English

معاون استاندار لرستان:

آردی که تحویل خبازان می‌شود باید مورد آزمایش‌های مختلف قرار بگیرد

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری لرستان گفت: آردی که تحویل خبازان می‌شود باید مورد آزمایش‌های مختلف قرار بگیرد و نظارت کافی در تولید آن وجود داشته باشد.

آردی که تحویل خبازان می‌شود باید مورد آزمایش‌های مختلف قرار بگیرد

به گزارش خبرگزاری موج از لرستان، گودرز امیری عصر امروز در اولین همایش نان سالم احیاء سبک زندگی سالم که در استان برگزار شد اظهار داشت: میانگین سرانه مصرف نان در کشور 150 کیلوگرم بوده این در حالی است که سرانه مصرف نان در دنیا حدود 25 کیلوگرم و به روایتی دیگر 50 کیلوگرم است.

وی افزود: این آمار نشان می‌دهد که نسبت میانگین مصرف نان در ایران بیش از سه برابر دنیا است و افزایش این آمار به این دلیل است که بخش اعظمی از آن دور ریخته می‌شود بنابراین باید توجه بیشتری به حوزه تولید نان داشته باشیم.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری لرستان بابیان اینکه دولت سالانه 15 هزار میلیارد تومان یارانه آرد و گندم را در بخش‌های مختلف و از طریق دستگاه‌های اجرایی مسئول واگذار می‌کند عنوان کرد: بحث تولید نان سیکلی است که جنبه‌های مختلفی از تهیه بذر تا کشت، نوع کود مصرفی، فرآوری محصول، ارائه به کارخانه، نگهداری، نحوه حمل‌ونقل و پخش را شامل می‌شود که همه این موارد در میزان کیفیت آرد و نان تولیدی دخیل است.

امیری با بیان اینکه آردی که تحویل خبازان می‌شود باید مورد آزمایش‌های مختلف قرار بگیرد و نظارت کافی در تولید آن وجود داشته باشد، افزود: نان جو در مواردی که امکان استفاده از نان گندم برای افراد وجود ندارد می‌تواند جایگزین خوبی برای نان تولیدی با گندم باشد.

وی خاطرنشان کرد: آرد آزاد پزی در برخی خبازی‌ها برای تولید نان با آرد دیگر نانوایی‌ها یکسان است با این تفاوت که دولت آن را باقیمت بالاتری به‌منظور جبران بخشی از نیازهای غله به افراد به شکل آزاد واگذار می‌کند که ممکن است یک سری مواد و افزودنی‌ها به این نوع آرد توسط خبازی‌های مذکور اضافه شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری لرستان با بیان اینکه نقش صنعت و معدن در مورد نظارت، آموزش و کنترل کیفیت نان مهم بوده و نیاز است فرمانداری‌ها در بحث زمان، مکان و کیفیت پخت نان نظارت مستمر بر نانوایی‌ها داشته باشد، افزود: تولید نان سنتی، صنعتی و نحوه نگهداری از آن به لحاظ کیفی مباحث مختلفی را شامل می‌شود که این خود نیازمند اقدامات تخصصی و کارشناسانه لازم در این حوزه است.

امیری افزود: نیاز است نقد و مطالبه گری مردم در این حوزه به شکل منطقی و علمی وجود داشته باشد چراکه تولید نان باکیفیت سبب کاهش هزینه‌ و خسارت‌ها می‌شود و میزان ابتلای افراد به بیماری‌های گوارشی را کاهش می‌دهد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه