English

دبیر شورای علمی-تربیتی حوزه علمیه خواهران:

جایگزینی نسل قدیمی خانم جلسه‌ای‌ها، با نسل جدید تحصیلکرده حوزه، بزرگترین دستاورد حوزه علمیه خواهران است

دبیر شورای علمی-تربیتی حوزه علمیه خواهران گفت: بزرگترین کاری که حوزه‌های علمیه برای بانوان کرده، جایگزینی نسل قدیمی خانم جلسه‌ای‌ها با نسل جدید تحصیلکرده حوزه است.

جایگزینی نسل قدیمی خانم جلسه‌ای‌ها، با نسل جدید تحصیلکرده حوزه، بزرگترین دستاورد حوزه علمیه خواهران است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج از شیراز، حجت‌الاسلام حمید محمدی، مشاور ارشد مدیر و دبیر شورای علمی-تربیتی حوزه علمیه خواهران در هفتمین همایش طلیعه حضور در حرم حضرت شاهچراغ(ع) به طلاب جدیدالورود گفت: برای هر حرکتی باید اهداف، موانع، و اجرائیات کار را بدانیم.

وی یکی از اهداف مهم طلبگی را ترویج عبودیت با توسعه بندگی خدا دانست و تصریح کرد: از آنجا که عبودیت تحقق فلسفه خلقت است، پس یکی از اهداف حوزه‌های علمیه تحقق فلسفه خلقت است.

به گفته مشاور ارشد مدیر حوزه علمیه خواهران، دین مجموعه بایدها و نبایدها است که از طریق فهم دین شناخت اولیه را پایه‌گذاری می‌کنیم.

به عقیده وی، کسی می‌تواند خودش را بشناسد که پروردگارش را بشناسد؛ مهم این است که به فهم خوبی از حودمان برسیم که اگر خود را بشناسیم، دیگر به راحتی با گناه، معطل کردن استعدادهای وجودی، و دیگر کارها خود را تباه نمی‌کنیم.

دبیر شورای علمی-تربیتی حوزه علمیه خواهران با بیان اینکه انسان، همه عالم است. یعنی همه عالم در وجود انسان خلاصه شده است تصریح کرد: ما باید اول کمی نسبت به خودمان تأمل داشته باشیم.

به عقیده وی هدف آرمانی حوزه علمیه لبیک به حسین(ع) است. ترویج عبودیت با این لبیک در ارتباط است. چرا که حسین(ع) در ظهر عاشورا در اوج جنگ نماز جماعت برگزار می کند و این توسعه عبودیت است.

حجت‌الاسلام محمدی با بیان اینکه رسیدن به معرفت النفس و عبودیت از دیگر اهداف طلبگی است اظهار داشت: یکی از اهداف مهم حوزه‌های علمیه، تربیت مبلغ است.

وی مبلغ را کسی می‌داند که پیام رسان دین است در تمام لایه‌های دین؛ برای کودک، برای نوجوان، جوان، زن خانه دار، مرد، تمام لایه‌ها.

مشاور ارشد مدیر حوزه علمیه خواهران ادامه داد: تربیت مدرس، محقق و پژوهشگراسلام، برای حوزه و دانشگاه و مجتهد و مجتهده در فقه، کلام، فلسفه، و اصول از دیگر کارکردهای حوزه های علمیه است.

حجت‌الاسلام محمدی تصریح کرد: ما معتقدیم که بانوان سه نقش اساسی دارند: همسرداری، فرزندپروری و فعالیت‌های اجتماعی. یعنی همه مشاغل در طول این سه رسالت اصلی هستند.

وی با یادآوری اینکه رهبر خانه زن است، قدرت تربیت در زن است، و فرزندپروری در زن تجلی پیدا می‌کند تأکید کرد: اگر جامعه بانوان بتواند از نظر معرفتی و علمی و اخلاقی رشد کند، مشکل اکثریت جامعه حل می‌شود، چراکه بانوان نصف جمعیت جامعه را تشکیل می‌دهند و نسل و تربیت آن از دامن بانوان است و حتی بسیاری از آقایان هم تحت تأثیر همسرانشان هستند

دبیر شورای علمی-تربیتی حوزه علمیه خواهران توصیه کرد که ما باید یک سرمایه‌گذاری جدید برای پیشرفت داشته باشیم. هم دولت، هم ملت، هم دستگاههای عمومی و دولتی تمام همت خود را برای توسعه حوزه‌های علمیه بگذارند و این مسیر را هدایت کنند.

این استاد حوزه و دانشگاه در خصوص به‌روز بودن حوزه‌های علمیه اظهار داشت: در فضای مجازی در حوزه‌های علمیه حرف اول را می‌زنیم. مثلا کوثرنت که سایتی است در مرکز مدیریت خواهران در سال گذشته با بیشترین تعداد مشترکین به عنوان برترین ان‌جی‌ا در حوزه معرفی شد. پس در حال به‌روز شدن هستیم. منهتا یک سری انتظارات و سولات نو هست که پیگیر هستیم. حوزه باید پاسخگوی همه سولات و نیازهای جامعه در همه حوزه‌ها باشد. راهبری نسل جدید به عهده حوزه علمیه است.

وی در ادامه، در پاسخ به خبرنگار خبرگزاری موج مبنی بر اینکه آیا تاکنون حوزه علمیه خواهران خطیب موفق و به‌روز تربیت کرده، یکی دیگر از اهداف حوزه‌های علمیه را پرورش سخنران و خطیب مسلط دانست و گفت: در حوزه زنان هم در بیست سال گذشته سخنورانی تربیت شده‌اند و تعدادشان بیش از صد نفر است اما محدودیت خاص خود را دارند و لذا تعدادشان مخفی می ماند.

به عقیده حجت‌الاسلام محمدی، بزرگترین کاری حوزه‌های علمیه برای بانوان کرده، جایگزینی نسل قدیمی خانم جلسه‌ای‌ها با نسل جدید تحصیلکرده حوزه است.

وی افزود: عملا خیلی از این خانم‌ها جای خود را به خانم‌های فاضله‌ای داده‌اند که تحصیلات حوزوی دارند و فکر می‌کنم این جابجایی بیش از 70 درصد اتفاق افتاده باشد. یعنی ما بیش از 70درصد این جلسات را به دست گرفته‌ایم. 

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه