English

در نشست مجمع شهرستانی سلامت مطرح شد

۳۰ درصد زنان باردار باشت دچار سوء تغذیه هستند

اولین مجمع شهرستانی سلامت باحضور معاونت اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی استان و مسئولین شهرستانی و جمعی از خیرین شهرستان، به میزبانی شبکه بهداشت و درمان باشت در سالن کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان این شهر برگزار شد.

۳۰ درصد زنان باردار باشت دچار سوء تغذیه هستند

به گزارش خبرگزاری موج از باشت، فرشاد رستمی مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان باشت در این مجمع با بیان اینکه در نظام مقدس جمهوری اسلامی خدمات چشمگیری در سطح روستاها و در زمینه بهداشت، ساخت و ساز و مسکن داشته است، گفت: در حال حاضر نیز در سطح شهرستان باشت سه مرکز جامع سلامت روستایی به جمعیتی بالغ بر ۱۱ هزار نفر خدمات ارائه می دهند و در کلیه این مراکز پزشک عمومی مشغول به فعالیت هستند.

رستمی اظهار داشت: در سطح شهر مرکز جامعه سلامت نیز بصورت شبانه روزی با ۴ پزشک مشغول ارائه خدمت به همشهریان هستند.

وی افزود: قریب به ۲۰ نفر نیروی کادر در اورژانس مشغول به کار هستند که با ۸ دستگاه آمبولانس در سطح شهر باشت و جاده ها کار خدمت رسانی به مردم را انجام می دهند.

مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان باشت در ادامه به وضعیت آب آشامیدنی روستاهای باشت نیز اشاره ای داشت و گفت: شهرستان باشت دارای ۱۱۲ روستا است که به برکت نظام مقدس جمهوری اسلامی و تلاش نماینده محترم مردم در مجلس شورای اسلامی تعداد ۱۰۰ روستا به همت و همکاری شرکت آبفای روستایی از آب آشامیدنی بهداشتی برخوردارند.

رستمی ادامه داد: با تلاش مجموعه آبفا درصدد ارتقاء سطح سلامت آب آشامیدنی و نزدیک شدن به استانداردهای کشوری هستیم.

وی با اشاره به سطح بهداشت روستاها از سال ۹۲ تاکنون، بیان داشت: در سطح بهداشت روستاها از سال ۹۲ تا کنون در زمینه دسترسی مردم به سرویس بهداشتی در سطح روستا، فاضلاب، دفع بهداشتی زباله از توسعه و رشد مناسبی برخوردار بوده اند و شاهد رشد شاخص ها در این زمینه هستیم.

رستمی بیان داشت: در سطح شهرستان نیز در طول سال گذشته شاهد ۱۰۰ درصد آب آشامیدنی سالم بودیم و تمام نمونه های میکروبی و شیمیایی انجام شده حاکی از سلامت و قابل شرب بودن آب این شهرستان در طول سال داشت.

مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان باشت در ادامه با بیان اینکه تأمین بهداشت و سلامت جامعه تنها با مراکز بهداشت میسر نخواهد شد، گفت: حدود ۴۵ درصد از جمعیت شهرستان باشت را افراد میانسال و فعال در چرخه اقتصاد تشکیل میدهد لذا این نرم جمعیت وظیفه ما را در قبال تأمین سلامت آنها سنگین تر می کند که نیازمند برگزاری چنین جلسات و مساعدت ادارات و نهادها و در رأس همه مردم برای تحقق یک جامعه سالم هستیم.

رستمی ابراز داشت: در شهرستان باشت تعداد ۵۰۰ بیمار دیابتی و ۶ بیمار مبتلا به سرطان شناسایی شده و بالغ بر ۱۵۶۰ بیمار نیز به فشار خون مبتلا هستند که این وضعیت نشان می دهد که وضعیت زندگی در روستاها و شهرها در حال تغییر است.

وی با اشاره به وضعیت وخیم استان در زمینه بیماریهای سرطان گوارش در سطح کشور و هزینه های گزاف بیماری های صعب العلاج تصریح کرد: هر اندازه در بحث پیشگیری هزینه شود در بحث درمان منتفع خواهیم شد.

مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان باشت گفت: تعداد زنان باردار در سطح شهرستان ۲۶۰ مورد است که از این تعداد قریب به ۳۰ درصد آنها دچار سوء تغذیه اند که برای زایمان نیازمند کمک هستند.

رستمی از افزایش تعداد زاد و ولد در سال جدید نیز خبر داد و گفت: با توجه به آموزش های صورت گرفته از سوی همکاران آمار متولدین از ۳۱۳ نفر به ۴۷۰ نفر افزایش یافته است.

وی به همکاری مناسب دستگاه های نظارتی باشت نیز اشاره کرد و گفت: با حمایت ها و مساعدت فرماندار باشت و همکاری دادستان و نیروهای نظامی توانستیم ۸ مصوبه از۱۱ را انجام دهیم.

مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان باشت در پایان با اشاره به طرح پیش بینی بیماری افراد بالاتر از ۳۰ سال گفت: در این طرح که برای نخستین بار در استان اجرا می شود همکاران ما با مراجعه به درب خانه ها، از جمعیت بالای ۳۰ سال نظرسنجی و احتمال ابتلا به بیماری در چند سال آینده مشخص می شود.

رستمی با بیان اینکه این برنامه در دراز مدت اجرا می شود خواستار مساعدت و همکاری اصحاب رسانه و ائمه جمعه برای اطلاع رسانی جهت همکاری با مأموران بهداشت در این طرح شد.

حسینی فرماندار باشت نیز در این نشست با ابراز قدردانی از خیرین سلامت، دادستان، نیروهای نظامی و ادارات به جهت همکاری با شورای سلامت شهرستان، گفت: این عوامل دست به دست هم داد تا بتوانیم کارهای موثری در سطح شهرستان انجام دهیم.

رییس شورای سلامت شهرستان باشت با اشاره به خدمات انقلاب اسلامی در حوزه های مختلف، اظهار داشت: در دولت یازدهم و دوازدهم به تبع دولت های قبل و با توجه به معضلات بوجود آمده شاهد تحقق شعارهایی مانند طرح تحول سلامت بودیم.

حسینی افزود: قبل از اجرای این طرح شخص برای هزینه های گزاف درمان بیماری بعضاً از مراجعه به پزشک خودداری می کرد که با اجرای این طرح دیگر دغدغه ای برای درمان وجود نداشته و دولت سعی کرد این هزینه ها را از دوش خانواده ها بردارد.

وی بیمه همگانی افراد فاقد بیمه و پزشک خانواده را نیزاز دیگر طرح های موفق در زمینه بهداشت و درمان دانست.

فرماندار باشت عدالت در جامعه و برخورداری شهرها از امکانات پزشکی مدرن برای جلوگیری از سفرها و تسهیل در درمان را از دیگر اقدامات مؤثر دولت در بحث بهداشت عنوان کرد و ادامه داد: در شهرستان باشت نیز به تبع سایر نقاط کشور اقدامات مناسبی انجام شده از جمله احداث بیمارستان ۳۲ تختخوابی که در صورت تجهیز شاهد افتتاح آن در آینده نزدیک خواهیم بود.

حسینی تصریح کرد: در حال حاضر کلیه روستاهایی که از نظر جمعیت شاخص های داشتن خانه بهداشت را دارا بوده اند از نعمت خانه بهداشت بهره مند شده اند.

وی در پایان با تأکید بر وفاق همگانی ادارات و نهادها در زمینه توسعه بهداشت و درمان، ابراز داشت: شبکه بهداشت و درمان به تنهایی متولی بهداشت نبوده و باید در کنار هم سلامت را برای جامعه و مردم به ارمغان آورد.

حجت الاسلام بلادی امام جمعه موقت شهر باشت نیز در این نشست با اشاره به احادیث و روایات در مورد لزوم بهداشت در زندگی گفت: باید همه با هم برای رسیدن به اهداف بهداشتی، شبکه بهداشت و درمان را یاری کنیم.

وی حضور ادارات و نهادهای مختلف را در تحقق این امر لازم دانست و افزود: برای این امر باید با برنامه ریزی در مدارس، ادارات، دانشگاه و مساجد تلاش کنیم و این تلاش باید دائمی باشد.

حجت الاسلام بلادی حضور کارشناسان در جمع مردم در مساجد، اجرای برنامه های پیاده روی هفتگی با کمک اداره ورزش و جوانان را از جمله راه های ترویج فرهنگ سلامت و بهداشت دانست.

بابویی، معاونت اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی استان نیز در این نشست با اشاره به اجرای طرح تحول سلامت ابراز داشت: با توجه به فرموده مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه بیمار به غیر از درد بیماری نباید درد دیگری داشته باشد، طرح تحول سلامت اجرا شد اما شاید خوب مدیریت نشد.

وی افزود: بعد از اجرای این طرح حلقه مفقوده ای به نام اجتماعی کردن سلامت بوجود آمد که هزینه ها را صرف ساختن بیمارستان و لوازم پزشکی نکرده و با وارد شدن به جامعه مشکلات را یادآوری و گوشزد کنیم.

دبیر شورای سلامت استان سلامت را دارای چهار بعد دانست و گفت: سلامت معنوی، روانی، جسمی و اجتماعی چهار بعد سلامت هستند که در سه بعد معنوی، روانی و جسمی خوب عمل کرده ایم اما در بعد اجتماعی آنچنان که باید نتوانستیم به مردم آگاهی ببخشیم.

بابویی تصریح کرد: اگر امروز شاهد آمار تکان دهنده در ابتلا به بیماری های متفاوت هستیم مقصر ما هستیم که از مردم در مقابل این بیماری ها مراقبت نکرده ایم.

وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته در سطح استان در حوزه سلامت ابراز داشت: با تشکیل مجمع استانی سلامت به ریاست استاندار و تأکید بر همگانی خوشبختانه ادارات را به پای تریبون های سلامت کشاندیم.

بابویی تصریح کرد: در بحث قضایی نیز حوزه قضایی با توجه به حساسیت موضوع تعامل سازنده ای داشته و در بحث سلامت با کسی شوخی ندارد.

وی تشکیل خانه مشارکت های مردمی سلامت را با حضور صنوف مختلف و راه اندازی شورای پیام گذاران سلامت را از جمله اقدامات مؤثر در جهت همگانی کردن سلامت در جامعه عنوان کرد و افزود: در شورای پیام گذاران سلامت از ادارات مختلف یک نفر به عنوان سفیر سلامت در جلسات تخصصی و مجامع استانی حضور خواهند داشت.

معاونت اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی استان بیان داشت: در بحث اجتماعی کردن سلامت، خیرین سلامت در شهرستان های گچساران و باشت کارهای خوبی انجام شده است که کلینیک تخصصی زنده یاد تاجگردون و کلینیک بوستان از جمله اقدامات شاخص در این زمینه هستند.

بابویی با اعلام استفاده ۱۶۰۰ نفر از خدمات رایگان در شهرستان کهگیلویه و استقرار کلینیک های سیار دندان پزشکی در مناطق مختلف استان ، خواستار برنامه ریزی نظم و امنیت جهت اعزام این کاروان پزشکی به شهرستان باشت شد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه