English

تیلدا اخوان؛

دومین جشنواره کدو در شهر رشت برگزار شد

با معرفی بیش از ۲۰ نوع کدو و ۱۰۰ نوع خوراک دومین جشنواره کدو در شهر خلاق خوراک برگزار شد.

دومین جشنواره کدو در شهر رشت برگزار شد

به گزارش خبرگزاری موج از رشت،  رشت و استان گیلان همیشه برای مردمان این استان و مسافران در کنار زیبایی های طبیعی، دریا و جنگل بی نظیر یادآور بازارهای رنگارنگ پر از محصولات کشاوری و صیادی است. خوراکی های خوشمزه و تنوع آن که می تواند برای هر ذائقه ای غذایی داشته باشد و رستوران های متعدد جز جاذبه های این استان و شهر رشت است. حالا که تقریبا دو سال از ثبت شهر رشت به عنوان «شهر خلاق خوراک» در شبکه جهانی شهرهای خلاق یونسکو می گذرد، این اتفاق به صنعت خوراک گیلان جان دوباره ای بخشیده و شاهد بازآفرینی صنعت خوراک و خوراک شناسی در گیلان هستیم.

در همین راستا شهرداری رشت به عنوان متولی امر برای تسریع در پروژه بازآفرینی شهری و به منظور جایگاه سازی و برندسازی شهری رشت برای تثبیت جایگاه این شهر به عنوان «شهر خلاق خوراک» با شعار «شهر جشنواره ها» اقدام به برگزاری جشنواره هایی نموده است که شاید مانند آن در ایران نبوده یا در جهان به ندرت اتفاق افتاده است. اکثر این جشنواره ها در بافت قدیمی شهر رشت و در پیاده راه فرهنگی آن برگزار می شود که بخشی از پروژه بازآفرینی شهری بوده است.

جشنواره کدو3

​«کدوحلوایی» یا به لفظ عامیانه «کدو رشتی» یکی از محصولات کشاورزی استان گیلان و شهرستان رشت است که از اواسط تابستان در بازارهای رسمی، محلی و حتی در جاده ها عرضه می شود و وجه تمایز این نوع کدو شیرین بودن آن است. با مراجعه به مستندات موجود نیز همیشه کدوی شیرین رشت در طول تاریخ زبانزد بوده است.

در روزهای میانی شهریور امسال نیز دومین جشنواره کدو، با اهداف و رویکردی ویژه  با برگزاری از طرف شهرداری منطقه 2 رشت و سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری رشت توانست این مقام اولین را در سطح کشور و حتی در سطح دنیا کسب کند. جشنواره ای با معرفی بیش از 20 نوع کدو از سراسر جهان و پخت و تهیه و فرآوری بیش از 100 نوع خوراک از کدو که با استقبال گرم مردم و مسافران رو به رو شد.

بخش های جشنواره؛

خوراکی های خوشمزه کدویی

بخش خوراک و غذا شامل بیش از صد نوع فرآورده، غذا، تنقلات و شیرینی بود. انواع و اقسام آش، غذا، شیرینی ها، حلوا، نان، مربا، ترشی، یخ بهشت، کیک، شکلات که در مکان جشنواره پخت و تهیه  و به بازدیدکنندگان عرضه می شد.  حدود ۴۰ درصد محصولات ارائه شده در این جشنواره به صورت خلاقانه و اولین بار تهیه شده است و سایر محصولات ریشه فرهنگی و تاریخی در فرهنگ خوراکی مردمان گیلان دارد. در این بخش از تجربه سایر کشورها نیز در تهیه و تولید محصولات غذایی استفاده شده است.

نمایشگاهی از کدوها

در بخش نمایشگاهی بذر  ۲۳ نوع کدو از کشورها و استان های مختلف جمع آوری و در طول سال گذشته در استان کشت شده است و محصولات آن برای آشنایی بیشتر مردم با تنوع این محصول کشاورزی به نمایش گذاشته شده است. این بخش یکی از جذاب ترین قسمت های این جشنواره بود و کدوها با شکل  و رنگ های جالب در آن خودنمایی می کردند.

جشنواره کدو2 (

کدو، پیوند دهنده خوراک و صنایع دستی

در بخش صنایع دستی و کدو قلیونی برای اولین بار ۱۱ عنوان صنایع دستی جدید بر پایه کدو ایجاد شده که در بازدید کارشناسان سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قول هایی مبنی بر ثبت آن ها به عنوان صنایع دستی در استان داده شده است. از قدیم نیز مردم از بعضی انواع کدو ها برای ساخت پارچ، قلیان ، لوستر و ... استفاده می کردند که حالا با خلاقیت به کار برده شده، امروزی تر شده و قابلیت های استفاده از آن در زندگی روزمره را بالا برده است.

از خوراک تا هنرهای تجسمی

بخش هنرهای تجسمی و کدو نیز بخش جالبی بود. هنرمندان نقاش، حکاک و خطاط به صورت زنده و در مقابل چشمان بازدیدکنندگان از این جشنواره هنر آفرینی می کردند که برای بسیاری از مردم جالب بود.

بخش های جنبی جشنواره

شور و نشاط مردم حاصل از شرکت در این جشنواره را می توانستیم در بخش های جنبی آن ببینیم. وقتی که خوراکی های خوشمزه را خورده اند، با فرهنگ و آداب و رسوم خود بیشتر آشنا شده اند و حالا با جشن های آیینی، موسیقی، تن پوش های کدویی و ماکت هایی برای تهیه عکس و فیلم یک روز حضور در این جشنواره را به همراه خانواده را برای خود خاطره انگیز و ثبت کردند.

این جشنواره در این دو سال به صورت استانی برگزار شده است و تمهیداتی برای دایر نمودن دبیرخانه دایمی این جشنواره در شهر رشت و از سوی شهرداری رشت برای برگزاری آن  در سال های آینده به صورت منطقه ای و کشوری اندیشیده شده است که می تواند اتفاقات خوبی را در مورد این محصول مغذی و بومی رقم بزند.

جشنواره کدو در کشورهای مختلف برگزار می شود، اما در اکثر این جشنواره ها به صورت تک موضوعی برگزار می شود و این برای اولین بار در ایران و حتی جهان است که جشنواره کدو با این تنوع محصول، خوراک و فعالیت در شهر رشت برگزار شده است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی