English

نسلی آشنا با زیر و بم انفورماتیک و دور از الفبای حقوق

نسل امروز، نیازمند به دانستن الفبای حقوقی است.

نسلی آشنا با زیر و بم انفورماتیک و دور از الفبای حقوق

به گزارش خبرگزاری موج از رشت، به راستی مشاوران حقوقی، وکلا و اجتماع سه ضلع یک مثلث هستند که می توانند با اطمینان به هم مشکلات و موانع حقوقی و قضایی را در مراجع قضایی حل کنند.

واقع نگر باشیم و بیندیشم که چرا عصر حاضر می بایست در زمینه اطلاعات و انفورماتیک و زبان انگلیسی کوشا باشد اما از الفبای حقوق به دور.

افراد انتظار دارند با بروز مشکلات قضایی با مراجعه به مراکز حقوقی آنرا حل و فصل نمایند، اما با کمی تامل بر این موضوع و با نگاهی به پیرامون محیط خود خواهیم فهمید که چنانچه با الفبای حقوق آشنایی داشته باشند بسیاری از مشکلات قضایی را می توان قبل از وقوع پیشگیری کرد فقط باید معتقد باشیم که امر پیشگیری بهتر از درمان است را مدنظر قرار دهیم.

رعایت حقوق شهروندی و احترام متقابل آسانترین قانون برای عموم  است، این موضوع چقدر می تواند برخی از مواردی که منجر به تشکیل پرونده های قضایی می شود را کاهش دهد؟!...

بهتر نیست با کمی حوصله اطلاعات پایه ای حقوقی خود را افزایش دهیم تا برخی از مواردی را که می تواند از ندانستن منجر به مشکلات بزرگی شود جلوگیری به عمل آورد.

اصولا در گذر زمان وقتی برخی از رسانه های جمعی اعم از سمعی بصری نظر می کنیم چقدر به برخی از نکات آموزشی آن توجه داریم؟!...

آیا به آن اندازه که مسایل ورزشی، نرم افزارها و تیترهای خاص متنوع را دنبال می کنیم به تیتر واژه های آموزشی مربوط به حقوق نیز توجه دریم؟

یا چنانچه تلنگری کوتاه در این زمینه مطرح می شود را مورد توجه قرار می دهیم؟

یقینا اصحاب رسانه در این امر کوتاهی نمی کنند و موارد گوناگونی را در رسانه ها نشر می دهند. 

در اینجا منظور ما یادگیری علم کامل حقوق نیست بلکه می توان برخی از بایسته های ابتدایی حقوق را مد نظر قرار داد و الفبای آن را در قالب اطلاعات عمومی روزانه در ذهن خود هک کرد.

بنابراین این کار می تواند به جنبه های کمی و کیفی در جامعه تاثیر به سزایی داشته باشد، زیرا نخست با دارا بودن دانش اولیه حقوقی افراد با نیازهای اولیه خود فارغ بال خواهند رسید بدین منظور که حتی در یک معامله معمولی متوجه می شوند لااقل بدون اینکه آنرا تایید کنند یکبار آن را مطالعه نمایند و دیگر اینکه در مواقعی که کالایی را به امانت می گریند می بایست نکاتی را چه در زمان امانت و چه زمانی که عودت می دهند را رعایت کنند تا بار حقوقی ایجاد نکند و یا از آن کم نشود.

اینها همه نمونه های کمی از مواردی کوچک است که با نداشتن اطلاعات کافی به کوهی بزرگ و غیر قابل تصور تبدیل می شود.

به روایتی دیگر اینکه افراد جامعه با کسب دانش معمول حقوق با مراجعه به مشاوران و وکلا می توانند برخی از مسایل را به خوبی تجزیه و تحلیل کنند و این کار در روند اطلاع رسانی موراد مطروح شده برای هر دو حوزه (فرد و وکیل) آسان می شود و زودتر به اهداف نهایی خود دست می یابند و اعتماد فرد به طرف مقابل نیز نسبت به گذشته بیشتر خواهد شد.

به دور از صداقت است اینطور وانمود کنیم  در این زمینه اطلاعات حقوقی محیطی و رسانه ای صورت نگرفته و ابزارها و پتانسیل های موجود منفعل بوده اند، باید با دیدی واقع گرایانه بسنجیم که در بیشتر مواقع بروشورهای آموزشی توسط نهادهای آموزشی دولتی ازجمله قوه قضاییه، نکات حقوقی امنیتی مناسبی در قالب هشدارها در مکان های عمومی و دیگر مواردی که قطع به یقین پوشش های مناسبی در این زمینه صورت گرفته وجود دارد.

ناگفته نماند در اکثر نمایشگاهای کتاب می توان با نگاهی تیتر وار واژه هایی را دید که به امر آسان آموزش و یا اطلاعات عمومی و... در خصوص حقوق پرداخته اند که بیشتر مکان ها آن را به صورت رایگان در اختیار عموم مردم قرار می دهند که در این امر کارگزاران همت والایی را به خرج می دهند تا بتوانند پایه های حقوق اولیه را در میان عموم مردم استوارتر کنند.

در دنیای امروزی اخلاق، معنویت  و آموزه های دینی در راستای تعالیم اسلامی و به کار بستن آن فراتر از الفبای حقوقی حایز اهمیت بوده و بازتاب آن قطعا بیانگر مواردی است که اغلب در حقوق ما نیز به آن پرداخته و عجین است و چنانچه اگر به واضح به این مهم بپردازیم خواهیم یافت که کتاب آسمانی ما قرآن کریم نیز به آن اشاره فراوانی داشته و نه بعضا در حوزه حقوق بلکه در دیگر موارد نیز بسط و گشترس آن جهانی بوده و نمی توان به یک یا چند آیه از این اعجاز بزرگ الهی بسنده کنیم که به وفور آیاتی با عظمت در قالب علم حقوق وجود دارد که آشکار و هویداست و در یک حوزه که توجه عمیق به منزلت و کرامت انسانی دارد از مهمترین موارد حقوق شهروندی است که می توان آن نام برد.

گزارش از محمد رفیعی کارشناس حقئق قضایی

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه