English

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان کرمانشاه:

نهادهای مدنی قدرتمند، هزینه عبور کشور از توسعه‌نیافتگی را کم می‌کنند

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان کرمانشاه گفت: هرچه نهادهای مدنی قدرتمند در جامعه بیشتر وجود داشته باشند، عبور از دوران توسعه‌نیافتگی و رسیدن به توسعه را کوتاه‌تر می‌کنند و هزینه‌های آن برای کشور کمتر خواهد بود.

نهادهای مدنی قدرتمند، هزینه عبور کشور از توسعه‌نیافتگی را کم می‌کنند

به گزارش خبرگزاری موج کرمانشاه، جلیل بالایی در کارگاه منطقه‌ای توانمندسازی سازمان‌های مردم‌نهاد میراث فرهنگ به میزبانی استان کرمانشاه و در محل جهاد دانشگاهی برگزار شد، بابیان اینکه از سال 76 بارقه‌های امیدی دال بر اینکه مردم آن جایگاه سازمان‌یافته خود را پیداکرده‌اند، ایجاد شد، اظهار داشت: پس‌ازآن، آرام‌آرام کلماتی مانند احزاب، سازمان‌های مردمی، نهادهای صنفی در اذهان جامعه متبادر شد و استارت خورد، علاوه بر آن، از حدود 4 سال قبل دوباره جهشی در این ادبیات شکل گرفت.

او ادامه داد: واقعیت این است که تمام آن نکاتی که باعث شده است ما به سمت نیاز به وجود سازمان‌های مردم‌نهاد و نهادهای مدتی پیش برویم، امروز بخشی از آن از سر عقلانیت و تدبیر نیست بلکه بخش عمده آن به خاطر اجتناب‌ناپذیر بودن این راه است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان کرمانشاه وجود نهادهای مدنی را در جامعه کنونی یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر توصیف کرد و تصریح داشت: ما نمی‌توانیم بدون حضور و مشارکت سازمان‌یافته و علمی مردم به کار خود ادامه دهیم.

او تأکید کرد: وجود سمن‌ها و سازمان‌های مدنی یک ضرورت است زیرا در جامعه ما همواره از بالا به سمت پائین دستور گرفته‌ایم و همیشه خطا کرده‌ایم. سمن‌ها می‌گویند باید از پائین به بالا دستور داد. این کلیدی‌ترین مسئله‌ای است که یک درد تاریخی کهنه را در نظام بروکراسی ایران پاسخ می‌دهد.

بالایی خاطرنشان ساخت: توجه به سمن‌ها یعنی به رسمیت شناختن لایه‌های زیرین اجتماع و تقویت کردن آن‌ها.

او عنوان کرد: نکته‌ی بعدی، خروج از تک‌بعدی فکر کردن و نیاز به خرد جمعی است. اگر در جامعه به خرد جمعی نیاز داریم که به آن تمکین کنیم، آن را بشناسیم و ملاک عمل قرار دهیم نیاز به این است که سمن‌های قدرتمند داشته باشیم. سمن‌ها به ما کمک خواهند کرد که خرد جمعی و فهم جمعی به خرد و فهم تک‌تک افراد جامعه ترجیح پیدا کند و این نیاز جامعه کنونی ما است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان کرمانشاه بابیان اینکه یکی از گرفتاری‌های و مطالبات جامعه امروز ورود کند جوانان و بانوان در داخل جامعه است، گفت: این مشکل به این دلیل است که سمن نداشته‌ایم و تشکل یابی نکرده‌ایم و نهادهای مردمی سازمان پیدا نکرده‌اند لذا نیاز به تربیت نیروی انسانی یکی از موضوعاتی است که نیاز و ضرورت سمن‌ها را بیش‌ازپیش برای ما مشخص می‌کند.

بالایی یکی از دلایل روند کند کوچک شدن دولت و واگذاری امورات آن به بخش خصوصی، سازمان نیافتن سمن‌ها و تقویت نشدن آن‌ها است.

او اضافه کرد: علاوه بر اینکه دولت باید اراده واگذاری امور به بخش خصوصی را داشته باشد، نهاد گیرنده هم باید قابلیت و ظرفیت این پذیرش را داشته باشد. در کشور وقتی از ادبیات خصوصی‌سازی صحبت می‌شود عموماً تمرکز روی حوزه اقتصادی می‌شود درحالی‌که در حوزه سیاست و اجتماعی و فرهنگی نیز خصوصی‌سازی وجود دارد. خصوصی‌سازی در حوزه اجتماع و فرهنگ راهکاری ندارد جز اینکه تشکل‌های مدنی را تقویت کنیم.

بالایی بابیان اینکه فهم مشترک دولت و مردم تقویت نهاد حاکمیت از طریق نهادهای مردمی شکل می‌گیرد، افزود: ما نیازمند شکل‌گیری این نهاد هستیم.

او در بخش دیگری از سخنان خود، متذکر شد: هرچه نهادهای مدنی قدرتمند در جامعه بیشتر وجود داشته باشند، عبور از دوران توسعه‌نیافتگی و رسیدن به توسعه را کوتاه‌تر می‌کنند و هزینه‌های آن برای کشور کمتر خواهد بود. در نهادهای مدنی یاد می‌گیریم که بشنویم، حرف بزنیم، تعامل کنیم، دفاع کنیم و چند فکر مختلف در کنار هم کاری را پیش ببرند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان کرمانشاه بر لزوم توانمند و تخصصی شدن سمن‌ها تأکید کرد و یادآور شد: ما برای توانمندسازی اگر بخواهیم فکر کنیم ابزار و چاره‌ای نداریم جز آموزش. ازآنجایی‌که ذهن ما ذهنی مشارکت پذیر نیست و به خرد جمعی تمکین نمی‌کند پس نیازمند آموزش هستیم.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی