English

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم:

باید کشاورزی را به سمت مسائل فنی سوق داد

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم گفت: باید کشاورزی را به سمت مسائل فنی سوق داد و با مکانیزاسیون به کاهش هزینه ها و افزایش درآمد پرداخت تا ظرفیت های تولید و اشتغال در کشاورزی حفظ شود.

باید کشاورزی را به سمت مسائل فنی سوق داد

به گزارش خبرگزاری موج از قم، محمدرضا طلایی در دویست و نود و نهمین جلسه قم پژوهی در قم با موضوع بررسی وضعیت کشاورزی استان قم عنوان کرد: 12 هزار بهره بردار کشاورزی در قم فعالیت دارند که 4 درصد اشتغال این استان را رقم می زنند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم افزود: کشاورزی دارای گستردگی زیادی است و باید در آن کالایی را تولید کنیم که در بازار بتوانیم به رقابت بپردازیم.

وی خاطرنشان کرد: در این راستا باید هزینه ها را پایین بیاوریم و درآمدها را افزایش دهیم تا اقتصاد کشاورزی دارای توجیه گردد.

طلایی اظهار داشت:در واقع کشاورزی و تولیدات باید بر اساس عرضه و تقاضا در بازار باشد تا به رونق و شکوفایی اقتصادی دست یابیم.

وی بیان کرد:عده ای بر این باورند که با توجه به مشکلاتی همچون کم آبی باید کشاورزی را تعطیل کرد اما مدیریت منابع و حراست از اراضی می تواند ظرفیت های کشاورزی را حفظ نماید.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم تصریح کرد:اگر در روند کشاورزی به مدیریت آب و منابع دست یابیم اقتصاد پایداری ایجاد خواهد شد.

وی گفت:باید کشاورزی را به سمت مسائل فنی سوق داد و با مکانیزاسیون به کاهش هزینه ها و افزایش درآمد پرداخت تا ظرفیت های تولید و اشتغال در کشاورزی حفظ شود.

طلایی در خصوص طرح ملی پهنه های کشاورزی افزود:یکی از اقدامات خوب در دو سال گذشته جذب 75 نفر از فارغ التحصیلان کشاورزی بود چرا که برای ارتقای عملکرد افزایش سرمایه گذاری و وارد کردن مسائل فنی در مزرعه این امر راهبردی موثر به شمار می رود.

وی توضیح داد: طرح ملی پهنه های کشاورزی با حضور کارشناس در مزرعه انجام می گیرد در گذشته به ازای هر 800 کشاورز یک کارشناس داشتیم اما در حال حاضر برای هر 40 کشاورز یک کارشناس در مزرعه وجود دارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم عنوان کرد:حضور کارشناسان در مباحث فنی و مشکلات نقش مهمی در بهبود روش های تولید و مدیریت منابع و بهره وری بالا در کشاورزی دارد.

وی اظهار داشت:بر روی 5 هزار هکتار از اراضی مطالعات کشاورزی در قم صورت گرفته است و فرهنگ سازی در رابطه با آبیاری تحت فشار انجام شد و خوشبختانه اتفاقات خوبی در مدیریت آب روی داد.

طلایی بیان کرد:سامانه نوین آبیاری در همه مزارع باید ورود کند تا بتوان به بهره وری در کشاورزی دست یافت در گذشته وقتی حق آبه ها را قطع کرده بودند برداشت آب از چاهها هیچ حساب و کتابی نداشت بر اساس همین رویکرد با مشکلاتی مواجه شدیم.

وی تصریح کرد:دولت در این راستا با نصب کنتور در چاهها به ساماندهی پرداخت و دیدگاه کشاورز را تغییر دادیم تا بر اساس مجوزها آب بهره برداری کند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم تاکید کرد: کشاورزی سنگ زیربنای توسعه می باشد و در دنیا هیچ کشوری بدون همراهی بخش کشاورزی به توسعه دست نیافته است.

وی خاطرنشان کرد: محیط زیست در استان قم شکننده است اما زندگی در حاشیه کویر به ما آموخت که باید از منابع خود حراست کنیم چرا که اگر این منابع را از دست دهیم٬ جبران آن بسیار سخت می باشد.

طلایی ادامه داد: فراموش نکنیم کشاورزی در قم مانع از ایجاد ریزگرد و گرد و غبار شد، در دهه ۵۰ حدود ۱۲ هزار هکتار باغ این شهر را پوشانده بود و قم در آن زمان هوای مطبوعی داشت.

وی گفت: امروز با تمام تلاش‌های شهرداری، فضای سبز اطراف قم بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار نیست و بهترین اراضی کشاورزی در جهت توسعه شهر تغییر کاربری داد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم اظهار داشت: اراضی کشاورزی ۱۰ درصد از اراضی استان قم را تشکیل می دهد که که در مجموع 56 دهم درصد از محصولات کشور را تولید می‌کند.

وی یادآور شد: طبق این آمار به نسبت زمینی که در اختیار داریم  تولیدات بالاتر از میانگین کشور است که عمده تولیدات هم مربوط به دام می باشد زیرا دام و دامپروری با زندگی قمی‌ها عجین می باشد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم خاطرنشان کرد: قم تنها استان در کشور است که ۶۰ درصد دام پروری دارد که این امر هم فرصت و هم تهدید به شمار می رود.

وی عنوان کرد: بیش از ۸۰ درصد علوفه دام از خارج از استان قم تامین می‌شود و این یعنی ما آب را به داخل استان قم می‌آوریم همچنین در زمینه طیور هم از دهه ۶۰ ظرفیت بالایی در استان قم ایجاد شد و امروز رتبه پنجم طیور را در کشور داریم اگر چه ساختار صنعت طیور در قم در حال تغییر می باشد.

طلایی با اشاره به بحران کم آبی در قم گفت: ۵۰۰ میلیون متر مکعب روان‌آب در دهه ۶۰ وارد استان قم می‌شد که امروز این میزان به صفر رسیده است این امر مدیریت منابع و روش های راهبردی را در کشاورزی ضروری می سازد.

وی در پایان تاکید کرد: زمینی که حتی یک بار شخم بخورد حفظ خاک آن تنها با کشت محصولات کشاورزی امکان پذیری است و نمی توان تولید را در آن رها کرد چرا که وضعیت بدتری در گرد و غبار ایجاد می شود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه