English

اولین همایش روز جهانی خاک در دانشگاه رازی کرمانشاه برگزار شد

به مناسبت روز جهانی خاک و بزرگداشت این هفته در کشور، اولین همایش روز جهانی خاک در در پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه رازی کرمانشاه با حضور معاونین و اساتید دانشگاه، مسوولین اجرایی استان و دانشجویان برگزار شد.

اولین همایش روز جهانی خاک در دانشگاه رازی کرمانشاه برگزار شد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج کرمانشاه، دو سال پیش مجمع عمومی سازمان ملل، 5 دسامبر را به‌عنوان روز جهانی خاک ونیز سال 2015 را به‌عنوان سال بین‌المللی خاک با پیام «خاک سالم برای زندگی سالم» اعلام کرد. این کار باهدف بالا بردن آگاهی جوامع و تصمیم‌گیرندگان، آموزش‌های عمومی، پشتیبانی از سیاست‌ها و اقدامات مؤثر برای حفاظت از منابع خاک، ترویج سرمایه‌گذاری در مدیریت پایدار خاک، تقویت اهداف توسعه پایدار و دستور کار پس از 2015، جمع‌آوری اطلاعات و نظارت در تمام سطوح برای حفاظت خاک انجام گرفت.

مقام معظم رهبری قضیه خاک را از قضیه آب مهم‌تر دانستند و فرمودند "ما مشکل آب هم داریم، مشکل بزرگی هم هست، لکن برای تهیه آبراه‌های فراوانی وجود دارد. برای تهیه خاک حاصلخیز این راه‌ها دیگر وجود ندارد. یعنی بی‌توجهی به مبانی حفظ محیط‌زیست؛ آسیبی که وارد می‌شود، آسیبی نیست که بشود، جبران کرد؛ خوب می‌شود پیشگیری کرد، می‌شود علاج کرد."

در شروع همایش ریاست پردیس کشاورزی و منابع طبیعی و دکتر امیری نژاد دبیر علمی این همایش به اهمیت خاک اشاره نمودند. مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه گزارشی از پروژه‌های اجرایی انجام‌شده در حوضه‌های آبخیز مهم استان کرمانشاه ارائه نمود.

در ادامه ریاست کمیسیون بهداشت، سلامت و محیط‌زیست و عضو شورای اسلامی شهر کرمانشاه بر همکاری‌های متقابل بین دانشگاه و شهرداری‌ها درزمینهٔ محیط‌زیست تأکید کرد. در این جلسه معاون فنی اداره کل محیط‌زیست استان کرمانشاه همچنین نمایندگانی از جهاد کشاورزی کرمانشاه و شرکت بازیافت نیز حضور داشتند.

این همایش با ارائه سخنرانی‌های علمی اساتید گروه علوم و مهندسی خاک دانشگاه رازی و دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در خصوص لزوم مدیریت پایدار خاک، اهمیت مدیریت خاک در کاهش اثرات گازهای گلخانه‌ای و بررسی وضعیت عناصر سنگین خاک ادامه یافت.

در پایان بیانیه انجمن علوم خاک ایران توسط اکرم فاطمی استادیار دانشگاه رازی و نماینده رسمی انجمن علوم خاک ایران در استان کرمانشاه قرائت گردید و برگزارکنندگان ابراز امیدواری نمودند که با برگزاری چنین همایش‌هایی و با توجه و اهتمام روزافزون به حفاظت از خاک بتوان شعار روز جهانی خاک در سال ۲۰۱۷، «حفاظت از کره زمین با مراقبت از خاک آغاز می‌شود»، را در عمل عینیت بخشید.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه