English

اختلاف بین کارشناسان محیط زیست و مسوولین شهرداری اهواز بر سر قطع درختان کنوکارپوس

کارشناسان اداره کل محیط زیست معتقدند عامل اصلی بحران های تنفسی در زمان نخستین بارش پاییزی گرده افشانی درختان کنوکارپوس هستند اما مسوولان شهرداری اهواز این امر را رد می کنند.

اختلاف بین کارشناسان محیط زیست و مسوولین شهرداری اهواز بر سر قطع درختان کنوکارپوس

به گزارش خبرگزاری موج خوزستان، علیرضا عالیپور معاون خدمات شهری، با اشاره به اینکه شست و شوی سنگین درختان مثل بارش باران است، افزود: اگرچه ما با قاطعیت معتقدیم که درختان کنوکارپوس ارتباطی با بحران های تنفسی ندارند اما کارشناسان انتشار گرده از اندام گلدار این درختان را عامل مشکلات تنفسی می دانند. 

وی افزود: اندام گلدار گیاه کنوکارپوس پوسته بسیار سنگینی دارد و با بارش باران باز نمی شود ضمن آنکه در صورت شکاف برداشتن این غلاف گرده بسیار کمی از آن خارج می شود.

عالیپور با بیان اینکه در راستای تبعیت از مصوبات مدیریت بحران و شورای سلامت و بهداشت استان پیشنهاد شست و شوی درختان را دادیم، گفت: یکی از مهم ترین مزیت های این روش جلوگیری از قلع و قمع بی رویه درختان است.

عالیپور تصریح کرد: از سویی دیگر نیز شست وشو باعث تنفس بهتر درختان شده و بر روی رشد آنها تاثیر بهتری خواهد داشت.

معاون خدمات شهری شهرداری اهواز گفت: عملیات سنگین و پرفشار هرس درختان در این بازه زمانی سبب شده که کارکنان شهرداری از سایر وظایف خود باز بمانند.

وی افزود: درحال حاضر در دوره کشت گیاهان متناسب با فصل هستیم و یکی از مهم ترین برنامه های شهرداری باز پیرایی چهره شهر با استفاده از نهال های متناسب شهر است اما با مصوبات شورای سلامت و بهداشت و مدیریت بحران همه کارکنان درگیر هرس شده اند.

وی اظهار کرد: تاکنون بالغ بر 220هزار درخت کنوکارپوس توسط عوامل شهرداری و اداره برق هرس شده است که حدودا 70درصد درختان کنوکارپوس را شامل می شود.

بروز مشکلات تنفسی خوزستانی ها همزمان با اولین بارندگی پاییزی از سال 92 آغاز شد به طوری که تنگی نفس صدها نفر را راهی بیمارستان کرد و پس از آن این پدیده در سالهای بعد نیز تکرار شد.

کمیته های مسوول بررسی این پدیده 18 مورد را به عنوان عوامل تنگی نفس مطرح و در نهایت چهار عامل شامل آلودگی مشعلهای نفتی ، سوزاندن مزارع نیشکر، سوزاندن لاستیک و زباله و گرده افشانی گیاهان به عنوان عوامل اصلی تنگی نفس پس از اولین بارندگی پاییزی در خوزستان معرفی شدند.

گفتنی است؛ کارشناسان اداره کل محیط زیست معتقدند عامل اصلی بحران های تنفسی در زمان نخستین بارش پاییزی گرده افشانی درختان کنوکارپوس هستند اما مسئولان شهرداری این امر را رد می کنند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه