English

مدیر حوادث و فوریت‌های پزشکی استان اصفهان خبر داد

۱۱۳ نفر از ابتدای امسال در استان اصفهان دچار مسمومیت با CO شدند

مدیر حوادث و فوریت‌های پزشکی استان اصفهان با اشاره به اینکه از ابتدای امسال تاکنون 113 نفر در استان اصفهان بر اثر استنشاق گاز منوکسیدکربن دچار مسمومیت شدند، گفت: متاسفانه از این تعداد، 10 نفر جان خود را از دست دادند.

113 نفر از ابتدای امسال در استان اصفهان دچار مسمومیت با CO شدند

به گزارش خبرگزاری موج از اصفهان ، غفور راستین اظهار کرد: از ابتدای امسال تا کنون در استان اصفهان، 113 نفر بر اثر استنشاق گاز سمی منوکسیدکربن دچار مسمومیت شدند که متاسفانه 10 نفر از آنها جان خود را از دست دادند.

وی افزود: از تعداد ذکر شده، 46 نفر زن، 44 نفر مرد و 10 نفر کودک بودند؛ همچنین 38 نفر در رده سنی زیر 20 سال، 16 نفر 21 تا 30 سال، 23 نفر 31 تا 40 سال بودند و 23 نفر هم بیش از 40 سال داشتند.

مدیر حوادث و فوریت‌های پزشکی استان اصفهان تصریح کرد: بیشترین موارد مسمومیت در این مدت، با 44 نفر مربوط به کلانشهر اصفهان و پس از آن شهرستان‌های مبارکه و نجف‌آباد هر یک 10 نفر و فریدون‌شهر 9 نفر بوده است.

راستین خاطرنشان کرد: در سال 95، تعداد مسمومیت با CO در استان اصفهان 374 نفر و در سال 94، تعداد 288 نفر بود که در هر سال به ترتیب 26 و 29 نفر جان خود را از دست دادند.

وی با بیان اینکه گاز مونوکسیدکربن، یکی از خطرناکترین گازهایی است که می‌تواند سبب مسمومیت تنفسی و مرگ فرد شود، تاکید کرد: این گازِ بی رنگ و بی بو که در اثر احتراق ناقص مواد سوختنی تولید می شود، به خصوص در فصل‌های سرد سال به علت استفاده از بخاری، آب گرمکن، اجاق گازهای غیر استاندارد یا به علت سیستم تهویه نامناسب (دودکش)، استفاده از زغال برای گرمایش و همچنین عدم نصب صحیح آنها و سهل انگاری مصرف کننده، جان بسیاری از انسان‌ها را می گیرد.

مدیر حوادث و فوریت‌های پزشکی استان اصفهان یادآور شد: استفاده از اجاق گاز یا پلوپز یا تجهیزات کمکی مانند پیک‌نیک برای گرمایش، نصب آبگرمکن در حمام و استفاده از بخاری بدون دودکش در اتاق خواب، حمام و فضاهای کوچک و فاقد تهویه مناسب از جمله مواردی است که سبب مسمومیت با CO می شود.

راستین گفت: علائمی همچون سر درد، سرگیجه، تهوع و بیقراری، تنگی تنفس، خمیازه کشیدن بیش از حد و کاهش دید، کبودی دست و پا و دور لب‌ها که در نهایت منجر به تشنج، بیهوشی و مرگ می‌شود، از نشانه‌های مسمومیت با این گاز سمی و خطرناک است.

مدیر حوادث و فوریت‌های پزشکی استان اصفهان اظهار کرد: در صورت مواجهه با فرد مسموم شده، با ماسک یا پارچه مرطوب جلوی دهان و بینی خود را بپوشانید، وسیله گرمازا را خاموش و درب و پنجره را باز کنید، خیلی فوری مصدوم را از منطقه آلوده وارد هوای آزاد کنید، سریعاً اورژانس  را با خبر کرده و کمربند و یقه مصدوم را باز کنید؛ در صورت کاهش هوشیاری مصدوم، اقدام به باز کردن راه هوایی او کرده و در صورت لزوم اقدام به احیای قلبی ریوی نمایید. همچنین در صورت نیاز با آتش نشانی  تماس بگیرید.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه