English

در سومین جلسه کمیسیون بهداشت و محیط زیست شورای رشت؛

طرح پیوستن رشت به شهرهای تالابی مورد تصویب قرار گرفت

در سومین جلسه کمیسیون بهداشت و محیط زیست شورای اسلامی شهر رشت طرح پیوستن رشت به شهرهای تالابی بررسی و مورد تصویب قرار گرفت.

طرح پیوستن رشت به شهرهای تالابی مورد تصویب قرار گرفت

به گزارش خبرگزاری موج از رشت، فاطمه شیرزاد در ابتدای این جلسه با ابراز نگرانی از وضعیت تالاب عینک رشت اظهارکرد: متاسفانه در دهه های اخیر مباحث زیست محیطی در گیلان و رشت مغفول مانده است.

رئیس کمیسیون بهداشت و محیط زیست شورای رشت با اشاره به اینکه مشکلات زیست محیطی در رشت فراوان است تصریح کرد: در راستای رفع مشکلات زیست محیطی در استان گیلان بحث آزادسازی حاشیه رودخانه های رشت اجرایی شده است و اقدامات خوبی در شورای چهارم در این خصوص انجام شد.

وی در خصوص تالاب عینک رشت بیان کرد: تالاب عینک رشت جزو بزرگترین تالابهای کشور است و خوشبختانه هنوز هم گونه های گیاهی و جانوری در این تالاب حیات دارند.

شیرزاد با قدردانی از تلاشهای سازمانهای مردم نهاد در رفع مشکلات زیست محیطی گیلان گفت: جمع آوری گیاه سنبل آبی از سطح تالاب عینک رشت از جمله اقدامات با همکاری انجمن های مردم نهاد و دستگاههای مربوطه بود.

وی با ابراز نگرانی از وضعیت بحرانی تالاب عینک رشت تصریح کرد: انقراض گونه های جانوری و گیاهی تهدیدی است که پیرامون تالاب عینک وجود دارد و یکی از دلایل این مهم وجود گیاه مهاجم سنبل آبی می باشد.

رئیس کمیسیون بهداشت و محیط زیست شورای رشت با اشاره به نقش شورای شهر در پیگیری چنین مباحثی تصریح کرد: شورا یک جایگاه مردمی است و رفع معضلات پیرامون تالاب عینک جزو مطالبات مردمی است که باید به آن توجه کرد.

در ادامه این جلسه رئیس اداره محیط زیست شهرستان رشت اظهار کرد: تالاب عینک یکی از مباحثی است که باید مورد توجه قرار بگیرد.

اصغر خودکار افزود: خوشبختانه انجمن های مردم نهاد همکاریهای خوبی دارند و در این راستا جمع آوری سنبل آبی از سطح تالاب عینک از جمله اقداماتی بود که با همکاری انجمن های حامی محیط زیست انجام شد.

وی با بیان اینکه مشکل سنبل آبی در تالاب عینک رشت کاملا برطرف نشده است گفت: تالاب عینک در محدوده خدمات شهری واقع شده است و برای معرفی آن به عنوان تالاب شهری باید در ابتدا از وجود آلاینده ها و... پاکسازی شود.

رئیس کمیسیون بهداشت و محیط زیست شورای رشت در ادامه این جلسه گفت: رفع بحران زیست محیطی در رشت نیازمند عزم و اعتبارات ملی است و با توجه به اینکه استان گیلان جزو سه استان برتر کشور بود که رای بالایی به رئیس جمهور منتخب داد انتظار می رود توجه بیشتری به منظور رفع مشکلات استان و شهر رشت معطوف شود.

شیرزاد افزود: شورای اسلامی شهر رشت در کنار دیگر سازمانهای مرتبط اقدامات خوبی به منظور رفع مشکلات زیست محیطی انجام داده است .

مدیرکل پدافند غیر عامل استانداری گیلان نیز در این جلسه گفت: اخیرا دانشگاه گیلان موفق به ساخت و شبیه سازی دستگاهی شد که توانمندی فراوانی در زمینه جمع آوری سنبل آبی از سطح تالابها دارد.

امیر مرادی افزود: بنده معتقدم مشکلات زیست محیطی موجود در استان گیلان و شهر رشت نشات گرفته از فرهنگ ناصحیح آن جامعه است و تا زمانیکه فرهنگ اصلاح نشود بودجه های ملی و عزم ملی نیز چاره ساز نخواهد بود.

مرادی با تاکید بر مداخله قانون در خصوص تنبیه متخلفین زیست محیطی اظهار کرد: تا زمانیکه مردم واقعا خطر بروز بحران را احساس نکنند همکاری نخواهند کرد.

مدیرکل پدافند غیر عامل گیلان با اشاره به اینکه خبرهای بدی در زیر زمین در حال انجام است بیان کرد: در زیر زمین در سراوان خبرهای ناگواری است و باید در این خصوص هشدار سازی های لازم انجام شود.

رئیس کمیسیون بهداشت و محیط زیست شورای اسلامی رشت نیز باردیگر با تاکید بر پیوستن رشت به شهرهای تالابی بیان کرد: این موضوع از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است و در این راستا با دعوت از روسای کمیسیونهای شورا قصد ارائه و بررسی راهکارهای مناسب در تحقق این مهم را داریم.

 رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای رشت نیز در این جلسه اظهار کرد: نقش رسانه ها در مطرح کردن چنین مباحثی بسیار مهم است و اصحاب رسانه دوستان شورای رشت هستند.

اسماعیل حاجی پور با اشاره به اینکه ارومیه با نگاه ملی مدیران احیا شد گفت: انتظار داریم همانگونه که در گذشته رشت جزو اولین ها بود بار دیگر به جایگاه واقعی خود دست پیدا کنیم و در این راستا باید رئیس جمهور و دیگر مدیران همراهی کنند.

رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای رشت گفت: استان گیلان سومین استان کشور به لحاظ آرا در انتخابات ریاست جمهوری بود و بحران زیست محیطی گیلان و رشت باید با نگاه ملی بررسی و برطرف شود.

وی افزود: باید محیط زیست را زنده نگه داریم و از علم و تجربه متخصصین مربوطه بهره مند شویم و مشکلات زیست محیطی شهر را که حدود هفتاد سال قدمت دارد برطرف کنیم.

در ادامه این جلسه شهردار منطقه چهار رشت نیز اظهار کرد: افتتاح فاز دوم پارک دانشجو و... از جمله اقداماتی است که در راستای توجه به تالاب عینک و مباحث زیست محیطی برداشته شده است.

متین عاشوری افزود: انجمن های مردم نهاد ارتباطات خوبی با شهرداری منطقه ۴ رشت دارند و در ایام تابستان همه روزه از ساعت ۱۹ الی ۲۱ برنامه های آموزشی و توانمندسازی در خصوص مباحث زیست محیطی توسط آنان انجام شده است.

وی با اذعان به اینکه منطقه ۴ رشت مهم ترین اندام زیست محیطی شهر است گفت: منطقه ۴ شهرداری رشت با داشتن تالاب عینک،باغ سالار مشکات و... مهم ترین اندام زیست محیطی شهر را تشکیل می دهد و در یک افق ده الی بیست ساله عملا امکان اتصال این بخشها امکانپذیر خواهد بود.

عاشوری با اشاره به راه اندازی پیست دوچرخه سواری و ایجاد فضایی به منظور عکس گرفتن در پارک دانشجو گفت: در فاز دوم پارک‌دانشجو این دو مهم گنجانده شده که مورد استقبال گسترده گردشگران و شهروندان قرار گرفته است.

وی با اشاره به راه اندازی پیست بین المللی قایقرانی در پارک دانشجو تصریح کرد: در صورت تکمیل رینگ نخست پارک‌عینک و اتصال دو استخر موجود می توانیم دومین پیست بین المللی قایقرانی را در رشت ایجاد کنیم .

 رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای رشت نیز در این جلسه اظهار کرد: متاسفانه موضوع محیط زیست تبدیل به یک نگاه لوکس شده است.

فرهام زاهد افزود: تا زمانی که مساله محیط زیست تبدیل به یک مطالبه عمومی در رشت نشود نمی توان مشکلات پیرامون را برطرف نمود .

وی با اشاره به اینکه شهر رشت در گذشته جزو اولینهابود گفت: نخستین داروخانه شبانه روزی،نخستین کتابخانه ملی و... از جمله اولینهایی بود که در گذشته به نام رشت رقم خورد و امروزه با آن فضا فاصله بسیاری وجود دارد و در واقع برخی از اتفاقات نامیمون زائیده خرده فرهنگهایی است که بعدها در رشت ایجاد شد.

زاهد نقش قوانین بازدارنده در مقابله با مشکلات زیست محیطی را اساسی دانست و گفت: در متمدن ترین کشورهای دنیا نیز برای تثبیت موضوعاتی خاص در ابتدا قوانین بازدارنده مطرح و اجرایی شد و در نهایت آن موضوع به صورت یک عادت و فرهنگ هدفگذاری می شود.

رئیس کمیسیون بهداشت و محیط زیست شورای رشت نیز با تائید مطالب مطرح شده گفت: بحث پرتاب زباله از جمله مباحثی است که مشمول جرایم راهنمایی و رانندگی است و باید با جدیت بیشتر بررسی و اعمال شود.

فاطمه شیرزاد بیان کرد: در شش ماهه نخست سال شاهد حضور گسترده گردشگران در رشت هستیم که متاسفانه اکثرا نسبت به پرتاپ زباله ها به داخل رودخانه ها و... مراعات نمی کنند.

عضو کمیسیون بهداشت و محیط زیست شورای رشت نیز در این جلسه اظهار کرد: فرهنگ سازی در این خصوص باید از آموزش و پرورش آغاز شود.

حلال الدین محمد شکریه افزود: حفظ محیط زیست در خانواده و آموزش و پرورش معنا پیدا می کند و در حال حاضر معضل پیرامون رودخانه های رشت و تالاب عینک هنوز به عنوان یک دغدغه ملی مطرح نشده است.

وی با ابراز گلایه از نپرداختن رسانه ملی به آلودگی دو رودخانه گوهر رود و زرجوب رشت تصریح کرد: بنده معتقدم باید رسانه ملی و استانی به این موضوع توجه ویژه ای داشته باشد .

شکریه با اذعان به اینکه باید چادر زدن در پارکهای شهر توسط گردشگران ممنوع شود گفت: گردشگران وقتی به رشت می آیند از مسافرخانه و هتل شهر استفاده نمی کنند و با اسکان نمودن در چادرهای مسافرتی هیچ گونه آورده اقتصادی برای رشت به همراه ندارند و در خاتمه زباله های خود را نیز به داخل فضای سبز و رودخانه های رشت رها می کنند.

عضو کمیسیون بهداشت و محیط زیست شورای رشت با اشاره به اینکه حفظ محیط زیست نیازمند غیرت ملی است افزود: باید در بخش اعمال قوانین و جرائم بازدارنده به منظور مقابله با تخریب کنندگان محیط زیست جدی تر ورود کنیم.

 رئیس کمیسیون عمران شورای رشت نیز در این جلسه اظهار کرد: همراهی انجمن های مردم نهاد در مباحثی از جمله جمع آوری گیاه سنبل آبی و... قابل تقدیر است.

رضا رسولی افزود: در خصوص پیوستن رشت به شهرهای تالابی باید حساب شده عمل کرد و معتقدم اینکار بدون همراهی انجمن های مردم نهاد امکانپذیر نخواهد بود.

در ادامه جلسه رئیس منابع طبیعی محیط زیست گیلان نیز با اشاره به اینکه زمان چندانی به منظور تکمیل فرم های مربوط به ثبت رشت در جمع شهرهای تالابی در اختیار نداریم گفت: در گیلان سه تالاب بوجاق،انزلی و امیر کلایه نیز به منظور ثبت در کنوانسیون رامسر مطرح شده اند .

موسی امینی افزود: طرح پیوستن رشت باید در ابتدا مدارک مورد نیازش مهیا شده و پس از تکمیل با امضای شهردار رشت برای سازمان محیط زیست ارسال و بعد برای وزارت کشور فرستاده میشودتادر سال آینده در اجلاسی که به این منظور در کشور دبی برگزار خواهد شد مطرح شود.

وی بیان کرد: در صورت ثبت تالاب عینک در این جایگاه، رشت می تواند از خدمات کنوانسیون بهره مند شوند.

 یکی از اعضای هیئت علمی دانشگاه نیز در این جلسه گفت: تالاب عینک جزو تفکیک ناپذیر رشت می باشد واز اهمیت بالایی برخوردار است.

محمد دهدار افزود: متاسفانه وضعیت فعلی تالاب عینک مناسب نیست و عمق تالاب به هفتاد سانتی متر کاهش یافته است و هر فشار تنفسی که به تالاب وارد می شود موجب نابودی گونه های جانوری و گیاهی آن می گردد.

وی با بیان اینکه تالاب عینک به لحاظ کیفیت و کمیت شرایط خوبی ندارد گفت: رنگ آب تالاب تغییر کرده و متاسفانه هیچ برنامه راهبردی به منظور احیای تالاب وجود ندارد و در حال حاضر ۴۵ نقطه بحرانی در آن شناسایی شده است.

حفظ منابع خدادادی وظیفه همه است

محمد حسن علیپور افزود: امیدواریم شهر رشت به جمع شهرهای تالابی بپیوندد و تالاب عینک در کنوانسیون رامسر به ثبت برسد.

در این جلسه مدیر عامل موسسه محیط زیستی ایده آل ما نیز گفت: موضوع شهرهای تالابی در هفتم مرداد ماه به سازمان محیط زیست ابلاغ شد و قرار بود از همکاری سازمانهای مردم نهاد در این طرح استفاده شود.

پیمان بازدیدی افزود: باید تمامی انجمن های مردم نهاد از این موضوع مطلع و همکاری می نمودند اما متاسفانه یکی از انجمن هایی که در بخش تالابها عضویت دارد سعی کرد به گونه ای رفتار کند که این طرح را منتصب به انجمن خاص خود معرفی نماید.

وی با اذعان به اینکه ثبت تالاب عینک رشت مایه افتخار برای شهر واستان گیلان است تصریح کرد: ما تمایل داریم این اتفاق بیافتد و در سال گذشته در راستای تحقق این مهم تلاشهای بسیاری صورت گرفت.

بازدیدی گفت: در حال حاضر از تالاب عینک رشت به عنوان آب بند نام برده می شود و در صورت ثبت رشت به عنوان شهر تالابی خدمات و مزایای خوبی نصیب شهر خواهد شد.

رئیس کمیسیون بهداشت و محیط زیست شورای رشت در ادامه اظهار کرد: یکصد و شصت وهشت کشور در کنوانسیون رامسر عضویت دارند و در حال حاضر شیطنتهایی به منظور تغییر نام کنوانسیون رامسر توسط دیگر کشورها در حال انجام است که باید با آن برخورد شود.

فاطمه شیرزاد افزود: تالاب عینک رشت به لحاظ سرمایه گذاری نیز دارای شرایط خاصی است و در جلسات آینده کمیسیون بهداشت و محیط زیست شورا به این مباحث خواهیم پرداخت.

 در ادامه جلسه عضو هیئت علمی موسسه تحقیقات برنج کشور بخش گیاه پزشکی نیز اظهار کرد: متاسفانه بخشی از تالاب عینک رشت به حال خود رها شده است.

بیژن یعقوبی افزود: به کمک محققین اروپایی و ژاپنی موفق شدیم ترکیبات شیمیایی تهیه کنیم که با استفاده از آن قادر به نابودی گیاه مهاجم سنبل آبی هستیم.

در این جلسه مدیر عامل موسسه بوم پژوهش گیلان پاک نیز اظهار کرد: پاکسازی پهنه آبی تالاب عینک از سنبل آبی یک اتفاق بزرگ بود.

طاهره صبوری با اشاره به ثبت رشت در جمع شهرهای تالابی گفت: نحوه گزارش نویسی در خصوص تکمیل فرم های مربوط به این موضوع بسیار حائز اهمیت است و بنده معتقدم نباید شتابزده اقدام کرد .

 مدیر عامل جمعیت زنان و خانواده حافظ محیط زیست نیز در این جلسه گفت: متاسفانه از کنوانسیون رامسر فقط به داشتن نام آن اکتفا نموده ایم و عملا در سالهای گذشته تلاش هایی برای تالاب ها انجام نشد.

زهره شمشادی افزود: یکی از نقاط ضعف فعلی ما این است که وقتی گردشگر به رشت می آید تالاب عینک را معرفی نکرده و باید بپذیریم که تالاب عینک بیمار است.

وی بیان کرد: امیدوارم در هر شرایطی شاهد نجات تالابهای شهر واستان باشیم و اینکار نیازمند یک عزم ملی است.

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای رشت نیز در این جلسه خواستار توجه بیشتر به وضعیت تالاب عینک رشت شد و گفت: در هر شرایطی باید برای حفظ این نعمت خدادادی تلاش کنیم.

محمد حسن عاقل منش افزود: تالاب عین یک نعمت خدادادی است که در صورت بی توجهی نابود خواهد شد.

نائب رئیس کمیسیون بهداشت و محیط زیست شورای رشت نیز در این جلسه اظهار کرد: حفظ منابع خدادادی وظیفه همه است.

محمد حسن علیپور افزود: امیدواریم شهر رشت به جمع شهرهای تالابی بپیوندد و تالاب عینک در کنوانسیون رامسر به ثبت برسد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه