراث فرهنگی استان اصفهان خاطرنشان کرد: بخشی از این آثار تاریخی در شهر کوهپایه و در بخش کوهپایه از توابع شرق شهرستان اصفهان واقع شده است.

حصار تاریخی شهر کوهپایه از با ارزش ترین بناهای باقیمانده محور تاریخی شرق اصفهان از دوران پیش از اسلام است که هم‌اینک از این حصار تاریخی حدود یک کیلومتر باقی مانده است.

این دیوار از خشت خام تشکیل شده و بر اساس نظر کارشناسان میراث فرهنگی، متعلق به دوران ساسانیان است هرچند در طول ادوار گذشته بخش‌هایی از آن بطور کامل ویران شده و بخش‌های باقیمانده نیز بر اثر نفوذ تدریجی آب و سایر عوامل طبیعی نیاز به مرمت اساسی داشت.

شهر تاریخی کوهپایه یکی از کهن ترین مراکز تمدنی محور شرق اصفهان است.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی