English

خطر شیوع بیماری‌های طیور با ورود پرندگان مهاجر به کرمانشاه؛

مردم از خرید طیور بومی زنده و غیربهداشتی جدا خودداری کنند

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور دامپزشکی استان کرمانشاه گفت: با آغاز ورود پرندگان مهاجر به کشور و احتمال انتقال بیماری‌های طیور از این پرندگان به طیور بومی وجود دارد.

مردم از خرید طیور بومی زنده و غیربهداشتی جدا خودداری کنند

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج کرمانشاه، علیرضا حیدری با اشاره به شروع فصل سرما و احتمال شیوع بیماری‌های طیور و امکان انتقال آن به انسان گفت: با آغاز ورود پرندگان مهاجر به کشور و احتمال انتقال بیماری‌های طیور از این پرندگان به طیور بومی، لازم است شهروندان با رعایت برخی اصول بهداشتی خود را از درگیری با این بیماری در امان نگه‌دارند.

وی در ادامه به شهروندان توصیه کرد که از خرید طیور بومی که توسط وانت‌بارهای دوره‌گرد و یا در محل‌های عرضه اطراف شهرها به فروش می‌رسند جدا خودداری کرده و مرغ مصرفی خود را از فروشگاه‌های مجاز که گوشت مرغ را به‌صورت بسته‌بندی در کشتارگاه صنعتی و تحت نظر دامپزشکی عرضه می‌نمایند تهیه کنند.

این مقام مسئول بیان کرد: پرورش‌دهندگان طیور بومی ساکن روستاها نیز از آزاد بودن طیور خود و از ارتباط با پرندگان وحشی خودداری کرده و طیور بومی خود با ایجاد فنس در اطراف مکان پرورش آن‌ها از پرندگان وحشی جدا کنند.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور دامپزشکی استان گفت: قبل از ورود جوجه یک‌روزه، سالن‌ها ضدعفونی و آماده شود و همچنین قبل از جوجه ریزی از بهداشتی بودن محل پرورش با تائید دامپزشکی اطمینان حاصل گردد و واحدهای صنعتی پرورش طیور باید برای هر دوره جوجه ریزی از دامپزشکی محل، مجوز لازم را با کد ره‌گیری اخذ نمایند و قبل از خرید جوجه یک‌روزه از سلامت گله مادر باراهنمایی گرفتن از ادارات دامپزشکی و اتحادیه‌های مرغداری اطمینان حاصل کنند.

وی با تأکید بر خودداری واحدهای صنعتی از قرض گرفتن لوازم موردنیاز از سایر مرغداری‌ها، بیان داشت: حتماً دان موردنیاز مرغداری را از محل مطمئن و غیر آلوده خریداری و از خریدن دان سایر مرغداری‌ها خودداری شود.

حیدری همچنین بر انجام برنامه واکسیناسیون گله بر اساس بیماری شایع منطقه و دستورالعمل سازمان دامپزشکی تأکید کرد و افزود: از ورود افراد متفرقه به مرغداری جلوگیری شود و برای بازدیدکنندگان و مأموران دولتی نیز لباس کار و چکمه تمیز و ضدعفونی شده از قبل آماده وجود داشته باشد.

وی افزود: امکانات شستشو و ضدعفونی برای خودروهای ورودی به فارم (حوضچه‌های ضدعفونی یا داکت ضدعفونی) و همچنین امکانات لازم برای ورود افراد به سالن (حمام جهت دوش گرفتن، حوضچه‌های ضدعفونی افراد، امکانات شستشو و ضدعفونی دست، لباس کار و چکمه) فراهم باشد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه