English

دبیر مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک در یاسوج؛

شورای هماهنگی در حمایت از کودکان کار تشکیل شده است

دبیر مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک در یاسوج گفت: شورای هماهنگی در خصوص حمایت از کودکان با 16 سازمان و نهادهای مدنی و حقوقی با همکاری وزارت کشور در سال 94 تشکیل شده است.

شورای هماهنگی در حمایت از کودکان کار تشکیل شده است

به گزارش خبرگزاری موج از یاسوج، مظفر الوندی عصر امروز در جمع مدیران کهگیلویه و بویراحمد، با بیان اینکه کار در حوزه کودک دارای دو بخش محتوایی و اجرایی است، اظهار داشت: 30 درصد از جمعیت کشور را کودکان زیر 18 سال تشکیل می‌دهند و هدف از انجام این سفرهای استانی بررسی وضعیت جامعه هدف در نقاط مختلف کشور است.

دبیر مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک عنوان کرد: این کودکان مدیران و رهبران آینده جامعه هستند و نگاه به آنها صرفا حمایتی و عاطفی نیست.

وی با تاکید بر اینکه نگاه به کودک باید حق مدارانه باشد، بیان کرد: در تمامی متون قانونی دولت‌ها تضمین کننده حقوق کودکان هستند.

الوندی با بیان اینکه حقوق کودک دارای 27 مولفه از جمله حق سلامت، حق آموزش، حق تفریحی و سرگرمی و ... است، گفت: حتی اگر یک کودک به دلایلی از تحصیل بازماند وترک تحصیل کند حقش ضایع شده است و حقوق کودک رعایت نشده است.

وی عنوان کرد: به عنوان مثال حق سلامت یکی از حقوق ویژه کودکان است که نیازمند نگاه متفاوت مدیریت شهری به جایگاه و نیازهای کودکان در ساخت و سازهای شهری است.

الوندی تصریح کرد: هر پروژه و برنامه‌ای و هر تصمیم اجرایی و قضایی باید در جهت حفظ مصالح کودکان باشد.

وی افزود: در این زمینه مدیران باید کودکان دیگر را همچون فرزندان خود بدانند و شرایط ایده ال و مطلوب را برای رفاه حال جامعه هدف فراهم کنند.

دبیر مجمع ملی کنوانسیون حقوق کودک اظهار داشت: براساس کنوانسیون حقوق کودک حتی کودکان که در خانواده‌های متمول و ثروتمند زندگی می‌کنند در صورت نقض حقوق آنها باید مورد حمایت قرار بگیرند.

وی تصریح کرد: ماموریت اصلی ما حمایت از تمامی بچه‌ها و کودکان است و کسانی که نیازمند حمایت بیشتری هستند باید شناسایی شده و در اولویت قرار گیرند.

الوندی با اشاره ارزش‌های دینی و منابع فقهی جامعه اسلامی ایران، گفت : انتظار می‌رود با توجه آموزه‌های دینی و توجه ویژه آیین اسلام به کودکان نگاه خاص تری به کودکان داشته باشیم.

وی مبانی دینی و فقهی، قانون اساسی، فصل سوم سند چشم انداز 1404، قانون عادی و منشور حقوق شهروندی را بخشی از منابع توجه به حقوق کودکان در ایران برشمرد و افزود:  جایی برای بهانه و کم کاری وجود ندارد و براساس سند چشم انداز 1404 ایران یک کشور توسعه یافته است که باید  با حفظ کرامت و بهره‌مندی برخوردار از سلامت اجتماعی در آن برای همه مردم این کشور وجود داشته باشد.

وی  بیان کرد: شورای هماهنگی در خصوص حمایت از کودکان با 16 سازمان و نهادهای مدنی و حقوقی  با همکاری وزارت کشور در سال 94 تشکیل شده است.

الوندی خطاب به مدیرکل اموربانوان استانداری کهگیلویه و بویراحمد، عنوان کرد: 160 هزار کودک زیر 18 سال در این استان وجود دارد که می‌طلبد شناسنامه وضعیت این کودکان در استان بررسی و تشکیل شود.

دبیر مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک گفت: انتظار می‌رود حوزه امور بانوان و خانواده استانداری استان با همکاری سایر دستگاه‌های اجرایی نسبت به تدوین شناسنامه وضعیت کودکان در این استان اقدام کند.

وی با بیان اینکه یکی از مشکلات ما در کشور این است که تصمیم‌های فضایی می‌گیریم، گفت: باید براساس شاخص‌ها و آمارها و باتوجه به ظرفیت‌های موجود در این خصوص برنامه‌ریزی شود.

دبیر مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک اظهار داشت: استفاده از ظرفیت دانشگاه‌ها در حوزه پژوهشی، صدا و سیما و ارشاد در حوزه اطلاع رسانی و سمن‌ها پیرامون شناسایی وضعیت کودکان کار ضروری است.

وی افزود:  4 کارگروه در این زمینه در سطح کشور تشکیل شده که از جمله دادگستری در حوزه امور قضایی، ارشاد و صدا و سیما در حوزه آموزشی، سمن‌ها در حوزه ارزیابی و پایش و کمیته امداد و بهزیستی در حوزه حمایتی خدمات رسانی و فعالیت می‌کنند.

وی تاکید کرد: با توجه به اینکه بسیاری از آسیب‌های اجتماعی در این استان وجود ندارد می‌تواند یک پایلوت و مدل سازی در حوزه حمایتی برای سایر نقاط کشور تبدیل شود.

الوندی در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: مخالف جمع آوری کودکان کار هستیم بلکه معتقدیم باید پیش از جمع‌آوری ایستگاه‌هایی در مناطق آسیب پذیر مستقر شود و با بررسی دقیق مشکلات این کودکان نسبت به رفع آنها اقدام کنیم.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه