English

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه:

۱۱ مورد مرگ ناشی از زلزله در مادران باردار سرپل ذهاب/ تاکنون موردی از ابتلا به بیماری‌های واگیردار مشاهده نشده است

ابراهیم شکیبا گفت: تاکنون در مناطق زلزله‌زده هیچ‌گونه موردی از ابتلا به بیماری‌های واگیردار مانند وبا، آنفولانزا و اپیدمی آن بین مردم مشاهده نشده است و واکسن توام برای همه مصدومان تزریق شده است.

11 مورد مرگ ناشی از زلزله در مادران باردار سرپل ذهاب/ تاکنون موردی از ابتلا به بیماری‌های واگیردار مشاهده نشده است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج کرمانشاه، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه افزود: در دوز دوم از وقوع زلزله آزمایشگاه تشخیصی خود را فعال کردیم و 251 مورد نمونه مشکوک به وبا و 51 مورد مشکوک به آنفولانزا را مورد آزمایش قراردادیم که نتیجه‌ی آزمایش‌ها منفی بود و تاکنون موارد اپیدمی ناشی از ابتلا به بیماری‌های واگیردار در مناطق زلزله مشاهده نشده است.

وی تصریح کرد: نقطه‌ی مثبت ما استقرار نظام سندرمیک در منطقه بود که از 15 مورد در شناسایی بیماری‌ها و گزارش آن به تهران به 17 و 18 مورد رساندیم و بر اساس آن اگر بیماری‌ای در منطقه مشاهده می‌شد سریعاً به تهران گزارش می‌دادیم.

 معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: برقراری نظام سندرمیک در منطقه مستلزم وجود نیروهای متخصص اقدامات نرم‌افزاری در این حوزه بود که اگر بیماری نظیر اسهال خونی و آبکی، تب، زردی حاد و... مشاهده می‌شد باید منشأ آن را پیدا و کنترل می‌کردیم.

شکیبا بابیان این مطلب که از همان ساعات اولیه کیوسک‌هایی را برای تزریق واکسن توام در ورودی بیمارستان‌های مناطق زلزله‌زده برقرار کردیم، افزود: بالغ‌بر هشت‌تا 9 هزار واکسن، به تمام مصدومان تزریق کردیم.

وی گفت: در سامانه‌ "سیب" اطلاعات و شماره تماس مادران باردار را به تفکیک شهرستان، مرکز بهداشت، پایگاه و خانه بهداشت گرفتیم و 25 نفر از همکاران ما برای شناسایی مادران باردار پای‌کار آمدند و 4 هزار و 512 بار از مادران باردار در هفت شهرستان متأثر از زلزله مراقبت انجام شد.

وی در ادامه 858 مورد مراقبت از مادران باردار در شهر سرپل ذهاب صورت گرفته که 11 مورد مرگ ناشی از زلزله برای مادران باردار در شهر و روستا داشته‌ایم، گفت: 90 درصد مادران باردار در شهر سرپل ذهاب شناسایی‌شده‌اند و ده‌درصدی که شناسایی نشده‌اند یا تلفن آن‌ها خاموش بوده و برای شناسایی آن‌ها چادر به چادر می‌رویم ولی در تمام روستاهای آن 100 درصد مادران باردار شناسایی‌شده‌اند.

شکیبا افزود: در شهرستان دالاهو فوت مادران باردار نداشته‌ایم و 100 درصد آن‌ها در شهر و روستاهای ثلاث باباجانی شناسایی و تحت مراقبت قرارگرفته‌اند همچنین در هفت شهرستان متأثر از زلزله مانند اسلام‌آباد غرب 100 درصد تمام مادران باردار را شناسایی کرده‌ایم.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان خاطرنشان کرد: 30 مورد مرگ کودکان زیر پنج سال در شهرستان سرپا ذهاب گزارش‌شده که در شهرستان‌های ثلاث باباجانی دو مورد، دالاهو هفت مورد، مرگ کودکان زیر پنج سال اعلام‌شده است.

شکیبا با اشاره به اینکه تاکنون 15 هزار و 520 قوطی شیر خشک بین جامعه‌ی هدف توزیع‌شده است، گفت: همچنین یک هزار و 188 عدد شیشه‌ی شیر خشک، هشت هزار و 400 بسته غذای کمکی، 33 هزار و 500 بسته بیسکویت، 9 هزار و 448 بسته پوشک بچه و ده هزار و 256 پد بهداشتی بین آنان توزیع‌شده است.

وی عنوان کرد: اعزام نیروهای ما برای امدادرسانی در مناطق زلزله‌زده نقاط مثبت و منفی داشت و با توجه به آماده کردن زیرساخت‌های لازم برای اربعین، ما تیم‌های خود را آماده کرده بودیم که با وقوع زلزله اعزام آن‌ها به مناطق نقطه‌ی مثبتی بود و در اولین شب حادثه عمده کار ما متمرکز بر بخش درمان بود و تیمی که از تهران به منطقه اعزام‌شده بود به ثلاث باباجانی اعزام شدند و باوجود شرایط نامطلوب اقدامات خوبی در بخش بهداشت و درمان صورت گرفت.

شکیبا از به هم ریختن سیستم شبکه‌ی بهداشتی در سرپل ذهاب به‌عنوان نقطه‌ی منفی یادکرد و گفت: ما نیروهای خود را از استان برای امدادرسانی به آسیب دیدگان به آنجا اعزام کردیم کار ما در بخش درمان و بهداشت تقسیم‌شده بود و روزهای اول در بخش درمان جراحی، درمان و اعزام مجروحان صورت گرفت و رئیس شبکه‌ی ما نیز درگیر بخش درمان بود که بخش بهداشت را به رئیس شبکه‌ی بهداشت کنگاور سپردیم و باوجود فشردگی در امدادرسانی این وضعیت را بین شبکه‌های دیگر جابجا کردیم.

وی گفت: ظرف 6 روز نظام شبکه بهداشت در شهرستان‌های سرپل ذهاب و ثلاث باباجانی برقرار شد و 100 درصد خانه بهداشت، جامع سلامت، پایگاه‌های سلامت و خانه‌ی بهداشت در شهر روستا مشغول بکار شدند بهورزان و کارشناسان بهداشت و بیماری‌ها به‌رغم آسیب‌دیدگی اقدام به کمک‌رسانی به آسیب دیدگان کردند و ما 35 تیم سیار از استان‌های هم‌جوار و دوردست را برای درمان در قالب پزشک، ماما، بهداشت محیط و بیماری‌ها در منطقه مستقر کردیم.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خاطرنشان کرد: از همان روز اول شیر خشک و پوشاک بچه را رایگان در اختیار جامعه‌ی هدف قراردادیم، پد بهداشتی و داروهای موردنیاز را برای آنان فرستادیم و جهت امدادرسانی یکسان اسم روستاها را مشخص و نیروها را اعزام کردیم.

شکیبا افزود: سازمان‌های که برای امدادرسانی به منطقه آمده بودند و با ما هماهنگ نبودند را با خود هماهنگ کردیم و از روز اول آزمایشگاه آب را جهت آزمایش آب و سنجش بار میکروبی در شهرستان‌های سرپل ذهاب و ثلاث باباجانی فعال کردیم که آلودگی میکروبی آب در هفت شهرستان متأثر از زلزله مشاهده نشد ولی به دلیل پس‌لرزه‌ها کدورت آب بالابود که در این دو شهرستان با نصب بنر اعلام کردیم که آب غیرقابل‌شرب است.

وی با اشاره به اینکه تمام خدمات ما رایگان صورت گرفت، گفت: از روز اول حادثه ما سه کلینیک سیار دندانپزشکی را با تمام تجهیزات در منطقه زلزله‌زده دایر کردیم و از سه کلینیک به چهار کلینیک افزایش داده که در ثلاث به خاطر آسیب‌دیدگی کم ساختمان دو دستگاه یونیت دندانپزشکی ثابت دایر بود و یک کلینیک سیار را در آنجا مستقر کردیم و سه کلینیک سیار دیگر نیز در سرپل ذهاب مستقر شد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه