English

رییس نهضت سوادآموزی کشور :

یک سوم بی سوادان کشور را اتباع بیگانه تشکیل می‌دهند

معاون وزیر آموزش و پرورش و رییس نهضت سوادآموزی کشور گفت: یک سوم آمار بیسوادان کشور را اتباع کشورهای خارجی تشکیل می دهند که به هیچ عنوان زیر پوشش برنامه‌های سوادآموزی قرار نمی گیرند.

یک سوم بی سوادان کشور را اتباع بیگانه تشکیل می‌دهند

به گزارش خبرگزاری موج، علی باقرزاده ، شامگاه چهارشنبه در نشست شورای پشتیبانی سوادآموزی استان اردبیل افزود: این یک سوم از مجموع تعداد بیسوادان کشورمان که بخش قابل توجهی از آن را اتباع کشورهای خارجی تشکیل می دهند به دلایل گوناگون به هیچ عنوان زیر پوشش برنامه های سوادآموزی قرار نمی گیرند.
وی اظهار کرد: برای بقیه این بیسوادان باید با برنامه ریزی مناسب کلاس های آموزش سواد تشکیل شود که نهضت سوادآموزی این مهم را در برنامه خود قرار داده است.
وی بیسوادی را معضل مهم برای هر جامعه ای دانست و خاطرنشان کرد: اغلب بیسوادان به نوعی احساس بی قدرتی ؛ ناتوانی و ضعف می کنند که قادر به انجام کارهای روزمره خودشان در جامعه نیستند و این موضوع رفته رفته برایشان به یک نوع ایمان و باور تبدیل می شود.
وی با اشاره به اینکه بیسوادان به عناصر پیشرفت و توسعه فرهنگی ؛ اجتماعی و اقتصادی جامعه لطمه می زنند تصریح کرد : اینگونه افراد در زمینه توجه و تامین بهداشت فردی خویش و رعایت مسایل پیشگیری و خودمراقبتی و نیز انجام بعضی کارها مانند خرید و فروش ؛ نقل و انتقال های وجوه بانکی و سرمایه گذاری و شرکت در انتخابات و رای دادن دچار مشکل می شوند.
او با استناد به آمارهای رسمی مراکز ذیصلاح گفت : 90 درصد از فوت شدگان عابران پیاده در تصادف های رانندگی درون شهری تهران را افراد بیسواد تشکیل می دهند و نیز 93 درصد معتادان را افرادی تشکیل می دهند که در زندگی خود سابقه شکست تحصیلی داشته اند.
وی ادامه داد : معضل بیسوادی با شئونات گوناگون زندگی و سلامت انسان ها در جامعه ارتباط دارد و هزینه های فراوانی را به کشورها تحمیل می کند.
وی در عین حال اقدام های انجام شده در ارتباط با کاهش نرخ بیسوادی در ایران در دولت های یازدهم و دوازدهم را قابل توجه ذکر و اضافه کرد: نرخ باسوادی در پنج سال گذشته در ایران 2.84درصد افزایش یافته که این موفقیت مرهون تلاش های نهضت سوادآموزی و نیز فرمانداران و بخشداران نقاط گوناگون کشور می باشد.
وی افزود: ایران توانسته است در پنج سال گذشته با کاستن یک میلیون و 500 هزار نفر از بیسوادان خود سه برابر میانگین 15 سال جهانی در عرصه افزایش نرخ باسوادی در این کشور موفقیت به دست آورد.
وی همچنین میزان افزایش نرخ باسوادی در استان اردبیل را مطلوب توصیف و خاطرنشان کرد : در پنج سال گذشته این میزان در مقایسه با زمان مشابه قبل از آن هشت برابر شده و به پنج و چهار دهم درصد افزایش یافته است.
به گفته او در گروه سنی 10 تا 19 سال درصد باسوادی استان اردبیل 99 درصد و در گروه سنی 10 تا 30 سال 98.1 درصد می باشد که در ردیف 10 استان اول ایران قرار دارد.
سرپرست استانداری اردبیل نیز در این نشست گفت : عامل پیشرفت و توسعه هر جامعه ؛ علم آموزی و پایه علم آموزی نیز داشتن سواد می باشد.
اقبال عباسی افزود : تا یک کشور در زمینه سواد و به دنبال آن علم ؛ موفقیت نداشته باشد بطور یقین در زمینه های فرهنگی ؛ اجتماعی ؛ اقتصادی و سیاسی به هیچ وجه پیشرفت نخواهد کرد.
او به اقدام های انجام شده در چند سال اخیر برای افزایش نرخ باسوادی در استان اردبیل اشاره و در عین حال تصریح کرد : اینکه از مجموع جمعیت این استان 192 هزار نفر بیسواد باشند که 57 هزار نفر از آن به افراد بالای 10 سال مربوط باشد جای توجه دارد.
وی یادآوری کرد: یک هزار و 387 نفر از بیسوادان در استان اردبیل را افرادی تشکیل می دهند که به هیچ وجه تمایل به سوادآموزی نداشته و ثبت نام نکرده اند که از این تعداد نیز 213 نفر به خاطر مشکل هایی مانند بیماری و 28 نفر نیز به خاطر جلوگیری والدین و دیگر اعضای خانواده از ثبت نام خودداری نموده اند که این موضوع برای ما اهمیت دارد و باید به شکل جدی بررسی شود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه