English

غیبت سوال برانگیز مدیران دولتی و حضور پرشور مردم در روز جهانی معلولان در سنندج

مراسم گرامیداشت روز جهانی معلولان در سنندج علیرغم دعوت از مدیران دولتی استان وعدم حضور چشمگیر آنان، با بخش های جالبی همراه بود که بیان دغدغه ها و مشکلات این قشر و اعلام حمایت تعدادی از رسانه ها و نشریات محلی کردستان از آنها مهتمرین بخش های این مراسم بود.

غیبت سوال برانگیز مدیران دولتی و حضور پرشور مردم در روز جهانی معلولان در سنندج

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، از سال 1992 که از سوی مجمع عمومی سازمان ملل متحد روز 12 آذر مصادف با سوم دسامبر با عنوان روز جهانی معلولان نامگذاری شده است و هر سال در این روز، مراسم و همایش هایی برای بیان دغدغه ها و مشکلات این قشر و همچنین وعده هایی برای رفع مشکلات شان در شهرها و استان های مختلف کشور برگزار می شود.
این مراسم و گرامیداشت ها در استان کردستان نیز برگزار شد، امسال این مراسم با شعار 'جامعه ای پایدار و انعطاف پذیر برای همه بسازیم' با حضور پرشور مردم، توان جویان، اهالی رسانه و جمعی از مسئولان محلی در مجتمع فرهنگی و هنری فجر سنندج برگزار شد.
تعدادی از معلولان در این مراسم به بیان دغدغه ها و مطالبات خود که اصلی ترین آن مناسب سازی فضاهای شهری بود، پرداختند و خواستار فراهم کردن زمینه ایجاد اشتغال برای خود از سوی مسئولان شدند.
این مراسم علاوه بر بیان دغدغه ها با بخش های جالب و جذابی همراه بود که توسط خود معلولان اجرا شد و می توان گفت سکاندار اصلی این مراسم باشکوه، خود جامعه معلولان بودند.
اجرای تئاتری با عنوان من می توانم توسط معلولان، یکی از بخش های قابل توجه مراسم بود که با استقبال چشمگیر مدعوین روبرو شد.
در این نمایش که کاندیدای حضور در جشنواره تئاتر معلولان نیز شده است بازیگران هر کدام دارای معلولیت هایی بودند و با تمام توان تلاش کردند محدودیت های اطراف خود را بشکنند.
همچنین بخش دیگری از این مراسم اجرای سرود توسط گروه ناشنوایان بود که یکی از اعضای انجمن ضایعات نخاعی استان نیز خوانندگی گروه را برعهده داشت در این بخش دو سرود اجرا و مورد استقبال قرار گرفت.
یکی دیگر از بخش های قابل توجه این مراسم قرائت قطعه شعری برای زلزله زدگان استان کرمانشاه به زبان کُردی توسط 'ئه وین محمدی' از روشندلان سنندجی بود که تاثیرگذار بود و با تشویق حاضرین همراه شد.
از دیگر بخش های حاشیه ای و قابل توجه این مراسم اعلام حمایت پنج نشریه محلی کردستان از معلولان با اختصاص هر کدام نیم صفحه از نشریه خود بمدت یکسال به بیان دغدغه ها و مشکلات معلولان، چاپ شعر، داستان و مقاله و دیگر آثار این قشر و همچنین تبلیغات برای فعالیت های اقتصادی آنها بود.

مراسم روزجهانی معلولان
همچنین در این مراسم از پوستر نخستین جشنواره رسانه و کاهش آسیب اجتماعی اعتیاد رونمایی شد و پیشنهاد فراهم کردن زمینه برگزاری جشنواره رسانه و حامیان معلولان در استان ارائه شد.
بخش دیگری از این مراسم به ایراد سخنرانی مدیرکل بهزیستی کردستان، رئیس هئیت مدیره انجمن ضایعات نخاعی استان و دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر اختصاص داشت.
رئیس هئیت مدیره انجمن ضایعات نخاعی کردستان و نماینده جامعه معلولان استان در این مراسم گفت: هم اکنون و در این برهه از زمان بخشی از مطالبات جامعه معلولان استان اشتغال، مناسب سازی، نگهداری، مراقبت، بیمه و سلامت، آموزش، آگاهسازی و تغییر نگرش همگانی به وضعیت آنان است.
سینا کریمی کردستانی افزود: خدمت به جامعه معلولان در یک مربع چهارگانه دولت، نهادهای مردمی، خانواده و خود فرد معلول قابل حل خواهد بود.
وی ادامه داد: طبق ماده 2 قانون حمایت از معلولان تمامی وزارتخانه ها، سازمان ها، موسسات و شرکت های دولتی و نهادهای عمومی و انقلابی موظفند در طراحی، تولی و احداث، ساختمان ها و اماکن عمومی، معابر و وسایل خدماتی به نحوی عمل کنند که امکان دسترسی و بهره مندی برای معلولان همانند سایر افراد وجود داشته باشد.
رئیس هئیت مدیره انجمن ضایعات نخاعی کردستان با بیان اینکه 16 دستگاه مختلف در کشور در اجرای کامل قانون دخالت دارند، افزود: در زمینه مناسب سازی فضای شهری، شهرداری و سازمان مسکن و شهرسازی با ساز و کار اجرایی تری باید وارد عمل شوند.
کریمی کردستانی از استاندار کردستان خواست با توجه به اجرای طرح اشتغال فراگیر دولت، زمینه اشتغال معلولان در این زمینه فراهم شود و همچنین یک نفر از معلولان استان به عنوان مشاور استاندار در حوزه معلولان انتخاب شود.
وی همچنین خواستار آگاه سازی، تغییر نگرش و آموزش های همگانی، همیاری سایر ارگان های خدمات رسان با بهزیستی و بهره مندی از امکانات عمومی شهری برای معلولان شد.
وی یادآور شد: همه ساله با نزدیک شدن به روز جهانی معلولان توجهات امیدوار کننده به این قشر از هر سو روانه می شود و مسئولان به دفاع از حقوق اجرا نشده معلولان می پردازند و حتی آنها را دارای توانمندی های بسیار خطاب می کنند.
رئیس هئیت مدیره انجمن ضایعات نخاعی کردستان افزود: پس از گذر از این روز موضوع مسائل و مشکلات معلولان به فراموشی سپرده می شود و حرف ها و وعده ها در حد برگزاری مراسم گرامیداشت این روز تا سال بعد به خاطره ها می پیوندد که امید می روند این روند تغییر یابد.

روزجهانی معلولان
مدیرکل سازمان بهزیستی کردستان نیز در این مراسم گفت: برای رفع موانع و مشکلات موجود جامعه معلولان در استان تلاش های بسیاری شده، هر چند چالش ها و مشکلاتی نیز وجود دارد که منکر آنها نیستیم اما اقدامات خوبی نیز انجام گرفته است.
سیدصباح قریشی یکی از مطالبات اصلی معلولان جامعه، مناسب سازی فضاهای شهری است که در این راستا فعالیت ها و اقدامات قابل توجهی در شهرهای استان انجام شده است.
وی افزود: در زمینه مسکن و ایجاد اشتغال معلولان نیز اقدامات بسیار خوبی انجام شده و اگر کم کاری نیز وجود داشته ناشی از کمبود اعتبارات در استان و کشور بوده است.
از یک میلیون و 603 هزار نفر جمعیت استان کردستان هم اکنون 23 هزار و 175 معلول دارای معلولیت های جسمی حرکتی، ذهنی، روانی، بینایی، شنوایی، صوت و گفتار و سالمند تحت پوشش سازمان بهزیستی هستند و از خدمات این نهاد حمایتی بهره مند می شوند.

روزجهانی معلولان

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه