English

استاد پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی ایران:

زلزله غرب کشور مسافتی بین ۱۱۰ تا ۱۲۰ کیلومتر از پوسته زمین را شکست داده است

استاد پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی، با اشاره به بزرگی 7.3 ریشتری زلزله غرب کشور، گفت: این زلزله مسافتی بین 110 تا 120 کیلومتر از پوسته زمین را شکست داده که نشان دهنده 30 برابر بیشتر آزاد شدن انرژی نسبت به زلزله بم بود.

زلزله غرب کشور مسافتی بین 110 تا 120 کیلومتر از پوسته زمین را شکست داده است
به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، «مرتضی بسطامی» در سمینار «گزارش زلزله سرپل ذهاب و درس‌هایی برای ایمن‌سازی شهرها و روستاهای کردستان» که در تالار مولوی دانشگاه کردستان برگزار شد، با بیان اینکه زلزله اخیر یکی از تأثیرگذارترین زلزله‌های رخ داده در کشور است، اظهار کرد: طی بررسی‌های صورت گرفته، مرکز زلزله روستای تازه‌آباد در شهرستان‌ ثلاث‌باباجانی بوده است.
وی با بیان استقرار 24 دستگاه لرزه‌نگاری در نقاط مختلف کرمانشاه، افزود: تلاش می‌شود تا به صورت دقیق و علمی گسل مسبب شناسایی و پس‌لرزه‌ها نیز ثبت شود.
استاد پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی ایران با ذکر این نکته که بافت استان کرمانشاه به دلیل بازسازی های پس از جنگ تحمیلی یک بافت فرسوده نیست، تصریح کرد: نزدیک به 50 درصد از ساختمان‌های این استان، فلزی و بتنی است.
وی با اشاره به بروز روتین پس‌لرزه‌ها طی روزهای پس از زلزله اخیر، گفت: شش تیم تحقیقاتی در استان کرمانشاه مشغول بررسی وضعیت پراکندگی پس‌لرزه‌ها هستند تا بتوان مرکز دقیق زلزله را شناسایی کرد.
بسطامی با بیان تشریح مراکز آسیب‌پذیر شهر سنندج نسبت به زلزله، خاطرنشان کرد: طبق تحقیقات صورت گرفته این مناطق شناسایی شده‌اند و انتظار می رود که مسئولین شهرسازی تدابیر و پیشگیری‌های لازم را لحاظ کنند. 
استاد پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی با اشاره به بزرگی 7.3 ریشتری زلزله غرب کشور، یادآور شد: این زلزله مسافتی بین 110 تا 120 کیلومتر از پوسته زمین را شکست داده که نشان دهنده 30 برابر بیشتر آزاد شدن انرژی نسبت به زلزله بم بود.
آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه