English

رئیس حوزه علمیه اصفهان:

برگزاری اجلاس خادمان حسینی فرصتی مغتنم برای تجلی جامعیت گفتمان حسینی است

در پیام آیت ا... مظاهری رئیس حوزه علمیه اصفهان به اجلاس بین المللی خادمان حسینی آمده است: این اجلاسِ مردمی که سنّتی حسنه به منظور تکریم از خادمان فرهنگ والای عاشورایی است تمجید از اهتمام و مساعی آنان در زنده نگاه داشتن نام و یاد و پیام نهضت حسینی می باشد.

برگزاری اجلاس خادمان حسینی فرصتی مغتنم برای تجلی جامعیت گفتمان حسینی است

به گزارش خبرگزاری موج از اصفهان، این اجلاسِ مردمی که سنّتی حسنه به منظور تکریم از خادمان فرهنگ والای عاشورا و تمجید از اهتمام و مساعی آنان در زنده نگاه داشتن نام و یاد و پیام نهضت حسینی است، فرصتی مغتنم و ظرفیّتی مناسب برای تجلّی جامعیّت و فراگیر بودن گفتمان حسینی است و از همین روست که در میان میهمانان ارجمند داخلی و خارجی این اجلاس، علاوه بر شخصیّت هاى محترمى از برادران اهل‌سنّت، چهرهاى مبرّزى ازسایر ادیان توحیدی و ابراهیمی نیز، حضور دارند، در این مجال مغتنم، ذکر نکاتی چند را به حضور شما عاشقان و شیفتگان حسینی‌، لازم می‌شمارم:

نکتۀ نخست: تأکید بر اهمیّت رسالت والا و خطیری است که بر عهدۀ شما خدمتگزاران آستان عظیم حسینی، قرار گرفته است. مجموعۀ اقدامات متنوّعی که در جریان عزاداری سالار شهیدان«سلام‌الله‌علیه» صورت می‌پذیرد از وعظ و خطابه گرفته تا مدح و مرثیه‌سرایی و سایر بخش‌ها و ابعاد آن، همه و همه به منظور تحکیم و تثبیت پیام‌های نهضت عاشورا و انتقال آن تعالیم حیات‌بخش و انسان‌ساز و جامعه‌پرداز به نسل‌ها و ادوار بعدی است و از آنجا که جریان عزاداری حسین‌بن‌علی، به مثابۀ یک رسانه پر نفوذ، تأثیرات گسترده و عمیقى را بر ذهن و ضمیر و شخصیت مخاطبان خود مى‌گذارد، بنابراین باید از این جایگاه رسانه‌ای برتر، بهترین بهره‌برداری به منظور ایفاء این رسالتِ بزرگ، صورت پذیرد.

نکتۀ دوم: ضرورت توجّه به وزانت قالب‌های انتقال این پیام بلند خصوصاً قالب‌های زبانی است. سخن فاخر و پر مغز، شعر ناب و جذّاب و تحریک‌کنندۀ شعور و فکر، مراثی و مدایح پر معنا و پرهیز از نثر و شعر بی‌محتوا و سست و بی‌پایه، باید همواره دغدغۀ خاطر همۀ نقش آفرینان در عزاداری‌ها و هیآت و مساجد و حسینیّه‌ها باشد.

نکتۀ سوم: تأکید بر حفظ اتّحاد و وحدت کلمه در جریان عزاداری‌ها خصوصاً در منابر و در مداحی‌هاست. کوبیدن بر طبل اختلافات مذهبی و تفرقه‌افکنی و تحریک حساسیّت‌های فرقه‌ای، طایفه‌ای و گروهی، نه در شأن مجالس عزاداری امام حسین«سلام‌الله‌علیه» است و نه مورد رضایت آن امام عالی‌مقام است و نه با فلسفۀ قیام و نهضت عاشورا سازگار است.

نکتۀ چهارم: لزوم مقابله با بدعت‌ها و خرافات و آسیب‌زدایی از عزاداری‌ها و مداحی‌ها است، که هم موجب بدآموزی برای مخاطبان خصوصاً نسل جوان است و هم چهرۀ تابناک دین و آیین را در نظر ناظران، مشوّه جلوه می‌دهد.

و نکتۀ پنجم: ضرورت توجّه و تکیه بر ظرفیّت گسترده و عظیم دستگاه حسینی برای گستراندن و نهادینه ساختن اخلاق و معنویّت در جامعه اسلامی و انسانی است. سالار شهیدان مظهر ادب و اخلاق و حکمت بود و نباید هیچ‌گاه در تریبون و نهادِ عزاداری او، کمترین امر خلاف ادب و اخلاق راه پیدا کند.

اگر این نکات پنج‌گانه، پیوسته در مدّ نظر و عمل خادمان و مادحان حسینی باشد، بی‌شک توفیق آنان در اقامۀ عزای حسینی تضمین و تأمین خواهد شد.

لازم می‌دانم از همۀ مسئولان و متصدّیان برگزاری این اجلاس که با اهتمام خود زمینۀ تشکیل این همایش شکوهمند را فراهم آورده‌اند، و نیز میهمانان محترم داخلى و خارجى، و هیأت‌هاى مذهبى صمیمانه تقدیر و تشکّر نمایم.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه