English

تولیت آستان مقدس شاهچراغ(ع):

شاعران آئینی، مدافع پیامبر اکرم(ص) هستند

تولیت آستان مقدس شاهچراغ(ع) گفت: کسانی که شعر انقلابی می‌سرایند و وقتی که دشمن می‌خواهد بر آن‌ها چیره شود با اشعار خودشان از حریم حق دفاع می‌کنند در حقیقت مدافع پیامبر اکرم(ص) هستند.

شاعران آئینی، مدافع پیامبر اکرم(ص) هستند

به گزارش خبرگزاری موج از شیراز، به نقل از روابط عمومی آستان مقدس شاهچراغ(ع)، آیت‌الله سید علی‌اصغر دستغیب در جشنواره ملی غدیر که با رویکرد امین ولایت حضرت احمدبن موسی‌الکاظم شاهچراغ(ع) برگزار شد اظهار داشت: یک حقیقت در مورد ذهن آدمی وجود دارد که مولّد دو نوع از تولیدات است یکی دارای ارزش‌های متعالی و منطبق با اصول منطقی است.

وی گفت: دیگری دارای وضعیتی است درست مقابل تفکّر یعنی ضد ارزش، یک حرکت بی‌هدف و غیر منطبق با اصول و واقعیات که تخیّل و خیال‌پردازی نام دارد. تفاوت بین خیال و فکر مسئله مهمی است که باید به آن توجّه کرد.

دستغیب با بیان اینکه در عرصه شاعری نیز باید این دو مقوله از هم متمایز شوند عنوان کرد: شاعری که هدفدار است شعر او تجزیه و تحلیل از واقعیات بوده و تصوّر و تصدیقی است بر اساس منطق که نتیجه آن یک شعر فاخر و شاعرش یک شاعر آئینی فاخر محسوب می‌شود، اما آن کسی که در عالم خیال‌پردازی ذوق هنری خود را در یک حرکت بی‌هدف و با محتوایی پوچ و بی‌معنا قرار می‌دهد شاعری می‌شود که مورد مذمّت است.

قائم مقام جامعه روحانیت شیراز با اشاره به آیه 225 سوره شعراء بیان کرد: در شِبه جزیره عرب هنگام بعثت پیامبر(ص) شاعرانی بودند که بیشتر در همان نوع خیال‌پردازی، بی‌هدف و در قالبی پوچ شعر می‌سرودند و مردم نیز این موضوع را فهمیده و آن‌ها را مذمت می‌کردند.

وی تصریح کرد: به همین دلیل که شاعران آن زمان اشعار بی‌محتوا می‌سرودند نیز به پیامبر اکرم(ص) اتهام شاعری می‌بستند چرا که اگر شاعری در خیال، ذهن و فکر آن مردمان موجّه بود هیچ وقت پیامبر(ص) را متهم به شاعری نمی‌کردند.

دستغیب با بیان اینکه قرآن کریم با چند شاخصه شاعران متعهد را و به تعبیر روز صاحبان اشعار فاخر را ستوده است گفت: کسانی که شعر انقلابی می‌سرایند و وقتی که دشمن می‌خواهد برآن‌ها چیره شود با اشعار خودشان از حریم حق دفاع می‌کنند، بنابر این باید توجّه داشت که هر زمانی به نوعی این حق جلوه می‌کند و این شاعران در حقیقت مدافع پیامبر اکرم(ص) هستند.

وی بیان کرد: یکی از شعرایی که از اسلام دفاع می‌کرد و حقانیت اسلام را می‌سرود از پیامبر(ص) پرسید من که شعر می‌گویم آیا اشکالی ندارد و شعر مورد ایراد نیست؟ پیامبر فرمودند که "مومن کسی است که هم با شمشیرش و هم با بیانش جهاد می‌کند" یعنی تو وقتی شعر می‌گویی همانند این است که به روی دشمن تیغ و شمشیر می‌کِشی و از این مضامین و روایت در فرهنگ کلام پیامبر اسلام(ص) و هم در فرهنگ کلمات اهل بیت(ع) فوق‌العاده زیاد عنوان شده است.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه