English

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان:

۵۰ درصد از دبی پایه رود کرخه در لرستان قرار دارد / خواسته ما تحقق حق آبه استان لرستان است

صبح امروز مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان لرستان در نشست با اعضای کمیسیون آب، منابع طبیعی و کشاورزی مجلس گفت:حدود 60 درصد از مساحت استان لرستان حوزه آبریز کرخه است که شامل شهرستانهای الشتر، نورآباد، کوهدشت ،پلدختر، چگنی و رومشکان می شود و نیز حدود چهل درصد از مساحت لرستان در حوزه کارون بزرگ است که شامل شهرستانهای شمالی استان ،بروجرد، دورود،ازنا و الیگودرز و نیز بخشی از شهرستان خرم آباد می شود.

50 درصد از دبی پایه رود کرخه در لرستان قرار دارد / خواسته ما تحقق حق آبه استان لرستان است

به گزارش خبرگزاری موج از لرستان، رضا میرزایی در این جلسه، گفت: به طور کلی، حدود 50 درصد از دبی پایه رود کرخه در لرستان قرار دارد.

وی ادامه داد: از نظر بارش‌ها، کل بارش‌های سالانه سطح استان لرستان حدود 1 و نیم میلیارد متر مکعب است که حدود 10درصد این سهم به صورت نفوذ، 40 درصد به صورت روان‌آب و 50درصد از آن بصورت تبخیر و تعرق از حوزه استان لرستان خارج می‌شود.

میرزایی در حوزه مصارف آبی استان نیز، تصریح کرد: این منبع شامل حدود هزار و هتشصد حلقه چاه عمیق و نیمه عمیق برای مصارف کشاورزی و شرب و صنعت، هزار و 322 رشته قنات، حدود شش هزار 444 هزار دهنه چشمه می شود و در مجموع کل حجم برداشتهای آب در استان لرستان حدود 2/5 میلیون متر مکعب است به نحوی که92 درصد صرف کشاورزی،5 درصد شرب و 3 درصد صرف مصارف صنعتی می شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان با بیان اینکه لرستان به لحاظ اقلیم و شرایط قرارگیری در زاگرس میانی، تولید کننده آب کشور است، گفت: در بخش سرمایه گذاری در حوزه آب نیز استان لرستان در مقایسه با سایر استانها ریسکش بسیار پایین است اما متاسفانه هیچ گونه سرمایه گذاری در این حوزه انجام نشده است!

وی ادامه داد: علی رغم وجود این پتانسیل آنچنان که می بایست به این استان توجه نشده است و دچار فرصت سوزی شده است که هم در بحث سرمایه گذاری در حوزه آب دچار مشکل هستیم و هم تخصیصات قانونی که قرار بود بدهند، تحقق پپیدا نکرده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان در پایان این نشست گفت: درخواست ما از کمیسیون آب و کشاورزی این است که در رابطه با بحث تحقق حق آبه های استان لرستان گره گشایی کنند و اقداماتی صورت پذیرد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی