English

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست خراسان رضوی:

کمبود بنزین یورو ۴ از علل اصلی آلودگی هوای مشهد است

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست خراسان رضوی گفت: از علل اصلی آلودگی هوا در مشهد توزیع‌نشدن بنزین یورو 4 به‌طور صددرصدی است.

کمبود بنزین یورو 4 از علل اصلی آلودگی هوای مشهد است

به گزارش خبرگزاری موج، حمید صالحی با بیان اینکه «امروز عدد پی‌اس‌آی در مشهد 104 است»، افزود: این عدد به ما نشان می‌دهد که ما در وضعیت هشدار قرار داریم و کسانی که دچار مشکلات ریوی و قلبی هستند و همچنین سالمندان و کودکان باید از ترددهای غیرضروری در سطح شهر و به‌خصوص مرکز آن خودداری کنند.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست خراسان رضوی با اشاره به اینکه «تغییرات آب و هوایی و پایداری هوا از علل اصلی ایجاد آلودگی این روزهای مشهد است»، تصریح کرد: معمولاً در پاییز و زمستان که هوا رو به سردی می‌رود، پدیده وارونگی هوا را مشاهده می‌کنیم و در این روزها که نیز مشهد میزبان عاشقان و زائران امام رضا(ع) برای سوگواری امام حسین(ع) است، حجم ترددها با وسیله نقلیه شخصی بیشتر شده و لذا آلودگی‌های هوا نیز افزایش یافته است.

وی خاطرنشان کرد: برای تغییر این وضعیت مؤلفه‌های زیادی دخیل هستند که مهم‌ترین آن تغییر این وضعیت هوایی و همچنین مشارکت مردم در استفاده‌نکردن از وسایل نقلیه شخصی است.

صالحی موضوع تشدیدکنندۀ دیگر آلودگی هوا را در مشهد توزیع‌نشدن بنزین یورو 4 به‌طور صددرصد دانست و عنوان کرد: در حال حاضر به‌طور میانگین حدود 50 درصد و گاهی البته تا 63 درصد از بنزین مشهد یورو 4 است، ولی در اصل شهر مشهد با توجه به جمعیت آن و میزان تردد به آن، باید حتماً 100 درصد بنزین توزیعی از یورو 4 باشد.

وی گفت: نزدیک دو سال است که موضوع یورو 4 و توزیع صد درصدی آن در مشهد از سوی آقای رشیدیان پیگیری می‌شود ولی کمبود بنزین یورو 4 و مشکل انتقال آن به مشهد باعث شده که پیگیری‌های سرانجامی نداشته باشد.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست خراسان رضوی با بیان اینکه «استاندار خراسان رضوی و سایر مسئولان مکاتبات متعددی را به وزارت نفت داشته‌اند تا شاید بتوانند سهم مشهد را از بنزین یورو 4 افزایش دهند»، اظهار کرد: متاسفانه این پیگیری‌ها و مکاتبات تا امروز نتیجه‌ای نداشته است و با توجه به کمبود بنزین یورو 4 در سطح کشور، این مشکل همچنان به قوت خود باقی است.

احتمال تداوم هوای ناسالم در روزهای آینده

وی با اشاره به اینکه «در مشهد روزانه حدود یک میلیون خودرو تردد می‌کند که این تعداد در ایام خاصی چون محرم افزایش چشم‌گیری می‌یابد»، خاطرنشان کرد: پیش‌بینی برای روزهای آینده و ایام تاسوعا و عاشورا مشکل است؛ چرا که مؤلفه‌های زیادی برای پیش‌بینی هوا وجود دارد که ما صرفاً با توجه به امکانات موجود، صرفاً به مؤلفه هواشناسی دسترسی داریم. بنابراین پیش‌بینی دقیقی نمی‌توان داشت، اما اگر این وضعیت جوی ادامه داشته باشد می‌توان گفت که وضعیت آلودگی نیز ادامه‌دار خواهد بود.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست خراسان رضوی رشد فزاینده ماشین‌ها در مشهد را عامل مهم دیگری در آلودگی هوا توصیف کرد و گفت: متاسفانه خودروهایی که تولید می‌کنیم کیفیت لازم را ندارند و سوخت بسیاری را مصرف می‌کنند. وقتی یک ماشین باید 5 لیتر مصرف کند، اما در عمل 10 لیتر مصرف می‌کند، درواقع عاملی در تشدید آلودگی هواست.

وی در پایان توصیه کرد: مجاوران محترم بارگاه مطهر رضوی با توجه به ایام سوگواری سیدالشهدا(ع) و ورود مشتاقان و عزاداران آن حضرت به شهر مشهد، در خصوص رفت‌وآمد به نقاط پرتردد مانند مرکز شهر مراعات لازم را داشته باشند و حدالامکان از این کار اجتناب نمایند و بگذارند مسافرانی که از شهرهای اطراف با وسایل نقلیه شخصی آمده‌اند، تردد مناسب‌تر و راحت‌تری داشته باشند و همچنین به آلودگی هوا دامن نزنند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه