English

سرپرست گروه باستان شناسی درکرمانشاه :

کشف دست افزارهای سنگی انسان های نخستین در دشت اسلام آباد

سرپرست یک گروه باستان شناسی گفت: مهم‌ترین دستاورد کار تحقیقاتی در غاراَزوئه کشف دست‌افزارهای سنگی متعلق به انسان های« نئاندرتال» بوده است.

کشف دست افزارهای سنگی انسان های نخستین در دشت اسلام آباد

به گزارش خبرگزاری موج،  سرپرست گروه باستان شناسی در اشکفت اَزوئه (سَروَنجُق) استان کرمانشاه گفت: مهم‌ترین دستاورد کار تحقیقاتی در غاراَزوئه کشف دست‌افزارهای سنگی موسوم به موستری زاگرس به صورت درجا در لایه‌های زیرین این محوطه است که برای نخستین بار در منطقه اسلام‌آبادغرب کشف شده و حاکی از گسترش انسان‌های منقرض شده نئاندرتال تا دشت اسلام‌آبادغرب است.

الهام قصیدیان، از شناسایی حداقل 265 غار و پناهگاه صخره‌ای در محدوده 6 شهرستان غربی استان کرمانشاه نیز خبر داد و افزود: «در این میان 100 مکان مربوط به شهرستان اسلام‌آباد است.

به گفته قصیدیان، نکته حائز اهمیت در این گمانه‌زنی مشخص کردن نقش کلیدی منطقه اسلام‌آباد غرب در میان دو قطب پارینه سنگی کشور یعنی دشت کرمانشاه و دشت خرم آباد است.

سرپرست گروه باستان شناسی در اشکفت اَزوئه (سَروَنجُق) استان کرمانشاه ادامه داد: دشت اسلام‌آباد غرب به عنوان حلقه ارتباطی این دو دشت، به صورت کُریدوری در انتقال و تبادل سنگ خام و سایر عناصر فرهنگی عمل کرده است.

وی با اشاره به ایجاد سه گمانه 2 در 1 و 1 در 1 متر به عمق‌های مختلف یک متر و یک متر 30 سانتی‌متر در این فصل پژوهشی در اشکفت اَزوئه از کشف حداقل سه فاز زمانی مربوط به دوران تاریخی، دوره پارینه سنگی نوین و میانی خبر داد.

کار گمانه‌زنی و نجات‌بخشی لایه‌های باستانی در اشکفت اَزوئه (سَروَنجُق) در استان کرمانشاه در چارچوب طرح پژوهش‌های باستان‌شناسی مشترک میان بنیاد پژوهش‌های پارینه سنگی دیار مهر، مؤسسه پژوهش‌های فرگشت انسانی لورهیولم دانشگاه کمبریج بریتانیا، پژوهشکده باستان‌شناسی کشور و اداره‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان کرمانشاه انجام گرفته است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه