English

نظرات استانداران ادوار هرمزگان:

شاخ و شانه کشیدن مدیرعامل منطقه آزاد در برابر استاندار هرمزگان/ اختیارات استانداران کاهش یافته؟

پانزدهمین استاندار هرمزگان حسین هاشمی تختی گفت: در مناطق آزاد شاهد شاخ و شانه کشیدن مدیرعامل منطقه آزاد در برابر استاندار هستیم و این چند حاکمیتی شدن است و ما با همزیستی شیعه، سنی، گروه‌های سیاسی و قومیت‌های مختلف از سراسر ایران نماد وحدت هستیم نباید گذاریم مردم ما دلخور شوند.

شاخ و شانه کشیدن مدیرعامل منطقه آزاد در برابر استاندار هرمزگان/ اختیارات استانداران کاهش یافته؟

به گزارش خبرگزاری موج، به نقل از استانداری هرمزگان، دومین گردهمایی استانداران ادوار هرمزگان با حضور دکتر فریدون همتی استاندار هرمزگان، اسماعیل نجار رئیس مجمع استانداران جمهوری اسلامی ایران، جمعی از استانداران ادوار هرمزگان، جمعی از معاونین اسبق استانداری هرمزگان به همراه تعدادی از نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی و مدیران کل دستگاه‌های اجرایی در استانداری هرمزگان برگزار شد.

استان هرمزگان پس از پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون 18 استاندار و سه سرپرست استانداری داشته است که در این گردهمایی 11 استاندار ادوار مختلف هرمزگان و دو سرپرست سابق استانداری هرمزگان حضور داشتند و به ارائه نظرات خود پرداختند.

در این گردهمایی مرتضی بازرگان دومین استاندار هرمزگان پس از پیروزی انقلاب اسلامی با بیان اینکه هر کشوری که توانمندی خود را بشناسد و روی آن متمرکز شود موفق خواهد بود، اظهار داشت: توانمندی شاخص استان هرمزگان خورشید و دریاست و سواحل و جزایر هرمزگان نیز از ظرفیت‌های خوب این استان است و تلاش ما باید بر این باشد از ظرفیت‌های موجود هر جزیره استفاده شود.

وی ادامه داد: هرمزگان مصرف سرانه برق بالایی دارد و باید از انرژی خورشیدی برای تامین برق استفاده کرد که در این راستا پنل‌های خورشیدی باید در سطح استان گسترش یابد.

اکبر ترکان مشاور عالی رئیس جمهور و پنجمین استاندار هرمزگان نیز در این در این نشست، اظهار داشت: باید مشخص شود چرا تنها دو درصد از جمعیت کشور ما تنها در سواحل ساکن‌اند اما در اروپا ۷۰ درصد جمعیت در سواحل زندگی می‌کنند.

وی افزود: برخی نگاه‌های سیاسی در این امر دخیل بوده‌اند و صحیح و ناصحیح بودن آن باید مشخص شود.

مشاور عالی رئیس جمهور سواحل مکران را ظرفیت بزرگی دانست و تصریح کرد: از 10 سال پیش مقام معظم رهبری دستور استقرار نیروی دریایی ارتش در سواحل مکران را دادند تا این معضل کمبود جمعیت در این سواحل به مرور برطرف شود.

ترکان ادامه داد: سد میناب و سد جگین در هرمزگان اگر وجود نداشتند بارندگی‌ها تنها تخریب به دنبال داشت و آب آن هدر می‌رفت و امروز باید از این ظرفیت برای توسعه‌ مکران استفاده کنیم.

وی گفت: در هرمزگان از خورها درست استفاده نشده و امروز تبدیل به گنداب شده‌اند و توقع داریم اقتصاد به ساحل بیاید.

پنجمین استاندار هرمزگان بیان داشت: بردن آب از سواحل جنوب به مرکز کشور درست نیست و همین سیاست فولاد و تمدن اصفهان را نابود کرد و بردن آب به استان‌های دیگر حیات آن استان‌ها را تهدید خواهد کرد.

ترکان با بیان اینکه برای آبادانی سواحل جنوبی باید بنادر نسل سوم که صنایع را در کنار خود دارند را توسعه دهیم، عنوان کرد: تنها با یک بندر شهید رجایی نمی‌شود پیشرفت کرد و باید هرمزگان هفت بندر همچون بندر شهید رجایی داشته باشد و باید در جاسک و لنگه نیز این زیرساخت‌ها را ایجاد کرد و قدمت بندرلنگه از بوشهر هم بیشتر است اما لنگه در حال اضمحلال است و با تغییر سیستم کشتیرانی این تمدن در حال حذف است.

وی اضافه کرد: باید اتفاق قابل توجهی صورت بگیرد تا هرمزگان توسعه یافته به وجود آید و آینده هرمزگان را ابتدا روی صفحه کاغذ پیاده و تبدیل به آرمان مردم هرمزگان کرد و بعد برای رسیدن به این آرزوها در آینده تلاش کرد.

احمد خرم هفتمین استاندار هرمزگان نیز با تاکید بر اینکه دیدگاه مسئولان کشوری نسبت به استان هرمزگان باید تغییر یابد تا این استان توسعه پیدا کند، اظهار داشت: باید تجدید نظر جدی در دیدگاه‌ها و روش‌ها داشته باشیم و عناصر اصلی فعالیت‌های صنعتی یعنی آب و انرژی در هرمزگان موجود است و باید از آن به درستی بهره برد.

غلامعباس زائری نهمین استاندار هرمزگان نیز بیان داشت: همه ما باید از فرصت خدمتی که در اختیار داریم به درستی استفاده کنیم تا کارنامه ما سرشار از خدمت و صداقت و پاکی باشد.

ابراهیم درازگیسو دوازدهمین استاندار هرمزگان نیز در این نشست با بیان اینکه استان هرمزگان رشد فراوانی داشته امکانات فراوانی در این استان فراهم شده است، تصریح کرد: می‌توان گردشگران بسیاری را به این استان جذب کرد و برای تامین آب شرب استان باید آب شیرین کن‌ها در سراسر هرمزگان احداث شود.

وی افزود: شخصیت استاندار می‌تواند تمام این توسعه‌ها و پیشرفت‌ها را در استان محقق کند اما متاسفانه اختیارات استانداران کاهش یافته است.

عبدالرضا شیخ الاسلامی سیزدهمین استاندار هرمزگان نیز با بیان اینکه هرمزگان ظرفیت‌های بسیاری دارد و مردم در این استان همزیستی مسالمت آمیز دارند، خاطرنشان کرد: برنامه‌های منظم ملاقات مردمی از بهترین کارهایی بود که در این استان تجربه شد و گره‌گشایی بسیاری از کار مردم داشته است.

وی اضافه کرد: آموزش عالی در هرمزگان توسعه خیلی خوبی داشته است اما در این استان در بخش‌های مهارتی دچار ضعف و آسیب هستیم و با این آموزش‌ها و مهارت آموزی می‌توان گام بلندی در راستای رفع مشکل بیکاری در استان برداشت.

عبدالعلی صاحب محمدی چهاردهمین استاندار هرمزگان هم با بیان اینکه هرمزگان می‌تواند پایتخت اقتصاد کشور و قطب ورزش‌های آبی و گردشگری کشور باشد، عنوان کرد: از وجود بنادر متعدد خصوصی و دولتی با 50 درصد ظرفیت کشور باید نهایت استفاده را برد.

وی ادامه داد: هرمزگان هنوز به جایگاه واقعی خود نرسیده و آثار محرومیت در آن مشهود است و سرمایه‌ای متناسب با ظرفیت‌های استان جذب نشده است و زیر ساخت‌ها نیز متناسب با فرصت‌های موجود در هرمزگان نیست و باید تربیت نیروی انسانی با توجه به نیازهای هرمزگان صورت بگیرد.

چهاردهمین استاندار هرمزگان بیان داشت: نرخ بیکاری در استان هرمزگان از متوسط نرخ بیکاری کشور کمتر است اما از بومیان استان استفاده نمی‌شود که سبب نارضایتی شده است و پتانسل لازم برای ورود زنان هرمزگانی به بازار کار چندان وجود ندارد و باید در این مساله نیز دقت شود.

صاحب محمدی اظهار داشت: امکان استقرار منطقه ویژه در لنگه وجود دارد و حلقه اتصال بندرعباس به جاسک شهرستان میناب است که باید فکری به حال آن نیز بشود و از پس کرانه ساحل نیز نباید غافل شد چرا که حاجی آباد و بستک نیز از ما توقع دارند.

وی گفت: هر گونه توسعه‌ای بدون توجه به مسائل فرهنگی به سرانجام نمی‌رسد و باید مسائل آموزشی و اجتماعی را مد نظر قرار دهیم و صنایع استان نیازمند کارهای مهارتی هستند و باید دانش آموزان را به سمت مراکز فنی و حرفه‌ای سوق دهیم.

حسین هاشمی تختی پانزدهمین استاندار هرمزگان نیز با بیان اینکه بحث آمایش سرزمینی در کشور کار نشده و همواره بحث سلیقه مطرح است، عنوان کرد: امروز تبعات تصمیم ناصحیح برای انتقال فولاد به اصفهان را مشاهده می‌کنیم و در هرمزگان هم آمایش سرزمینی مشکل دارد و نباید صنایع ما متمرکز در یک نقطه باشند.

وی ادامه داد: گاهی ظرفیت‌های هرمزگان تبدیل به آسیب می‌شود و نباید به بهانه مبارزه با قاچاق با مردم عادی و بومی برخورد شود و شاهد جولان قاچاقچیان بزرگ باشیم.

پانزدهمین استاندار هرمزگان افزود: در مناطق آزاد شاهد شاخ و شانه کشیدن مدیرعامل منطقه آزاد برای استاندار هستیم و این چند حاکمیتی شدن است و ما با همزیستی شیعه، سنی، گروه‌های سیاسی و قومیت‌های مختلف از سراسر ایران نماد وحدت هستیم اما باید نگذاریم مردم ما دلخور شوند.

هاشمی تختی گفت: شالوده اقتدار ملی ما وحدت است و انتظار است این مسائل را مد نظر قرار گیرد و یکی از ظرفیت‌های استان که مغفول مانده بحث بانکرینگ است و  بیشتر ارز این بازار به جیب اماراتی‌ها وارد می‌شود و باید از ظرفیت بخش خصوصی استفاده شود.

ابراهیم عزیزی شانزدهمین استاندار هرمزگان نیز با بیان اینکه استان هرمزگان ظرفیت‌های ارزشمندی دارد، بیان داشت: اولین مشکل در هرمزگان نوع نگاه کشور به استان است و نوع درآمد با میزان بودجه اختصاصی همخوانی ندارد.

وی ادامه داد: کار ما در هرمزگان کاری ملی اما بودجه‌ها در حد یک استان محروم است و نیروی انسانی بسیار خوبی در هرمزگان وجود دارد و اگر نوع نگاه تغییر کند یک اتفاق بزرگ خواهد بود و بحث مدیریت چندگانه در هرمزگان باید حل شود.

جاسم جادری هفدهمین استاندار هرمزگان نیز در این گردهمایی عنوان کرد: اختیارات و نقش استانداران در حاکمیت آن طور که انتظار می‌رود، گسترده نیست و استانداران مظلوم هستند چرا که توقعات از آنها بالاست و اختیارات آنها کم است.

وی ادامه داد: برای افزایش اختیارات استانداران برای برنامه‌ریزی و پاسخگویی به مردم باید کاری شود.

هفدهمین استاندار هرمزگان افزود: دو سد هرمزگان روان آب دارد و به دلیل تکمیل نشدن آنها این آب به دریا می‌رود اما این مناطق در اولویت تزریق بودجه قرار نمی‌گیرند و نفت فلات قاره در استان هرمزگان است اما هیچ عوارضی به استان پرداخت نمی‌کند.

جادری بیان داشت: استان هرمزگان با اینکه دروازه اقتصادی کشور است تا قبل از ورود بنده سیلوی گندم نداشت و باید از این به بعد هم فکری به حال آن کرد.

وی گفت: صنایع انرژی بر پارسیان به دلیل نرسیدن بودجه دارد خاک می‌خورد و باید ردیف بودجه‌ آن جدا شود تا غرب استان متحول شود.

همچنین در این نشست محسن خردمند یکی از سرپرستان سابق استانداری هرمزگان بیان داشت: باید حداکثر ارتباطات کشورهای جنوبی خلیج فارس با ایران از طریق هرمزگان برقرار شود و نگارش تحلیلی تاریخی شفاهی و کتبی استان هرمزگان صورت گیرد.

علی اصغر تصدیقی دیگر سرپرست سابق استانداری هرمزگان نیز در این گردهمایی عنوان کرد: در زمان دهه 60 اختیارات استانداران بیشتر بود اما هم اکنون مقررات پیچیده‌ای سر راه استانداران است و مالیات بنگاه‌های اقتصادی بزرگ فعال در این استان باید در هرمزگان وصول و هزینه شود.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه