English

رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر کشور:

در زلزله بم تنها ۲۰ هزار خانه آسیب دید اما در کرمانشاه ۱۵ هزار واحد کاملا تخریب شد

مرتضی سلیمی گفت: بیش از 31 هزار خانوار شهری و روستایی ـآواره و 15 هزار مسکن صد در صد تخریب‌شده است و 16 هزار مسکن بین 27 سال تخریب‌شده‌اند درحالی‌که در زلزله‌ی بم درمجموع 20 هزار واحد مسکونی دچار آسیب شده بودند.

در زلزله بم تنها 20 هزار خانه آسیب دید اما در کرمانشاه 15 هزار واحد کاملا تخریب شد

به گزارش خبرگزاری موج کرمانشاه، مرتضی سلیمی در نشست خبری آخرین وضعیت خدمات‌ رسانی به مناطق زلزله‌زده استان گفت: در راستای اسکان زلزله‌زدگان 102 هزار و 277 دستگاه چادر وارد استان شده است که 83 هزار و 854 دستگاه چادر از محل انبارهای امدادی توزیع‌شده است، همچنین 240 هزار تخته پتو از محل انبارهای امدادی بین زلزله‌زدگان توزیع‌شده است.

سلیمی تصریح کرد: در سه روز اول حادثه 665 هزار قوطی کنسرو علاوه بر اقلام غذایی دیگر مانند 151 تن برنج و آب‌معدنی در منطقه توزیع شد.

وی با اشاره به اینکه 42 هزار و 414 شعله بالا و حدود 6 هزار و 800 شعله هیتر برقی بین آسیب دیدگان توزیع‌شده است، خاطرنشان کرد: 58 هزار گالن برای توزیع آب و نفت، 56 هزار تخته موکت، 43 هزار و 337 دست ظروف ست که موردنیاز و 180 هزار کیلو پلاستیک به‌عنوان روکش بین خانوارها توزیع‌شده است.

رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر کشور گفت: در 72 ساعت اولیه از وقوع حادثه 40 هزار و 98 بسته غذایی بین افراد توزیع‌شده که تاکنون 32 هزار و 440 سبد غذایی یک‌ماهه‌ی خانوار و همچنین با توجه به آسیب‌پذیری کودکان وزنان، 40 هزار و 48 ست اقلام بهداشتی بین حادثه دیدگان توزیع‌شده است.

سلیمی با اشاره به اینکه درمجموع بیش از 4 هزار نفر در هشت شهرستان درگیر زلزله بوده‌اند، افزود: شعاع زلزله‌های گذشته در کشور 50 کیلومتر بوده است ولی زلزله‌ی کرمانشاه تا شعاع 140 کیلومتری تخریب و مصدوم داشته است که وضعیت کوهستانی و صعب‌العبور بودن روستاها نقش مؤثری در سخت‌تر شدن شرایط امدادرسانی داشت.

سلیمی بابیان اینکه در ساعات اولیه از وقوع زلزله ستاد بحران با مدیریت وزیر کشور تشکیل و قرار شد ما با اولین پرواز اختصاصی در منطقه حاضر شویم تا هماهنگی‌ها را بهتر در منطقه انجام بدهیم، افزود: 5 فروند بالگرد در اولین زمان ممکن از نزدیک‌ترین استان‌ها در کرمانشاه حاضر شوند و تا 8 و 30 دقیقه صبح روز اول 5 فروند دیگر نیز در منطقه حاضر شوند تا کار امداد و نجات سریع‌تر انجام شود.

وی گفت: 35 تیم از مرکز استان به شهرستان‌های زلزله‌زده اعزام شدند که علاوه بر آن تیم‌های امدادی در شهرستان‌ها نیز کار امداد و نجات را انجام می‌دادند و در روز اول حادثه 141 دستگاه آمبولانس و 10 فروند بالگرد را بکار گرفتیم و با همراهی کولیوند پایان جستجو نجات را اعلام کردیم و بعدازآن تا این لحظه تعداد معدودی متقاضی امداد و نجات نبوده‌اند و کار جستجو نجات توسط اورژانس، سپاه، ارتش و هلال‌احمر به‌خوبی انجام شد.

وی تصریح کرد: به استان‌های معین فراخوان شد و در ساعت 8 و 30 دقیقه صبح روز اول حادثه استان‌های معین با تجهیزات کار عملیاتی انجام دادند و به هشت استان معین در شب اول مسئولیت دادیم و با تقسیم‌بندی به منطقه اعزام شدند و در طول روند فعالیت امداد و نجات به‌منظور سرعت بهتر در امدادرسانی ستادهای معین را به 15 ستاد افزایش دادیم.

سلیمی گفت: تاکنون 48 هزار و 706 دفترچه‌ی امدادی توزیع‌شده است و در جهت اینکه نظم بهتری برای کمک‌رسانی به آسیب دیدگان رعایت شود توزیع اقلام با مراجعه‌ی حضوری انجام می‌شود تا بهترین وجه ممکن خدمات خود را انجام دهیم.

وی بابیان اینکه درمجموع 24 فروند بالگرد در اختیار هلال‌احمر قراردادیم، تصریح کرد: 2 هزار و 705 نفر در منطقه خدمات به زلزله‌زدگان خدمات‌رسانی می‌کنند و 10 فروند بالگرد دیگر را به کرمانشاه منتقل کردیم تا امداد و نجات سریع‌تر انجام شود و همچنین 31 تیم از سگ‌های جستجوگر به منطقه اعزام شدند که 6 نفر را از زیر آوار زنده نجات دادند که لر کار جستجو نجات شاید به‌عنوان رکورد تلقی شود.

سلیمی در ادامه به کمک‌های بین‌المللی هم اشاره کرد و گفت: سازمان جهانی بهداشت اقلام دارویی را ارسال کرده که مستقیماً به دانشگاه علوم پزشکی استان تحویل دادیم و همچنین 165 دستگاه چادر، یک هزار تخته پتو، 200 تخته زیرانداز و 200 عدد محافظ چادر از کشور پاکستان به مناطق زلزله‌زده اهداشده است و کمیته بین‌المللی صلیب سرخ و هلال‌احمر نیز 7 هزار و 500 تن مخزن پلاستیکی 20 لیتری، 19 هزار تخته زیرانداز چادر، 10 هزار بسته لوازم بهداشتی و 7 هزار و 500 دست ظروف آشپزخانه ارسال کرده است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه