English

مدیرکل کمیته امداد گیلان:

۴۲ درصد از طرح‌های اشتغال‌زای مددجویان گیلانی در زمینه کشاورزی است

مدیرکل کمیته امداد گیلان در نشست مشترک با رئیس جهاد کشاورزی استان ضمن ارائه گزارشی از روند خدمت‌رسانی به خانوارهای تحت حمایت این نهاد بر استفاده از ظرفیت جهاد کشاورزی در ترویج فرهنگ کار و تلاش تأکید کرد.

42 درصد از طرح‌های اشتغال‌زای مددجویان گیلانی در زمینه کشاورزی است

به گزارش خبر گزاری موج از گیلان، علیرضا محمدی بابیان اینکه سال گذشته 66 میلیارد تومان برای اجرای 4350 طرح اشتغال‌زایی مددجویان گیلانی پرداخت‌شده است، گفت: 62 درصد از این طرح‌ها در روستاها اجرا شد که 42 درصد از آن در حوزه کشاورزی بوده است.

وی با اشاره به افزایش اعتبارات در حوزه اشتغال‌زایی خانوارهای تحت حمایت کمیته امداد، افزود: سال گذشته 66 میلیارد تومان اعتبار برای اشتغال‌زایی خانوارها اختصاص پیداکرده بود که این میزان امسال به 140 میلیارد تومان افزایش‌یافته است.

محمدی با بیان اینکه یکی از دلایل مهاجرت روستاییان به شهر نداشتن شغل مناسب است، گفت: توسعه مسافر کاشانه‌ها و گردشگری، افزایش آموزش و مهارت‌های شغلی، تشویق افراد برای ایجاد کسب‌وکار روستایی، بازاریابی، اختصاص بیشتر تسهیلات قرض‌الحسنه برای اشتغال‌زایی خانوارهای روستایی و استفاده از ظرفیت فارغ‌التحصیلان حوزه کشاورزی از عوامل کاهش مهاجرت معکوس هستند.

مدیرکل کمیته امداد گیلان با تأکید بر اینکه در سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل باید توأمان باهم باشد افزود: فعالیت‌های این نهاد مبتنی بر آموزه‌های دینی و قرآنی است که مهم‌ترین آن‌ها ترویج فرهنگ کار و تلاش، پرداخت زکات و ترویج انفاق و احسان است.

وی به تأسیس صندوق قرض‌الحسنه امداد ولایت اشاره کرد و گفت: برای افزایش مشارکت در امر خدمت‌رسانی به محرومان، شرکت‌های وابسته به جهاد کشاورزی می‌توانند با سپرده‌گذاری در این صندوق هم از تسهیلات قرض‌الحسنه بهره‌مند شوند و هم شرایط پرداخت وام قرض‌الحسنه به نیازمندان را فراهم کنند.

علیرضا شعبان نژاد، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان هم با قدردانی از تلاش‌های مجموعه کمیته امداد برای کمک به معیشت و اشتغال نیازمندان، گفت: گیلان با مساحت یک‌میلیون و 400 هزار هکتار، دارای 430 هزار هکتار زمین زراعی است که بیش از 87 درصد آن تحت پوشش حوزه کشاورزی است.

وی با اشاره به وجود 238 هزار هکتار زمین زراعی در گیلان، افزود: گیلان با تلاش 330 هزار بهره‌بردار در حدود 3 میلیون تن محصولات کشاورزی ازجمله زراعی و باغی دارد که این آمار درگذشته کمتر بوده است.

شعبان نژاد بابیان اینکه تک‌محصولی بودن در گیلان یکی از مشکلات اساسی مردم در استان است، گفت: 70 درصد از جامعه آماری گیلان روستایی هستند که عمدتاً فعالیت کشاورزی دارند و با توجه به ظرفیت‌های استان باید برای خارج از شدن از مشکل تک‌محصولی تمهیدات بیشتری اندیشیده شود.

وی با اشاره به اینکه 3.5 درصد تولیدات کشاورزی کل کشور در گیلان تولید می‌شود، ادامه داد: این محصولات معادل 3 میلیون تن محصولات زراعی و باغی است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان سرانه زمین کشاورزی در استان را 7 دهم هکتار اعلام کرد و گفت: این موضوع باعث شده است که در روستاهای گیلان شاهد فقر باشیم.

شعبان نژاد با تأکید برافزایش مهارت و آموزش خانوارهای تحت حمایت کمیته امداد، افزود: جهاد کشاورزی استان آمادگی دارد تا دوره‌های آموزش و ترویج را به‌صورت رایگان برای مددجویان برگزار کند.

وی توسعه صنعت نوغانداری، چای، شیلات و منابع طبیعی را برای کاهش بیکاری در استان تأثیرگذار دانست و گفت: روش‌های نوین تولید، مکانیزاسیون زمین‌های زراعی می‌تواند برای کوتاه‌مدت برای خانوارها ایجاد اشتغال کند که این موضوع با پرداخت تسهیلات و امکانات بیشتر به اشتغال پایدار تبدیل می‌شود.

گفتنی است؛ در این نشست موضوعاتی از قبیل کمک به بازاریابی و فروش محصولات مددجویان، تأسیس بازارچه مشترک توسط کمیته امداد و جهاد کشاورزی برای عرضه محصولات مددجویان، صدور مجوزها در مدت‌زمان کوتاه‌تر برای اشتغال مددجویان موردبحث و بررسی قرار گرفت.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی