English

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان:

۲ هزار و ۷۸۲ هکتار از باغات سمنان زیر کشت گردو

رئیس مرکز باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان گفت: 2 هزار و 782 هکتار از باغات استان به کشت گردو اختصاص دارد

2 هزار و 782 هکتار از باغات سمنان زیر کشت گردو

به گزارش خبرگزاری موج،  مهدی قرائیان اظهار داشت: بیشترین میزان تولید گردو در میان شهرهای استان سمنان متعلق به شهمیرزاد است.

وی خاطرنشان کرد: درصورتی‌که سرمازدگی وجود نداشت؛ شاهد برداشت بیشتری گردو از سطح باغات استان سمنان و به‌ویژه شهرستان مهدی‌شهر بودیم.

رئیس مرکز باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان به میزان سطح زیر کشت محصول گردو در این استان اشاره کرد و گفت: 2 هزار و 782 هکتار از باغات استان به کشت گردو اختصاص دارد که 2 هزار و 65 هکتار آن بارور است.

قرائیان به برنامه‌های اجرایی این سازمان برای توسعه و اصلاح باغات گردو در سطح استان سمنان اشاره کرد و گفت: برای توسعه این محصول با احداث باغات پیوندی و همچنین توجه به کشت ارقام مرغوب آن در سال‌های اخیر ضمن شناسائی ژنوتیپ‌های برتر داخلی، ارقامی خارجی مرغوب برای کشت وارد استان سمنان شده و در سال‌های اخیر 120هکتار باغ پیوندی احداث شده است.

وی عملکرد تولید گردو در هر هکتار از باغات استان سمنان را 2 هزار و 899 کیلوگرم عنوان کرد.

رئیس مرکز باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان گفت: عمده گردوهای موجود در استان از ژنوتیپ‌های مرغوب است که در سال‌های اخیر رقم‌های خارجی چنلر، پدرو و فرانکت و ارقام داخلی جمال و دماوند وارد استان شده است.

مهدی قرائیان در ادامه افزود: علاوه بر تولید نهال استاندارد گردوی پیوندی، اصلاح، بهسازی و تغذیه باغ‌ها، تغییر ژنوتیپ‌های متنوع در باغات با سرشاخه کاری از مهمترین برنامه‌های اجرایی مدیریت باغبانی استان سمنان در مورد توسعه و اصلاح باغات گردو است.

 گردو از درختان پهن‌برگ و خزان کننده است که در بسیاری از نقاط جهان و ازجمله استان سمنان وجود دارد.

گردو از میوه‌های خشکباری بوده و سرشار از ویتامین‌های« A ، B ، E » و حاوی 65 درصد روغن است که 95 درصد آن مربوط به اسیدهای چرب غیراشباع است.

مغز گردو علاوه بر مصرف خوراکی در صنایع داروسازی و پزشکی هم کاربرد دارد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه