English

مدیرکل اوقاف گیلان تاکید کرد

ترویج رسانه ها برای حضور خیران در پویش «وقف مشارکتی»/وجود اماکن موقوفه در آمریکا و انگلستان

مدیرکل اوقاف و امور خیریه گیلان استفاده از ظرفیت های مختلف جامعه را از برنامه های مدون اوقاف اعلام و بر ترویج رسانه ها برای حضور خیران در پویش «وقف مشارکتی» تاکید کرد.

ترویج رسانه ها برای حضور خیران در پویش «وقف مشارکتی»/وجود اماکن موقوفه در آمریکا و انگلستان

حجت الاسلام ستارعلیزاده امروز در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری موج گیلان با تسلیت به جان باختگان زلزله اخیر در غرب کشور از آغاز هفته وقف خبر داد.

وی با بیان اینکه تاریخ وقف به قبل از تاریخ بشر و ابتدای آفرینش انسان مربوط است اظهار کرد: خداوند زمین رابرای آرامش و جایگاه زندگی انسان خلق و وقف کرد و نخستین و بزرگترین واقف است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه گیلان، با تسلیت ایام وفات پیامبرعظیم الشان(ص) اسلام، افزود: رسول اکرم(ص) نیز به عنوان آخرین نبی خدا هم واقف و هم حافظ موقوفات بودند.

وی با بیان اینکه وقف یک امر فطری و الهی است که بین همه انبیا و اولیا خدا رایج بوده است خاطر شنان رکد: وقف تنها مختص اسلام نیست و در همه ادیان نیز وجود دارد.

حجت السلام علیزاده با بیان اینکه «وقف» در آمریکا، فرانسه و انگلستان نیز وجود دارد تصریح کرد: در این کشورها مراکزی مانند بیمارستان ها، مدارس و... وجود دارد که به وسیله اموال افراد متوفی ساخته شده و از آن نگهداری می شود.

وی با اشاره به آیاتی که در قرآن مجید به انفاق احسان و عمل صالح و ایثار و... اشاره شده که می تواند مشوق وقف باشند ادامه داد: تعبیـر خـداونـد چـه قـدر لطیـف و زیبا اسـت، خـدا کـه مالـک همـه چیـز است، مالـک همه ی ماسـت، مالـک لحظـات عمر ما و مالـک نفس های ماسـت، به ما می گـوید به من قرض بدهیـد تا خدا خدا به شما پاداش دهد.

این مسئول با اشاره به آیه، «من ذالـذی یقرض الله قرضاً حسناً فیضاعفه له اضعافاً کثیره و الله یقبض و یبسط و الیه ترجعون»؛ (سوره بقره، آیه 245) ادامه داد: دلیلش این است که خدا می خواهد از طریق ما انسان ها این همکاری و همدلی اتفاق بیفتد زیرا«وقف» مهم ترین وسیله ی این راه است و تفاوتی که وقف با صدقات موقّتی دارد، پایدار بودن و ماندگار بودن آن است.

ترویج رسانه ها برای حضور خیران در پویش «وقف مشارکتی»

حجت الاسلام علیزاده در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد:در سازمان اوقاف و امورخیریه اخیرا قانون مربوط به «وقف مشارکتی» تصویب شده و توسط شورای نگهبان مورد تأیید قرار گرفته است.

وی یکی از الویت های اوقاف در برنامه های مدون سالانه را استفاده از ظرفیت های مختلف جامعه به ویژه رسانه های مکتوب و مجازی، صدا و سیما، فرهنگیان، ائمه جمعه و جماعات و... عنوان کرد و گفت: امروزه شاید دیگر به جهت اوضاع اقتصادی برای افراد مقدور نباشد که همه عرصه و عیان دارای های خود را وقف کنند از اینرو سازمان اوقاف با تصویب قانون وقف مشارکتی خیران را به این امر خداپسندانه به صورت دسته جمعی به صورت خانوادگی و یا مشارکتی با دیگر افراد خیر، فراخوانده است.

وی با بیان اینکه رسانه ها و اصناف بهترین مروج برای فرهنگ سازی وقف در جامعه هستند، از حمایت اداره کل اوقاف گیلان از نویسندگان و فیلم سازانی که بهترین تاثیر را بین مردم در راستای ترویج وقف داشته باشند؛ خبر داد.

اجرای 176عنوان برنامه در هفته وقف در گیلان

مدیرکل اداره اوقاف و امور خیریه گیلان از اجرای 176 عنوان برنامه در هفته وقف در گیلان خبر داد و گفت: گیلان پنج هزار موقوفه و 941 بقعه متبرکه دارد.

 وی برگزاری 200 نشست تخصصی صنفی با پزشکان، مهندسان، بازاریان و اصناف مختلف و تشکیل 30 کمیته یاوران وقف را از دیگر اقدمات اوقاف گیلان خواند و گفت: به مدد همین فعالیت های تبلیغی و ترویج فرهگ وقف در سال جاری 40 وقف جدید به ثبت رسیده است.

مدیرکل اداره اوقاف گیلان همچنین به فعالیت های قرآنی اوقاف گیلان اشاره کرد و گفت: 361 کلاس آموزش قرآن در سراسر گیلان فعال است.

 وی با اشاره به همکاری 330 مربی قرآنی با اوقاف گیلان، افزود: پنج هزار قرآن آموز در کلاسهای آموزش قرآن اوقاف شرکت می‌کنند.

علیزاده به برنامه های اوقاف گیلان در هفته وقف اشاره کرد و گفت: 176 عنوان برنامه در هفته وقف در گیلان اجرا می‌شود.

مدیرکل اداره اوقاف گیلان تاکید کرد: اگر فرهنگ وقف در جامعه نهادینه شود بسیاری از مشکلات و آسیب‌های موجود از بین خواهد رفت.

به گزارش موج، هفته وقف از 26 آبان ماه جاری آغاز می‌شود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه