English

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان گیلان:

نظام بودجه ریزی در کشور ما یک سیستم سنتی دارد/ در اقتصاد سالم قیمت ارز و حامل های انرژی آزاد است

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان گیلان با اشاره به مزایای بودجه ریزی عملیاتی، عنوان کرد: نظام بودجه ریزی در کشور ما یک سیستم سنتی دارد لذا نیازمند ایجاد تغییر و تحول در این سیستم سنتی هستیم.

نظام بودجه ریزی در کشور ما یک سیستم سنتی دارد/ در اقتصاد سالم قیمت ارز و حامل های انرژی آزاد است

به گزارش خبرگزاری موج گیلان، کیوان محمدی در نشست خبری با موضوع «لایحه بودجه سال 97»، اظهار کرد: بودجه 97 به عنوان نخستین بودجه برنامه ششم توسعه به مجلس ارائه شده و منتقدان زوایای مختلف مثبت و منفی این بودجه را تجزیه و تجلیل کردند.

وی با اشاره به ویژگی های بودجه 97، افزود: دولت موظف است در نیمه آذرماه نسبت به ارائه بودجه سال آینده اقدام کند که این اتفاق در بسیاری از سال ها در زمان تعیین شده به وقوع نمی پیوست لذا یکی از شاخص های مثبت دولت تدبیر و امید همین ارائه به موقع لایحه بودجه می باشد که نشان دهنده نظم و برنامه ریزی در دولت است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان گیلان، بودجه 97 را علی رغم همه انتقادات وارده نقطه عطف تاریخ دولت دانست و گفت: برای نخستین بار در تاریخ این کشور، لایحه بودجه برای نقد و بررسی در اختیار جامعه قرار گرفته که نشان از شفافیت بودجه دارد. در واقع آحاد مردم می دانند که بودجه چگونه حاصل شده و منابع و درآمدهای آن معلوم است که این موضوع وجه تمایز بودجه سال 97 نسبت به سال های ماضی است.

این مسئول، با اشاره به سخنان رئیس جمهور در زمان ارائه لایجه بودجه 97 به مجلس، تصریح کرد: تلاش شده که بودجه 97 تبلور وعده های انتخاباتی دولت باشد و منجر به اشتغال فراگیر، رفع فقر، ایجاد عدالت نسبی در جامعه و تعیین بودجه براساس عملکرد شود.

محمدی ادامه داد: دولت موظف شده که هر سال 20 درصد بودجه را براساس عملکرد تنظیم کند تا سیستم بودجه ریزی سنتی دگرگون شده و بودجه ریزی عملیاتی تحقق پیدا کند. این موضوع در استان ها بر عهده معاونت برنامه و بودجه سازمان مدیریت و برنامه ریزی است.

وی با اشاره به مزایای بودجه ریزی عملیاتی، عنوان کرد: نظام بودجه ریزی در کشور ما یک سیستم سنتی دارد لذا نیازمند ایجاد تغییر و تحول در این سیستم سنتی هستیم. در واقع می توان بودجه 97 را آغازی برای جراحی بزرگ اقتصاد کشور دانست و امیدواریم بتوانیم ابعاد هرچند سخت و طاقت فرسای آن را برای مردم تبیین کنیم.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی گیلان، کاهش تعداد ردیف های بودجه و افزایش بودجه استان ها از 4 درصد به 24 درصد را از یکی ویژگی های بودجه 97 دانست و متذکر شد: قیمت نفت هر بشکه 55 دلار پیش بینی شده که احتمال افزایش آن در سال 2018 وجود دارد و باعث می شود در کسری بودجه مشکل کمتری داشته باشیم. همچنین قیمت ارز 3 هزار و 500 تومان در نظر گرفته شده است.

وی یکی از معضلات و مشکلات سیستم اقتصادی کشور را دو نرخی بودن ارز دانست و بیان کرد: تلاش دولت یکسان کردن قیمت ارز است. به جای اینکه سیاست ها تعیین کننده نرخ ارز باشد، تجارت و اقتصاد باید قیمت ارز را در بازار تعیین کند. البته هنوز این مهم محقق نشده است.

محمدی، با بیان اینکه درآمدهای مالیاتی 105 هزار میلیارد تومان است و رشد 6.7 درصدی را نشان می دهد، تاکید کرد: دنیای توسعه یافته امروز با مالیات اداره می شود و مردم متصدی امورات خودشان هستند، اما به جهت ساختارهای نامناسب اقتصادی کشور نمی توانیم در بخش مالیات به مردم فشار وارد کنیم. البته دولت به دنبال فشار مالیاتی بر مردم نبوده است.

این مقام مسئول، کاهش تعداد نفرات یارانه بگیر را یکی از نکات بحث براگیز بودجه 97 دانست و یادآور شد: امروز با کسانی مواجه هستیم بدون اینکه نیازی به یارانه داشته باشند، از این امتیاز استفاده می کنند؛ در حالی که دهک های پایین نیاز ویژه به یارانه دارند لذا تلاش دولت این است یارانه کسانی که مستحق دریافت یارانه نیستند متوجه طبقات محروم و مباحث مربوط به سلامت همگانی شود. همچنین موضوع تغییر سازمان هدفمندی یارانه ها به صندوق رفاه اجتماعی مطرح است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی گیلان، بودجه کل کشور در سال 97 را یک میلیون و 195 هزار میلیارد تومان دانست و خاطرنشان کرد: از این میزان، 32 درصد در اختیار دولت و 68 درصد در اختیار شرکت های دولتی، بانک ها و موسسات انتفاعی قرار می گیرد. از بودجه عمومی دولت نیز حدود 25 درصد صرف بودجه عمرانی و 75 درصد صرف هزینه های جاری خواهد شد.

وی یکی از نشانه های اقتصاد سالم را برعکس بودن نسبت بودجه عمرانی به بودجه هزینه ای دانست و گفت: دولت تلاش می کند بودجه عمرانی را نسبت به بودجه هزینه ای افزایش دهد. البته این مهم به صورت خفیف در دولت دکتر روحانی تحقق پیدا کرده است.

محمدی، با بیان اینکه معمولا بین اعتبارات مصوب و اعتبارات تخصیص یافته فاصله بزرگی وجود دارد، اظهار کرد: در بودجه ریزی عملیاتی تلاش شده که تا پایان دولت تدبیر و امید فاصله بین اعتبار تصویب شده و اعتبار تخصیص یافته کاهش پیدا کند لذا در سال های آینده با روند نزولی بودجه مصوب مواجه خواهیم شد. در واقع می خواهیم بودجه به عدد واقعی خود نزدیک شود. بودجه هزار میلیاردی با تخصیص 20 درصدی فایده ای ندارد.

وی با اشاره به نزول 13 درصدی بودجه 97 نسبت به گذشته، اضافه کرد: حدود 50 درصد از بودجه سال گذشته تخصیص پیدا کرده و بودجه امسال تاکنون در چهار ردیف اصلی 63 درصد اختصاص یافته است. در واقع باید آن چیزی که نقد می شود را افزایش دهیم.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی گیلان، بودجه اختصاص یافته به استان ما را 2 هزار و 81 میلیارد تومان دانست و عنوان کرد: بودجه تحت تاثیر سیاست خارجی و رقابت های سیاسی داخلی کشور قرار دارد. روند با ثبات سال های اخیر علی رغم همه فشارهای بین المللی، نشان می دهد دولت می تواند بودجه را به نحو صحیحی مدیریت کند تا کسری نداشته باشیم.

محمدی، با بیان اینکه بودجه تصویب شده گیلان در شورای برنامه ریزی استان به بخش های اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی تخصیص پیدا می کند، گفت: در هیچ کجای دنیا دولت موظف به ایجاد اشتغال نیست، بلکه دولت باید زیربنای اشتغال را فراهم کند و این بخش خصوصی است که براساس آن زیربناها اشتغال می آفریند. برای حل مشکل اشتغال باید نقش بخش خصوصی را پررنگ کنیم.

وی ایجاد فضای امن اجتماعی و سیاسی جهت فعالیت سرمایه گذاران داخلی و خارجی را وظیفه دولت دانست و اضافه کرد: هیچ کشوری در دنیا بدون سرمایه گذاری خارجی موفق به امر توسعه نبوده است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی گیلان، تقویت طبقه متوسط جامعه را یکی از مهمترین اهداف دولت تدبیر و امید دانست و افزود: حذف یارانه ها و افزایش حامل های انرژی برای تقویت طبقه متوسط است. در دولت یازدهم دریافتی مستمری بگیران کمیته امداد و بهزیستی سه برابر شد، اما زندگی این قشر همچنان سخت می گذرد لذا باید یارانه ها را به سمت طبقات ضعیف متمرکز کنیم.

وی با بیان اینکه در اقتصاد سالم قیمت ارز و حامل های انرژی آزاد است، تصریح کرد: باید سبک زندگی پرهزینه را تغییر دهیم و با افزایش بهره وری بر شاخص های اقتصادی اثر مثبت بگذاریم. امیدواریم در دولت دکتر روحانی طبقه متوسط جامعه روز به روز افزایش پیدا کند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی