English

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان خبرداد:

روزانه در شهر اصفهان حدود هزار تن پسماند شهری جمع‌آوری می‌شود

روزانه در شهر اصفهان حدود هزار تن پسماند شهری جمع‌آوری می‌شود که از این مقدار حدود 60 درصد آن‌ها مواد آلی است و 80 درصد این پسماندها رطوبت دارند.

روزانه در شهر اصفهان حدود هزار تن پسماند شهری جمع‌آوری می‌شود

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان  اظهار کرد: روزانه در شهر اصفهان حدود هزار تن پسماند شهری جمع‌آوری می‌شود که از این مقدار حدود 60 درصد آن‌ها مواد آلی است و 80 درصد این پسماندها رطوبت دارند.

امیرحسین کمیلی در توصیف رطوبت افزود: رطوبت یعنی چیزی که قابلیت دارد به‌ صورت شیرابه از پسماند شهری خارج یا تبخیر شود، بخشی از این رطوبت در مراحل پردازش و فعالیت‌هایی که انجام می‌شود در کارخانه تولید کود آلی و پردازش پسماند در مجاورت هوا قرار می‌گیرد و تبخیر می‌شود.

وی ادامه داد: بخشی از این رطوبت و شیرابه در ریجکت باقی می‌ماند و همراه با ضایعات دفع می‌شود و بخش دیگری از رطوبت در کود است.

وی در خصوص سرنوشت ماده آلی که تبخیر نمی‌شود، تصریح کرد: ماده آلی که تبخیر نمی‌شود و به‌ صورت شیرابه از خطوط و لاین‌هایی که درون آن‌ها ماده آلی ریخته شده، جاری می‌شود و در مجاورت هوا طی چند ماه کود به بلوغ می‌رسد.

کمیلی عنوان کرد: این شیرابه‌ها در لاگون‌هایی جمع‌آوری می‌شود و در حال حاضر به روش تبخیری مدیریت می‌شوند؛ آن مقدار رطوبت و آبی که در منازل در سطل‌های زباله تولید می‌شود و در پسماندهای شهری موجود است «آب زباله‌ها» هستند و هنوز عنوان «شیرابه» را نمی‌توان به آن‌ها اطلاق کرد، اما اگر به این آب زباله‌ها مواد سمی و خطرناک وارد شود تبدیل به شیرابه بسیار خطرناک می‌شود.

وی با بیان این‌که این مواد سمی شامل باطری‌های از کار افتاده و کوچک است که عموماً به سطل زباله انداخته می‌شود،  خاطرنشان کرد: البته این اقدام بسیار خطرناک است چون در تولید این باطری‌ها فلزات سنگین و مواد سمی به‌کار رفته است.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان با توضیح اینکه با توجه به اینکه در تولید ضایعات الکتریکی و الکترونیکی فلزات سنگین و مواد سمی به کار رفته است، عنوان کرد: به‌ محض اینکه این قبیل مواد در زباله قرار گیرد، کم‌کم تجزیه می‌شود و مواد سمی و فلزات سنگین وارد پسماندها شده و آب زباله‌ها را تبدیل به شیرابه می‌کند که بسیار برای محیط‌زیست مضر است و البته روشی برای مدیریت آن وجود ندارد.

وی در درخواست از شهروندان خواست که برای کنترل شیرابه‌های خطرناک، به‌ هیچ‌ وجه مواد سمی و خطرناک را وارد زباله‌های شهری نکنند و افزود: مواد آرایشی غیرقابل استفاده، داروها، پانسمان و تزریقات و مواد تیز و برنده را هم نباید وارد زباله کرد؛ شهروندان باید تفکیک از مبدأ را رعایت کنند به این معنا که مواد آلی را از مواد قابل بازیافت جدا کنند.

کمیلی منشأ مواد آلی را طبیعی دانست و گفت: انواع میوه‌جات، سبزیجات و اضافه مانده‌های مواد غذایی اگر ماده خطرناک وارد آن‌ها نشود به‌ راحتی می‌توانند به طبیعت بازگردند، در فصل تابستان این مواد آلی پرآب هستند و باید دقت کرد که مواد آلی آبگیری شوند، به‌ عنوان‌ مثال برای ریختن  تفاله چای به سطل زباله، نباید قوری را درون سطل همراه با چای داخل آن خالی کرد بلکه اول باید در آب‌چکان خالی و تفاله‌های چای بدون آب وارد سطل زباله شود یا هندوانه و خربزه را بدون آب وارد سطل زباله کنند.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان در پایان یادآور شد: اگر زباله‌ها آبگیری نشوند هم‌حجم زباله افزایش می‌یابد هم بوی آن بیشتر می‌شود و هم خطرات شیرابه‌ها افزایش می‌یابد و بی‌شک شهروندان اگر رعایت کنند این مشکلات حل می‌شود؛ مهم‌ترین برنامه سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان برای مدیریت شیرابه‌ها این است که مدیریت بخش آلی در هاضم‌های بی‌هوازی انجام شود تا از ماده آلی پسماند بتوانیم برق و کود مرغوب استحصال کنیم.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه