English

درشبی به یادماندنی در سنندج رقم خورد:

شکوه وحدت در بزرگترین آیین مولودی خوانی کشور

مردم استان کردستان اعم از اهل تسنن و تشیع شامگاه شنبه با حضور گسترده در بزرگترین مراسم مولودی خوانی کشور با عنوان چهاردهمین یادواره عارف نامی کُرد سید بهاء الدین شمس قریشی، در مسجد قبای سنندج به وحدت و اتحاد رنگ و بوی دیگری بخشیدند.

شکوه وحدت در بزرگترین آیین مولودی خوانی کشور

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، همزمان با فرا رسیدن ماه ربیع الاول (مولود) و به مناسبت میلاد پیامبر نور و رحمت و در طول این ماه در جای جای استان کردستان مراسم مولودی خوانی و دف نوازی با حضور عاشقان و شیفتگان اهل بیت عصمت و طهارت(ع) در تکایا، مساجد و خانقاه ها برگزار می شود.
یکی از برنامه ها و مراسم هایی که چند سالی است در این ماه توسط حوزه هنری کردستان برگزار می شود یادواره عارف نامی کُرد سید بهاء الدین شمس قریشی ملقب به شمس الاشراف، خالق کتاب های مولود نامه، معراج نامه و شمس العقائد است.
این یادواره از سال 83 در ایام هفته وحدت و در راستای تقویت وحدت و یکپارچگی امت اسلامی برگزار می شود و شامگاه شنبه برای چهاردهمین سال متوالی و با حضور جمع بسیار زیادی از عاشقان و شیفتگان حضرت رسول اکرم(ص) در مسجد قبای شهرک بهاران سنندج برگزار شد.
جمعیت حاضر در این مراسم اعم از زن و مرد و پیر و جوان و اهل سنت و تشیع به اندازه ای زیاد بود که در مسجد قبا که به عنوان بزرگترین مسجد خاورمیانه از آن نام می برند، جای سوزن انداختن نبود حتی عده بسیار زیادی از مردم پشت درب های ورودی مسجد ماندند.
این در حالی بود که یادواره علاوه بر اینکه به صورت مستقیم وزنده  از شبکه استانی کردستان پخش می شد از طریق برخی شبکه های ملی نیز برای مردم سراسر کشور پخش شد که این مهم نشان دهنده ارادت خاص مردم استان کردستان به پیامبر گرامی اسلام و خاندان عصمت و طهارت آن حضرت (ص) است.
در این مراسم باشکوه گروه های مختلف مولودی خوانی و دف نوازی به اجرای برنامه هایی از جمله قصیده خوانی، دف نوازی و مولودی خوانی در مدح و ثنای رسول گرامی اسلام (ص) پرداختند.
مرحوم سید بهاءالدین شمس‎قریشی ملقب به شمس‎الاشراف سنندج و متخلص به شمس، فرزند سیدمحمد پاوه‌ای است که در سال 1293 هجری قمری در روستای سه‌ردی شهرستان پاوه چشم به جهان گشود و بنا به رسم و آیین آن زمان، برای فراگیری علم و دانش فقهی به حجره‌های شهرهای پاوه، بیاره و سنندج رفت و بعد از آن در شهر سنندج ساکن شد.
شمس‌قریشی خالق آثاری چون 'مولودنامه'، 'معراج‌نامه'، 'شمس‌العقاید' و اشعاری نغز و ادیبانه به زبان فارسی، کُردی و عربی است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه