English

آیت‌الله مصباح یزدی:

ما این نظام و انقلاب را به سادگی و ارزان به دست نیاورده ایم

عضو جامعه مدرسین :ما این نظام و انقلاب را به سادگی و ارزان به دست نیاورده ایم ، خون ها ریخته شده تا این انقلاب به ثمر نشسته لذا باید همیشه و در همه حال قدردان آن باشیم.

ما این نظام و انقلاب را به سادگی و ارزان به دست نیاورده ایم

 آیت الله محمدتقی مصباح یزدی آیین آغاز سال تحصیلی این موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در سال جدید  اظهارداشت: اگر هر کسی در وظیفه ای که برعهده دارد به خوبی انجام وظیفه کند در واقع به نوعی در پیشرفت و تعالی جامعه و نظامی اسلامی خود گام برداشته است.

وی به جمله ای از مقام معظم رهبری اشاره کرد و افزود: اگر مرکز فرماندهی دچار اختلال شد سربازان باید آتش به اختیار باشند، یعنی هرکس باید وظیفه خود را تشخیص داده و به آن عمل کند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه انسان باید در وهله اول بداند هدف از خلقتش چیست و به کجا باید برود، بیان داشت: درباره اهداف آفرینش انسان، بیانات متنوعی در قرآن یافت می شود به طوریکه آزمایش انسان، عبادت و بندگی، دریافت رحمت بیشتر از جمله این اهداف می باشد.

وی با بیان این که شرط موفقیت در حرکت‌های آتش به اختیار داشتن اخلاص است بیان داشت: هدف خدا، آفرینش انسانِ مختار و رساندن او به کمال بوده است. این، مقتضای حکمت الهی است. رسیدن به چنین هدفی در گرو فراهم بودن زمینه کمال اختیاری است. اختیار انسان که زمینه‌ساز تکامل اوست، باید در عالم ماده باشد؛ زیرا تنها این عالم جایگاه تضادها و تزاحم‌هاست.

آیت الله مصباح یزدی ادامه داد: انسان باید برای انتخابش سر دوراهی قرار بگیرد و به‌اختیار خود، راه درست را انتخاب کند؛ وگرنه به کمالی که باید از راه انتخاب برسد، دست نمی‌یابد. بنابراین، با توجه به محتوای آیات و روایات مربوطه می‌توانیم بگوییم: آفرینش جهان مقدمه‌ای برای آفرینش انسان است و انسان آفریده شده است تا سر دوراهی قرار بگیرد و آزموده شود. نتیجه اینکه آفرینش جهان برای آزمایش انسان بوده است. البته خود آزمایش هم مقدمه هدف دیگری است که به‌ آن خواهیم پرداخت، لذا تأکید بر این است که سراسر زندگی انسان در این جهان برای آزمایش است؛‌

وی  ادامه داد: برای اینکه همان افراد اندک به کمال برسند، جا دارد تمام عالم آفریده شود. مگر یک یا چند برلیان چقدر حجم یا وزن دارد که برای یافتن آن، خروارها سنگ و خاک و... را به دور می‌ریزند. مؤمن هم نزد خدا آن‌قدر عزیز است که تمام عالم ماده در‌برابر او هیچ است. اگر در روایات چنین آمده که همه‌چیز برای ما (معصومین) آفریده شده است، جای تعجب و انکار نیست. واقعاً چنین می‌ارزند که همه عالم برای آنها آفریده شود. در‌برابر ارزش وجودی آن بزرگواران، حتی ارزش مؤمنان هیچ است؛ چه رسد به دیگر موجودات.

عضو جامعه مدرسین افزود: قوانین اجتماعی و دستورالعمل‌های مورد نیاز جامعه این‌گونه نیست که یک بار برای ابد نوشته شود چون مصالح اجتماعی دائما در حال تغییر است.

وی بیان داشت: اگر جایی مصالح 100 درجه‌ای تحقق پیدا نکرد باید به سراغ 99 رفت، انسانی باید برای این کار از سوی خدا تعیین شود، کسی باید جانشین امام باشد که مصالح و منافع جامعه را بهتر بداند و تقوا و عدالت او به عصمت امام نزدیک‌تر باشد یعنی به اندازه‌ای رعایت تقوا کند که شبیه معصوم باشد، در زمانی که دسترسی به امام معصوم نیست باید این‌گونه عمل کرد و این روح مسئله ولایت فقیه است.

استاد حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: در کشور کسانی را دیدیم که می‌خواستند به وظیفه خود عمل کنند، اما راهی برای کشف آن نداشتند چون در فضایی قرار گرفته بودند که نمی‌توانستند تشخیص دهند چون موضوعی را برای آن‌ها قطعی وانمود کرده بودند که باور نمی‌کردند غیر از آن باشد.

وی اضافه کرد: اگر در جامعه کار به جایی رسید که حق و باطل متشبه شده و مانع از هدایت دیگران شوند خداوند عذابی را نازل کرده و حق و باطل را از یکدیگر تفکیک می‌کند، قرآن می‌فرماید اغلب عذاب‌ها برای این که عالما عامدا گناه می‌کردند و راه هدایت را برای دیگران بسته بودند.

رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه باید قدردان نعمت های الهی باشیم تصریح کرد: انقلاب اسلامی ایران یک نعمت الهی است باید همیشه قدردان این نعمت باشیم و مبادا کوتاهی کنیم تا این نعمت از کف برود.

عضو سابق خبرگان رهبری ادامه داد: ما این نظام و انقلاب را به سادگی و ارزان به دست نیاورده ایم ، خون ها ریخته شده تا این انقلاب به ثمر نشسته لذا باید همیشه و در همه حال قدردان آن باشیم.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه