English

معاون میراث فرهنگی هرمزگان خبرداد:

مرمت قلعه پرتغالی‌های جزیره هرمز در دستور کار است

معاون میراث فرهنگی از اقدام حفاظتی و مرمت و بازسازی قلعه پرتغالی‌های جزیره هرمز خبر داد.

 مرمت قلعه پرتغالی‌های جزیره هرمز در دستور کار است

به گزارش خبرگزاری موج، اشکان مختاری با بیان این مطلب افزود: در چند روز گذشته براثر فرسایش و آسیب‌های جوی و شرایط خاص اقلیمی و رطوبت بالای هوای جزیره هرمز شاهد فروریختن کمتر از یک مترمربع از پوسته جداره بیرونی دیواره قلعه هرمز بودیم که بعد از کسب اطلاع از این موضوع از سوی یگان حفاظت اداره کل سریعاً نسبت به رفع خطر تثبیت بخش‌های پیرامون اقدام شد.

وی با بیان اینکه در سال ۱۳۹۳ طرح مرمت قلعه مذکور توسط مشاور آماده‌شده است، افزود: در سال ۱۳۹۴ نیز بخش‌های ورودی و موج‌شکن پیرامون قلعه مرمت‌شده است.

وی اضافه کرد: این قلعه باوجود مرمت‌هایی که در سال‌های گذشته بر روی آن انجام‌شده همچنان نیازمند مرمت است که برای همین منظور، تقاضای ۳۰ میلیارد ریال اعتبار به سازمان برنامه‌وبودجه کشور داده شد.

مختاری تأکید کرد: رئیس سازمان برنامه‌وبودجه با اختصاص این مبلغ برای مرمت قلعه پرتغالی‌های هرمز موافقت کرد و استان نیز دستور پرداخت تخصیص درخواستی را در پی‌نوشت نامه مذکور اعلام داشته است و باید منتظر دریافت بودجه ماند.

وی ادامه داد: امید می‌رود با دریافت این اعتبار بتوان ۷۰ درصد قلعه پرتغالی‌های جزیره هرمز را مرمت کرد و امکانات حفاظتی بنا را افزایش داد.

مختاری در پایان خاطرنشان کرد: امکان تخریب و آسیب‌دیدگی در تمامی آثار تاریخی و به‌صورت اخص ابنیه تاریخی در سراسر کشور وجود دارد و این امر با اقدامات حفاظتی و مرمتی که در طول سال انجام می‌شود قابل‌پیگیری و رفع خطر می‌شود و در استان‌های جنوبی به دلیل شرایط سخت اقلیمی و گرمی بسیار زیاد و نیز رطوبت بسیار بالای دما و نوع مصالح مورداستفاده در آثار و ابنیه تاریخی احتمال وقوع این‌گونه اتفاقات قابل پیش‌بینی است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه