English

گزارش کامل از سفر معاون رئیس جمهور به گچساران:

هیچ تلاشی برای احداث علم و فناوری در استان نشده است

سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور به شهرستان گچساران سفر کرد و در این سفر ضمن ادای احترام به مقام شامخ شهدا در نشست دانشگاهیان، صنعتگران و مسئولان نفت نیز شرکت و از نمایشگاه دستاوردهای دانشگاهی، صنعت نفت و دستاوردهای دانش‌آموزی در دانشگاه آزاد گچساران بازدید کرد.

هیچ تلاشی برای احداث علم و فناوری در استان نشده است

به گزارش خبرگزاری موج از گچساران، مشروح سفر معاون رئیس‌جمهور به شرح زیر است؛

1. بازدید از نمایشگاه دستاوردهای دانشگاهی، صنعت نفت و دانش‌آموزی

با حضور معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور از نمایشگاه دستاوردهای دانشگاهی، صنعت نفت و دستاوردهای دانش‌آموزی در دانشگاه آزاد گچساران بازدید به عمل آمد.

سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور، نماینده مردم گچساران و باشت، رئیس برنامه‌وبودجه استان، فرماندار و نخبگان صنعتی و دانشگاهی استانی و شهرستانی با حضور در دانشگاه آزاد از نمایشگاه دستاوردهای دانشگاهی، صنعت نفت و دستاوردهای دانش‌آموزی و ساخت قطعات داخلی بازدید به عمل آورد.

در این نمایشگاه ۲۰ اثر از دستاوردهای پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی گچساران و ۶۰ اثر از دستاوردهای شرکت بهره‌برداری نفت و گاز گچساران ارائه‌شده بود.

گفتنی است، در بخشی دیگر از این نمایشگاه ۸۱ طرح دانش آموزان گچساران از مجموع طرح‌های منتخب جشنواره نوجوان خوارزمی و جابربن حیان نیز به نمایش گذاشته‌شده بود.

در میان طرح‌های دانش آموزان گچساران دو هواپیمای بدون سرنشین ارائه‌شده است.

۲٫نشست با نخبگان

اولویت استان کهگیلویه وبویراحمد احداث پارک علم و فناوری است

نماینده مردم گچساران و باشت گفت: اولویت استان کهگیلویه وبویراحمد احداث پارک علم و فناوری است.

غلام‌رضا تاجگردون در نشست با نخبگان دانشگاهی و صنعتی که با حضور معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور و مسئولان استانی و شهرستانی در سالن اجتماعات دانشگاه آزاد گچساران برگزار شد، اظهار کرد: احداث منطقه ویژه علم و فناوری و شرکت‌های دانش‌بنیان برای استان و شهرستان گچساران نیاز ضروری است.

نماینده مردم گچساران و باشت بابیان اینکه جامعه بدون پژوهش و علم و فناوری یک جامعه مُرده است، افزود: شهرستان گچساران باوجود تولید ۶۳۵ هزار بشکه نفت در روز به پارک علم فناوری و شرکت دانش‌بنیان نیاز دارد.

وی بابیان اینکه پارک علم و فناوری در افزایش درآمد و اشتغال تأثیری بسزا در جامعه خواهد داشت، بیان کرد: افزایش یک‌درصدی ناشی از علم و فناوری یک درآمد ۳۰۰ میلیارد دلاری را می‌تواند داشته باشد.

تاجگردون بابیان اینکه با توجه به استعدادهای زیادی که در شهرستان گچساران وجود دارد، بیا ن کرد: این استعدادها موجب شد که یک شرکت دانش‌بنیان در این شهرستان احداث شود.

وی بابیان اینکه انسان‌ها هم جا هستند و هر شخص می‌تواند چهره متراکم علمی باشد، گفت: امیدوار هستیم که بتوانیم این انرژی متراکم و مغز انسان‌های دانش دیده را در یک مکان جمع و این مراکز دانش‌بنیان را به وجود آورد.

نماینده مردم گچساران و باشت ادامه داد: این ظرفیت را می‌توانیم در گچساران به وجود بیاوریم

وی بابیان اینکه استان کهگیلویه وبویراحمد از بسیاری از فضاهای فرهنگی مانند پارک و سینما محروم است، اذعان کرد: در وهله اول نیاز این استان به شرکت دانش‌بنیان و پارک علم و فناوری است.

تاجگردون ادامه داد: این حرکت خوبی خواهد بود که شرکت دانش‌بنیان با مشارکت شرکت نفت در یک مجتمع آپارتمانی احداث شود.

ضرورت احداث پارک علم و فناوری در کهگیلویه وبویراحمد

رئیس مرکز فناوری و راه‌اندازی پارک علم و فناوری کهگیلویه وبویراحمد گفت: آ احداث پارک علم و فناوری ضرورتی مهم برای توسعه کهگیلویه وبویراحمد است.

سید شمس‌الدین هاشمی در نشست دستاوردهای دانشگاهیان، صنعت نفت و دانش آموزان که در سالن اجتماعات دانشگاه آزاد گچساران با حضور معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری، مسئولان استانی و شهرستانی، نماینده مردم گچساران و باشت و با حضور نخبگان صنعتی و دانشگاهی گچساران و کهگیلویه وبویراحمد، برگزار شد، اظهار کرد: باوجوداینکه پارک علم و فناوری در کهگیلویه وبویراحمد در هیئت گذشته به تصویب رسیده بود لیکن تا قبل از حضور در این جلسه هیچ تلاشی نشده است.

وی با اشاره به مراکز فناوری در کهگیلویه وبویراحمد افزود: بیش از ۵۰ واحد فناوری در این استان وجود دارد که امید می‌رود با نگاه ویژه مسئولان شاهد افزایش این مراکز باشیم.

رئیس مرکز فناوری و راه‌اندازی پارک علم و فناوری کهگیلویه وبویراحمد تصریح کرد: در سال گذشته با تلاش بسیار موافقت اصولی احداث پارک علم و فناوری برای این استان گرفته شد.

هاشمی با اشاره به ساختمان مرکز فناوری در یاسوج گفت: ساختمانی با زیربنای یک هزار مترمربع در شهر یاسوج برای مرکز فناوری خریداری‌شده است.

وی گفت: طبق قانون باید ۱۰ هکتار زمین و یک سوله نیز به پارک علم و فناوری در استان اختصاص داده شود.

رئیس مرکز فناوری و راه‌اندازی پارک علم و فناوری با اشاره به پتانسیل‌های موجود در کهگیلویه وبویراحمد خاطرنشان کرد: استان کهگیلویه وبویراحمد دارای پتانسیل‌های بسیار خوبی درزمینهٔ کشت گیاهان دارویی، نفت و گاز، گردشگری، آب‌وخاک توریست است که می‌توان به نحو احسن از این پتانسیل‌ها استفاده کرد.

هاشمی بیان کرد: وجود پتانسیل‌های خوب و ایده‌های بکر و خلاق در کهگیلویه وبویراحمد، موجب شد که به فکر راه‌اندازی پارک علم و فناوری در این استان شویم.

وی افزود: تلاش می‌شود با توجه به هماهنگی‌های لازم که با شهرستان گچساران انجام‌شده در آینده نزدیک شاهد ایجاد پارک علم نفت و گاز در این شهرستان باشیم.

رئیس مرکز فناوری و راه‌اندازی پارک علم و فناوری کهگیلویه وبویراحمد ادامه داد: از تعداد سه هزار و ۲۰۰ شرکت دانش‌بنیان در کشور سهم کهگیلویه وبویراحمد در حال حاضر فقط ۴ شرکت دانش‌بنیان است.

هاشمی بابیان اینکه به دلیل عدم نبود پارک علم و فناوری نمی‌توانیم از بودجه‌های متعلق به این پارک‌ها استفاده کرد، خاطرنشان ساخت: امید می‌رود به‌زودی با نگاه ویژه مسئولان شاهد افزایش واحدهای فناوری و شرکت‌های دانش‌بنیان در کهگیلویه وبویراحمد شویم.

امکانات برای نخبگان کهگیلویه وبویراحمد فراهم نیست

رئیس دانشگاه آزاد گچساران گفت: دو هزار دانشجو ارشد و دکترا در دانشگاه آزاد گچساران مشغول به آموزش هستند.

اسدالله ملک‌زاده در این نشست با نخبگان دانشگاهی و صنعتی استانی و شهرستانی که با حضور معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری، مسئولان استانی و شهرستانی در سالن اجتماعات دانشگاه آزاد گچساران برگزار شد، اظهار کرد: در حال حاضر نخبگان دانشگاه آزاد گچساران رتبه‌های علمی خوبی در سطح کشور گچساران که کسب این رتبه‌ها از افتخارات این دانشگاه به شمار می‌آید.

وی با اشاره به تعداد دانشجویان و اساتید این دانشگاه عنوان کرد: هم‌اکنون تعداد ۲ هزار دانشجو ارشد، تعداد ۷۷ دکترا، پنج دانشیار در این دانشگاه مشغول به آموزش هستند.

رئیس دانشگاه آزاد گچساران ادامه داد: دانشگاه آزاد گچساران دارای ۴ دانشکده فنی مهندسی، نفت، پرستاری و علوم انسانی و است.

وی تصریح کرد: دانشگاه آزاد گچساران دارای ۵۴ کارگاه و ۲۴ آزمایشگاه و ۶۰ هکتار فضای آموزشی است.

ملک‌زاده عنوان کرد: استقلال دانشکده نفت شهرستان گچساران یکی از خواسته‌های مسئولان پژوهشی این دانشکده است.

در ادامه یونس شکاری بابیان اینکه گچساران مهد نخبگان در کهگیلویه وبویراحمد است، اظهار کرد: به دلیل فراهم نبودن امکانات برای نخبگان در کهگیلویه وبویراحمد و شهرستان گچساران بسیاری از نخبگان به استان‌های دیگر مهاجرت می‌کنند.

رئیس دانشکده نفت و گاز گچساران تصریح کرد: درزمانی که توجه به اقتصاد دولتی وجود داشت این استان محروم ماند و حال در زمان توسعه علم و فناوری که وجود دارد اگر قرار باشد کهگیلویه وبویراحمد عقب بماند ما در یک محرومیت عمیق خواهیم ماند.

شکاری عنوان کرد: باید تلاش کرد تا از نخبگان استان کهگیلویه وبویراحمد حمایت شود.

وی گفت: باید فرآیند ایده پروری از آموزش‌وپرورش آغاز شود تا از همان ابتدا به‌درستی هدایت‌شده و به سمت خلاقیت بروند.

رئیس دانشکده نفت و گاز گچساران خاطرنشان کرد: ما می‌خواهیم یک بازویی برای نفت و پتروشیمی کشور در گچساران شویم.

شکاری افزود: در شهرستان گچساران باید به سمت پژوهش‌های بنیادی و عمیق گام برداشت.

فرزندان باارزش استان کهگیلویه وبویراحمد یک امتیاز است

معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور در نشست با نخبگان صنعتی و دانشگاه‌های کهگیلویه وبویراحمد که با حضور نماینده مردم گچساران و باشت، مسئولان استانی و شهرستانی و نخبگان دانشگاهی و صنعتی در سالن اجتماعات دانشگاه آزاد گچساران برگزار شد، اظهار کرد: حمایت‌های دولت از شرکت‌های دانش‌بنیان ریسک سرمایه‌گذاری در این شرکت‌ها را کاهش داده است.

وی بابیان اینکه در حال حاضر در سطح کشور سه هزار و ۲۰۰ شرکت دانش‌بنیان وجود دارد، بیان کرد: با حمایت دولت یازدهم و دولت کنونی بسیاری از این مراکز پایه‌گذاری شد.

ستاری با اشاره به تشکیل شرکت دانش‌بنیان در سطح شهرستان‌ها گفت: بسیاری از شرکت‌های دانش‌بنیان از فرزندانی که از دارای محرومیت بودند پایه‌گذاری شده است.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری ادامه داد: بسیاری از شرکت‌های بزرگ در دنیا باوجود چنین فرزندانی که در محرومیت به سر می‌برند به وجود آمده است.

وی با اشاره به منابع غنی نفت و گاز در این شهرستان و همچنین وجود فرزندان نفتی در این منطقه گفت: با فرزندانی که با پول نفت بزرگ‌شده‌اند نمی‌شود این‌چنین شرکت‌ها را تأسیس کرد.

این مسئول بابیان اینکه استان کهگیلویه وبویراحمد و شهرستان گچساران دارای فرزندان باارزشی بوده که این خود برای این استان یک امتیاز است، بیان کرد: ما می‌توانیم به این فرزندان آموزش دهیم که چگونه از آموزش به ثروت برسند.

ستاری عنوان کرد: در دانشگاه‌ها نیاز به زیست‌بوم است که مهم‌ترین عامل در بخش دانش بینان است که در این زمینه باید افراد را شناسایی کرد و زمینه را برای آن‌ها فراهم کرد.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری افزود: این اتفاق باید در استان کهگیلویه وبویراحمد رخ دهد.

ستاری بابیان اینکه استان کهگیلویه وبویراحمد دارای منابع غنی آب‌وخاک و همچنین گیاهان دارویی است، ابراز کرد: گیاهان دارویی این منطقه از کشور اروپا نیز بسیار است.

وی ادامه داد: اقتصاد نفتی در این شهرستان باید به فراموشی سپرده شود و فرهنگ نفت همان فرهنگی است که باید پول مفت خرج شود که در این زمینه نمی‌شود موفق شد.

وی بابیان اینکه کشورهای که دارای منابع غنی هستند، اذعان کرد: این کشورها هیچ‌گاه موفق نبوده‌اند چراکه طبیعت فرهنگ منابع غنی و نفت این‌گونه است.

وی با اشاره به استانداران گفت: استانداران باید از فرزندانی که دارای استعدادی نهفته و نخبه هستند حمایت کنند و نگذارند این نخبگان از استان خارج شوند.

ستاری ادامه داد: اکوسیستم زیست‌بوم باید فراهم شود تا زمینه ماندگاری این فرزندان مهیا شود.

این مسئول بابیان اینکه صنعت نفت خیرش به استان و شهرستان نمی‌رسد یک بحث جداگانه است، ادامه داد: خود ما باید بخواهیم و مسئولان باید تلاش کنند تا شرکت‌های دانش‌بنیان و پارک علم و فناوری در این استان به وجود بیاید.

معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور با اشاره به دانشجویانی که مدرک ارشد دارند، خاطرنشان کرد: دانشگاه باید دوره‌های کارآفرینی را برای دانشجویان در دانشگاه ایجاد کند.

وی خاطرنشان کرد: درزمینهٔ آموزش‌وپرورش نیز دانش آموزان در پژوهش سرا آمادگی کامل دارند و باید از این قشر نیز حمایت کرد.

۳٫در جمع خبرنگاران

نیروهای توانمندی این استان با ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند در اقتصاد کشور نقش بسزایی داشته باشند

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: هم‌اکنون تعداد سه هزار و ۲۰۰ شرکت دانش‌بنیان در سطح کشور وجود دارد.

سورنا ستاری بابیان اینکه تعداد سه هزار و ۲۰۰ شرکت دانش‌بنیان در کشور وجود دارد اظهار کرد: بسیاری از این شرکت‌ها در چند سال اخیر پایه‌گذاری شده است.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری بابیان اینکه متوسط رشد در شرکت‌های دانش‌بنیان هفته‌ای ۱۰ درصد است، افزود: این شرکت‌ها موجب کاهش ریسک در سرمایه‌گذاری شده‌اند.

وی با اشاره به نقش سرمایه‌گذاران در شرکت‌های دانش‌بنیان گفت: وجود سرمایه‌گذاران در کنار دانشگاه‌ها می‌تواند زمینه سرعت بخشیدن را به شرکت‌های دانش‌بنیان را فراهم سازد.

ستاری با اشاره به استان کهگیلویه وبویراحمد عنوان کرد: این استان دارای تنوع بسیاری از گونه‌های دارویی از کوه‌های دنا تا بیابان‌های گچساران گرفته که می‌شود در این زمینه کار کرد.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری ادامه داد: گیاهان دارویی در کنار پتانسیل‌های کشاورزی می‌تواند گام مهمی در شرکت‌های دانش‌بنیان این استان شود.

وی بیان کرد: نیروهای توانمندی در این استان وجود دارد که با ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند در اقتصاد کشور نقش بسزایی داشته باشند.

ستاری با اشاره به اینکه دانشگاه‌ها مبدأ تحرک و پویایی در حوزه‌ها مختلف هستند، اظهار کرد: ایجاد بسترهای مناسب برای بیش از ۶ هزار دانشجو در شهرستان گچساران می‌تواند زمینه اشتغال را ایجاد کند.

وی با اشاره به دانشگاه‌ها گفت: دانشگاه‌های نباید متکی برگرفتن شهریه باشند و باید بیش از ۶۰ تا ۷۰ درصد بودجه دانشگاه‌ها از محل فروش فناوری و مراکز دانش‌بنیان تأمین شود.

ستاری اذعان کرد: برای اجرای کارهای پژوهشی و تولید فناوری باید الگوبرداری کرد تا زمینه پیشرفت به وجود بیاید.

معاون رئیس‌جمهوری خاطرنشان کرد: برخورداری شرکت‌های دانش‌بنیان از معافیت‌های مالیاتی، گمرکی و ارائه تسهیلات با سود پایین ازجمله حمایت‌های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه