English

استاندار گلستان؛

توجهی به بحث پژوهش در استان گلستان نشده است

استاندار گلستان گفت: در استان گلستان در برخی از بخش‌ها و پروژه‌ها توجهی به بحث پژوهش نشده است.

توجهی به بحث پژوهش در استان گلستان نشده است

به گزارش خبرگزاری  موج، سیدمناف هاشمی ظهر امروز در مراسم افتتاح نمایشگاه هفته پژوهش و فناوری استان اظهار داشت: انتظار ما از جمع دانشجویان متفاوت است، زیرا این جمع متعلق به افرادی است که سال‌ها عمر خود را در حوزه آموزشی و پژوهشی سپری کردند.

وی با بیان اینکه انتظارات متقابلی بین دانشگاه و دستگاه‌های اجرایی وجود دارد، افزود: حدود 100 هزار دانشجو در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی مشغول تحصیل هستند که ظرفیت بزرگی در مقایسه با جمعیت استان ما است.

استاندار گلستان با بیان اینکه باید از این ظرفیت بزرگ و توان جوانان و دانشگاهیان در حوزه‌های مختلف بهره گیری کرد، اظهار داشت: مقام معظم رهبری در این زمینه فرمایشاتی کاملاً اجرایی دارند که پژوهش باید کاربردی باشد و به‌درد مردم، جامعه و انقلاب بخورد.

وی گفت: پژوهشی باید انجام شود که مسئولان، دانشجویان، سرمایه‌گذاران، بخش خصوصی و بازاریاب‌های اقتصادی بتواند از آن استفاده کند.

هاشمی با بیان اینکه مسیر تحقق توسعه استان استفاده از دانش است، بیان داشت: تحقیق و پژوهش در جی‌دی‌پی بسیاری از کشورها و صادرات آنها نقش اساسی دارد. به عبارتی دیگر پژوهش‌های بیهوده در بسیاری از کشورهای دنیا انجام نمی‌شود.

مشکلات ما در کشورهای در حال توسعه

وی ادامه داد: یکی از مشکلات ما در کشورهای در حال توسعه این است که تصور می‌کنیم همه کارهایی که شنیده‌ایم را باید انجام دهیم.

استاندار گلستان بر کاربردی بودن تحقیقات و پژوهش ها تأکید کرد و گفت: پژوهش‌ها باید به درد یک نماینده مجلس بخورد که بتواند در تصمیم‌گیری‌ها و سیاست‌گذاری‌های کلان از آن استفاده کند. معتقدیم باید آمارها و اطلاعات دقیق و پژوهش‌های کاربردی صحیح به دست ما برسد تا بتوانیم از نتایج پژوهش‌ها استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه در استان در برخی از بخش‌ها و پروژه‌ها توجهی به بحث پژوهش نشده است، گفت: همین الان در برخی از پروژه ها دوبرابر قیمت تمام شده، هزینه می‌شود و برخی اقدامات بدون نگاه به پژوهش است. محصولاتی در استان تولید می‌کنیم که منابع آبی را از بین برده و سفره ها را نابود کرده است و بازار فروشی برای برخی از تولیدات نداریم.

هاشمی تصریح کرد: پژوهش‌های کاربردی امروز نتایج آن باید لمس شود و آمار آن باید به درد دستگاه‌های اجرایی بخورد. رابطه دانشگاه و دستگاه‌ها باید آن‌قدر خوب تنظیم شود که بتواند نیازهای دستگاه را برطرف کند. اما واقعیت این است که خیلی نتایج پژوهش‌های کاربردی را در استان لمس نمی‌کنیم. در حوزه کشاورزی یا صنایع دستی محصولات خوبی داریم که بازاری ندارند، حل این مسئله نیاز به پژوهش دارد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه