English

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش در خرم‌آباد مطرح کرد؛

گفتمان غالب در آموزش و پرورش سند تحول بنیادین است

مهدی نوید ادهم، با بیان اینکه مبانی هویت باید در مدارس تبیین و ترویج شود، گفت: امروزه گفتمان غالب نظام آموزش و پرورش، گفتمان سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است لذا تلاش می‌شود تا آموزش و پرورش به نحو مطلوبی بازخوانی و بازتولید شود.

گفتمان غالب در آموزش و پرورش سند تحول بنیادین است

به گزارش خبرگزاری موج از لرستان، دکتر مهدی نوید ادهم  در مراسم افتتاحیه  نخستین کنفرانس بین‌المللی آموزش  و پرورش تطبیقی که به میزبانی انجمن آموزش و پرورش تطبیقی در دانشگاه لرستان برگزار شد، گفت: :برگزاری این کنفرانس هم از جهت تعیین موضوع کنفرانس و هم از جهت مکان برگزاری کنفرانس که استانی با قدمت 40هزار ساله است، مایه خوشحالی است.

وی از تلاش‌های آموزش و پرورش لرستان در برگزاری این کنفرانس تقدیر کرد و افزود: مدیر کل آموزش و پرورش لرستان از مدیران موفق و خوش ذوق است که تاکنون منشا توفیقات بسیاری در عرصه تعلیم و تربیت بوده‌اند.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش ابراز امیدواری کرد خروجی این کنفرانس زمینه ساز  ارتقای نظام تعلیم و تربیت را بیش از پیش فراهم کند و ادامه داد: بحث آموزش و پرورش تطبیقی و بهره گیری از تجارب مفید و ارزنده سایر کشور همواره مد نظر بوده و در این دوران که آموزش و پرورش در حال تحول و تغییرات جدی  مثبت است و به دنبال شکل گیری و تدوین سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است این نیاز بیشتر از گذشته احساس می‌شود.

نوید ادهم، تاکید کرد: ما برای تغییر و تحول بنیادین در آموزش و پرورش مصمم هستیم و سند این تحول هم به کمک بیش از 600نفر از صاحب‌نظران تعلیم و تربیت کشور تدوین شده و به تایید شورای عالی آموزش و پرورش به عنوان مرجع سیاست‌گذاری در دستگاه تعلیم و تربیت، شورای عالی انقلاب فرهنگی و مقام معظم رهبری رسیده است.

وی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش را در مرحله اجرایی عنوان کرد و ادامه داد: با توجه به اینکه هم اکنون سند در مرحله اجرا و ارزشیابی است بیش از گذشته به تجارب مفید سایر کشورها نیازمندیم. 

نوید ادهم، تاکید کرد : وقتی سخن از تحول بنیادین به میان می‌آید ذهن انسان بی‌اختیار متوجه تغییراتی ریشه‌دار، هدفمند، نظامند، عمیق، با برنامه و آینده پژوه مبتنی بر آموزه‌های وحیانی و معارف اسلامی می‌شود.

وی در ادامه به مبانی و اهداف سند تحول بنیادین اشاره کرد و گفت: هدف ما تربیت انسان‌هایی در تراز نظام مقدس جمهوری اسلامی است .  دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش به مطالعات تطبیقی با آموزش و پرورش 13کشور همسایه ایران که با کشورمان مرز مشترک زمینی یا آبی دارند و کشورهای خاورمیانه و قفقاز اشاره کرد و ادامه داد: نشانگرهایی برای این مطالعات در نظر گرفته شدو  در شاخص های مختلف وضعیت کشور مان با این کشورها تطبیق داده شد.

نوید ادهم تاکید کرد : در برخی شاخص‌ها وضعیت خوبی در کشور حاکم است ولی در برخی دیگر نیاز به تلاش بیشتر احساس می‌شود.

وی شاخص وضعیت درصد دانش‌آموزان پیش دبستانی، سهم آموزش و پرورش در بودجه عمومی کشور، درصد دانش آموزان هنرستانهای فنی حرفه ای و کاردانش را از جمله این شاخص ها عنوان کرد : آموزش و پرورش با فرهنگ جامع دادو ستد دارد و به نوعی نمادی از فرهنگ هر کشور را می توان در آموزش و پرورش آن کشور مشاهده کرد.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش، به ضرورت رعایت مقتضیات بومی محل در برنامه ریزی آموزش و پرورش تاکید کرد و ادامه داد : در تاریخ چند هزار ساله کشورمان گسست فرهنگی وجود نداشته و با وجود تغییراتی که در دوره هایی وجود داشته؛ ولی انسجام فرهنگی ما حفظ شده و دستخوش تغییرنشده است.

وی بر این نکته تاکید کرد که باید تلاش شود در عین حال که به انسجام ملی توجه می‌شود به فرهنگ‌های بومی و محلی هم توجه شود و افزود: تاکید جدی ما این است که پژوهش ها و تحقیقات انجام شده در حوزه آموزش و پرورش مساله محور باشد و به سوالات پاسخ داده شود.

مهدی نوید ادهم به مدل این تحقیقات نیز اشاره کرد و گفت: در آموزش و پرورش نیاز به عزمی ملی است و باید همگان کمک کنند تا آموزش و پرورش بتواند به رسالت خود بپردازد.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش، ارتباط میان دانشگاه‌ها و آموزش و پرورش را بسیار مهم و تاثیر گذار عنوان کرد و گفت: در حال حاضر کنکور یکی از چالش هایی است که آموزش و پرورش را به شدت آسیب پذیر کرده و باید تلاش کنیم تا جایگزین مناسبی برای آن پیدا کنیم که بتواند به اندازه گیری اندوخته های دانش آموزان بپردازد و  متناسب با اهداف سند تحول بنیادین آنها را پرورش و تربیت کند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه