English

در جلسات مشترک کمیسیون بودجه و عمران؛

لایحه جایزه تشویقی در بخش ساخت و ساز بررسی شد

در جلسه مشترک کمیسیون برنامه و بودجه و توسعه و عمران شهری شورا لایحه جایزه تشویقی در بخش ساخت و ساز بررسی شد.

لایحه جایزه تشویقی  در بخش ساخت و ساز بررسی شد

به گزارش خبرگزاری موج گیلان، فرهام زاهد رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورا، ضمن ابراز همدردی با آسیب دیدگان در زلزله کرمانشاه گفت: امیدواریم مسولان هرچه سریعتر  به وظیفه ذاتی خود  عمل کرده و  امداد رسانی به زلزله زدگان را به سرعت به پیش ببرند.

زاهد در مورد دستور جلسه گفت:  لایحه جایزه تشویقی در بخش ساخت و ساز  با هدف ایجاد درآمد در شهرداری و خروج از رکود در حوزه مسکن در این جلسه بررسی می شود.

این لایحه که از سوی شهرداری رشت پیشنهاد شده بود، تسهیلات تشویقی از ۱۵ تا ۲۵درصد با تبصره های مشخص به شورا ارسال شد.

معاون مالی و برنامه ریزی شهرداری رشت در مورد این لایحه گفت: این لایحه به دقت در شهرداری بررسی شده و پیش از این موارد ۲۳گانه جوایز تشویقی  در کمیسیون توسعه و عمران و برنامه و  بودجه بحث و بررسی شده است.

شیرزاد تاکید کرد: هدف این لایحه افزایش منابع درآمدی شهرداری است تا بتوانیم بر چالش های مالی پیش رو فایق شویم.

رضا رسولی نیز در مورد بررسی این لایحه گفت: نگاه شورا در مورد این لایحه، مشوق در حوزه ساخت و ساز است زیرا با طرح تفصیلی جدید، ساخت و ساز کاهش پیدا کرده است. و تلاش ما این است که با تصویب این لایحه به حوزه مالی شهرداری کمک نماییم.

رئیس کمیسیون عمران شورا تاکید کرد: رشت وضعیت متراکمی دارد و طرح تفصیلی جدید نیز در بسیاری موارد بازندارنده است و بخصوص در بافت فرسوده و ضوابطی که برای پارکینگ گذاشته شده، عملا سازندگان را برای ساخت و ساز ترغیب نمی کند.

تجددی، مدیر اداره تشخیص و وصول درآمد شهرداری نیز در مورد جایزه بخش تشویقی گفت: این لایحه مصوبه دولتی دارد و علاوه بر درامدزایی، موجب افزایش ساخت و ساز می گردد.

مدیر اداره تشخیص و وصول درآمد شهرداری ابراز کرد: سه ماهه سوم و چهارم ۱۵درصد تشویقی پیش بینی شده است.  و برای سه ماهه منتهی به پایان سال، ۲۵درصد تشویقی درنظر گرفته شده است.

وی در مورد بندهای دیگر این لایحه نیز توضیحات مبسوطی ارایه داد و گفت: جوایز تا ۲۰ و ۲۵درصد در مفاد و ماه های دیگر هم پیش بینی شده است.

نماینده شورا در کمیسیون ماده صد نیز گفت: شهردری ضوابط را باید به گونه ای بگذارد که سازندگان کمتر به سمت تخلف بروند.

فاطمه شیرزاد ابراز کرد: اکنون پرونده های زیادی در کمیسیون ماده صد در مورد خلاف سازی وجود دارد و این پرونده ها در حال افزایش نیز هست.

عضو شورا تاکید کرد: نظارت شهرداری و اجراییات در مناطق و نواحی بر ساخت و ساز باید بیشتر صورت گیرد تا کمتر شاهد تخلف در ساخت و ساز باشیم.

حامد عبدالهی دیگر عضو شورا نیز ضمن مخالفت با برخی از بندهای این لایحه گفت: باید سقف مشخصی برای تسهیلات تشویقی در نظر گرفته شود و بر مبنای پهنه های مناطق مختلف این درصد ها متافوت باشد.

عضو شورا افزود: این لایحه پیشنهادی با جدول درصد بندی ها عملا به سازندگانی که تمکن مالی دارند، اجازه می دهد بیشتر بسمت خلاف سازی بروند.

خزانه دار شورا تاکید کرد: اگر قرار است تسهیلات تشویقی درنظر بگیریم،باید به گونه ای باشد که در مناطق کم برخوردار نظیر مناطق ۴ و ۵ تسهیلات تشویقی بیشتر درنظر گرفته شود و در مناطقی نظیر گلسار درصد را کمتر درنظر گرفت. وی پیشنهاد داد در مناطق کم برخوردار  سقف تسهیلات تا ۳۰ درصد افزایش یابد.

معاون مالی و اقتصادی شهرداری هم در این زمینه گفت: در تمام کشور، سرمایه گذاری بخش مسکن رکود جدی دارد و همه کارشناسان اقتصادی اذعان دارند که اگر مسکن از این رکود خارج شود، چرخ اقتصاد هم می گردد.

وی افزود: بنابراین این لایحه به انبوه سازان کمک می کند تا تشویق شده و بجای اینکه سرمایه خود را بصورت راکد رد بانک بگذارند، به سمت ساخت و ساز سوق دهند.

شیرزاد گفت: خروج از این رکود موجب افزایش اشتغال در شهر هم می شود و اگر ما بتوانیم به خروج از این بن بست کمک کنیم، چند سال دیگر نرخ اجاره بها بشدت افزایش می یابد. بنابراین تسهیلات تشویقی،  به نفع وضعیت اجتماعی شهر هم هست.

تجددی نیز تاکید کرد: در حال حاضر شرایط مالی شهرداری ایجاب کرده که چنین لایحه ای را به شورا بفرستیم.

پس از بحث و بررسی، مقرر شد در جلسه آتی دیگر بندهای این لایحه بررسی گردد.

 

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه