English

رئیس اتاق بازرگانی ،صنایع ومعادن سنندج:

سرانه زمین جهت احداث شهرک های صنعتی کمتر از یک دوم میانگین کشور است

رئیس اتاق بازرگانی سنندج گفت: بیش از ۸۰ درصد از صادرات استان به صدور محصولات سایر استان ها اختصاص دارد.

سرانه زمین جهت احداث شهرک های صنعتی کمتر از یک دوم میانگین کشور است

به گزارش خبرنگارخبرگزاری موج، سیدکمال حسینی در جلسه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی که با حضور نمایندگان کمیسیون برنامه و بودجه مجلس روز سه شنبه(7 آذر) در سنندج برگزار شد، اظهار کرد: فقر عریان، بیکاری گسترده جوانان و مصیبت های کولبری، فقدان زیرساخت های حمل و نقل، آمار بالای تصادفات و مرگ و میر جاده ای، خام فروشی معادن، نفس های به شماره افتاده واحدهای کم تعداد تولیدی، مشکلات بازارچه های مرزی و صادرات کم و وابسته به تولیدات برون استانی تنها بخشی از مشکلات استان کردستان هستند.

وی افزود: کشاورزی اغلب سنتی و متکی به نزولات آسمانی، مشکلات مضاعف و دست و پاگیر بانکی، مالیاتی و بیمه ای، غیاب انگیزه و مشوق های لازم برای سرمایه گذاری، بحران های اجتماعی منبعث از مشکلات اقتصادی و... نیز بخشی دیگر از مشکلات استان هستند.

رئیس اتاق بازرگانی سنندج عنوان کرد: نگاهی ساده به شاخص های تطبیقی با میانگین کشوری نشان می دهد که سهم استان کردستان به هیچ وجه متناسب با سهم جمعیتی آن نیست و در اغلب شاخص ها دارای رتبه های نزدیک به آخر در بین استان های کشور است.

وی به تعدادی از آمار این شاخص ها اشاره و ادامه داد: بالا بودن تراکم جمعیت و نرخ بیکاری ، سهم بسیار پایین صنعت در اشتغال ، سهم بالای اراضی دیم به کل اراضی با وجود پتانسیل های عظیم آبی ، سهم پایین اشتغال معدنی علیرغم پتانسیل بالای معادن ، سهم نیم درصدی از کارگاه های صنعتی ۱۰ نفره و ۱۰۰ نفره کشور، سهم ۳۹ دهم درصدی اشتغال صنعتی از کل کشور و سهم ۲ دهم درصدی ارزش افزوده صنعتی استان از کشور از جمله آمارهای شاخص های پایین استان است.

حسینی سهم کمتر از نصف میانگین کشوری از بزرگراه ها و سهم صفر درصدی از آزاد راه های کشور ، رتبه دوم نرخ بیسوادی در میان استان های کشور ، درآمد سرانه کمتر از نصف میانگین و رتبه ۲۸ کشوری ، رتبه۲۹ صنعت ساخت از تولید ناخالص داخلی استان ، رتبه ششم کشوری در بخش خدمات را از جمله آمار دیگر شاخص های استان برشمرد.

وی تصریح کرد: علاوه بر ابنها پایین بودن سهم استان از سرمایه گذاری و موجودی سرمایه کشور، وجود تعداد زیاد پروژه های عمرانی نیمه تمام، عدم سرمایه گذاری بخش دولتی و شرکت های وابسته به دولت در طرح های بزرگ تولیدی و صنایع مادر در استان، عدم اجرای شبکه های آبیاری پایین دست سدها، تخصیص کم آب های استحصال شده به استان و همچنین وابستگی شدید اشتغال و رونق اقتصادی استان به اعتبارات عمرانی از دیگر مواردی هستند که بابد مورد توجه قرار گیرند.

شورای گفتگو دولت وبخش خصوصی

رئیس اتاق بازرگانی سنندج ادامه داد: بی تردید یکی از اصلی ترین موانع و مشکلات، بکر ماندن و هدر رفتن این منابع و ظرفیت ها، فقدان اعتبارات و بودجه های دولتی از یک سو و غیاب بسترهای لازم برای سرمایه گذاری بخش خصوصی است.

وی افزود: کمبود زمین جهت احداث و توسعه شهرک های صنعتی و عدم وجود تسهیلات کافی برای تامین زیرساخت ها، علاقمندان به بخش تولید را درمانده کرده است.

حسینی با اعلام اینکه سرانه زمین جهت احداث شهرک های صنعتی کمتر از یک دوم میانگین کشور است، تصریح کرد: به دلیل ضعف واحدهای تولیدی و غیاب صنایع تبدیلی، صادرات کردستان ماهیتی اغلب ترانزینی یافته و همچنین بیش از ۸۰ درصد از صادرات استان به صدور محصولات سایر استان ها اختصاص دارد.

وی ادامه داد: متأسفانه این ضعف، بازارچه های مرزی را نیز ناکارآمد کرده است و اعتبارهای در نظر گرفته شده برای مناطق افتصادی ویژه بانه و مربوان که مهمترین مرزهای بازرگانی استان هستند تاکنون اختصاص نیافته است.

رئیس اتاق بازرگانی سنندج در بخشی دیگر از سخنان خود گفت: فرمایشات و اشارات صریح و مستقیم رهبر معظم انقلاب در ارتباط با برابری همه آحاد ملت ایران و جلوگیری از هرگونه تبعیض و نابرابری، می تواند زمینه ساز یک رویکرد جدید به استان های محرومی چون کردستان باشد؛ باید دغدغه های مقام معظم رهبری در زمینه رسیدگی به مناطق محروم و ایجاد توازن منطقه ای در بهبود آمارها و شاخص های اقتصادی متجلی شده و عینیت بیابد.

وی خاطرنشان کرد: استان کردستان برای رهایی از وضعیت دشوار کنونی به کمک های بلاعوض، بودجه های ویژه و مستقیم و تعریف بروژه های اقتصادی متناسب با وضعیت اقلیمی و جغرافیایی خود نیاز دارد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه