English

رئیس فن بازار ملی ایران در پارک علم و فناوری کرمانشاه:

۲۰۰ میلیارد تومان مبادلات فناوری در فن بازارهای کشور انجام‌شده است

رئیس فن بازار ملی ایران بابیان اینکه هم‌اکنون در 16 استان کشور فن بازار داریم، گفت: طی حدود پنج سال گذشته 200 میلیارد تومان مبادلات فناوری در فن بازارها انجام‌شده است.

200 میلیارد تومان مبادلات فناوری در فن بازارهای کشور انجام‌شده است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج کرمانشاه، رئیس فن بازار ملی ایران با حضور در پارک علم و فناوری کرمانشاه در خصوص توسعه همکاری‌های فن بازار با این پارک و برگزاری فستیوال اختراعات در استان با سرپرست پارک علم و فناوری کرمانشاه گفت‌وگو کرد.

دکتر اکبر قنبرپور در ادامه با اشاره به اینکه فن بازار ملی ایران از سال 83 فعالیت خود را آغاز کرد، افزود: اکنون بیش از یک دهه از عمر فن بازار می‌گذرد.

وی ادامه داد: فن بازار یک دوره گذار را طی کرد، در مرحله اول که حدود هشت‌تا 9 سال طول کشید فن بازار مرجع اطلاعات فناوری و بانک اطلاعاتی خود را در کشور تقویت کرد و پس‌ازآن وارد عملیات تجاری شد و مأموریت‌های خود را تغییر داد.

رئیس فن بازار ملی ایران از سه مأموریت مهم فن بازار شامل بازاریابی محصولات فناورانه، خدمات تبادل فناوری و سرمایه‌گذاری در حوزه نور آوری یادکرد و اظهار کرد: فن بازار در کنار این سه مأموریت، مثل گذشته به فعالیت بانک اطلاعات فناوری خود نیز ادامه داد.

به گفته این مسوول، از حدود پنج سال گذشته که مأموریت‌های فن بازار تغییر کرد، حدود 200 میلیارد تومان تبادلات فناوری در فن بازار انجام‌شده که اکثر این فعالیت‌ها توسط کارگزاران در استان‌های مختلف انجام‌شده است.

قنبرپور بابیان اینکه از سال 93 و بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی فن بازارهای استانی هم در نقاط مختلف تشکیل شد، عنوان کرد: اکنون 16 استان کشور صاحب فن بازار هستند و حدود 65 درصد جمعیت کشور تحت پوشش فن بازار قرار دارند.

وی پیش‌بینی کرد تا دو سال آینده سایر استان‌های کشور نیز صاحب فن بازار شوند و افزود: البته در برخی از استان‌ها زیرساخت‌های ایجاد فن بازار فراهم نیست و زمان بیشتری نیاز است، اما اکنون همه استان‌هایی که صنعتی هستند و زمینه‌های فناوری دارند صاحب فن بازار هستند.

رئیس فن بازار ملی ایران ایجاد فن بازارهای تخصصی را نیز ازجمله برنامه‌های در دست اقدام دانست و خاطرنشان کرد: این فن بازارها در هشت فناوری دارای اولویت "الف" در نقشه جامع علمی کشور شامل فناوری فرهنگی، فناوری زیست‌محیطی، فناوری هسته‌ای، فناوری نانوتکنولوژی، فناوری بیوتکنولوژی، فناوری نفت و گاز، فناوری هوافضا و فناوری علوم شناختی راه‌اندازی خواهند شد.

قنبرور از راه‌اندازی اولین فن بازار تخصصی در حوزه نفت و گاز خبر داد که با همکاری شرکت ملی گاز انجام‌شده است.

وی تأکید کرد: در حال مذاکراتی با وزارت بهداشت برای بخش‌هایی از فناوری محیط‌زیست و بیوتکنولوژی هستیم که این فن بازارهای تخصصی را هم راه‌اندازی کنیم.

اختراعی که در بازار کار عملی نشود، بی فایده است

رئیس فن بازار ملی ایران گفت: در برنامه دیگری که داریم با همکاری شرکت فرا بورس و بنیاد ملی نخبگان رویدادهایی برای ارائه و عرضه اختراعات به بخش صنعت و سرمایه‌گذاری برگزار می‌کنیم.

قنبر پور بابیان اینکه بسیاری از مخترعین در عرصه تولید، مدیریت کسب‌وکار و کارخانه‌داری توانمند نیستند، یادآوری کرد: در چنین مواردی گاهی نیاز است که اختراع را به صنعت مربوط به خودش واگذار کنیم تا آن را وارد بازار کند و یا اینکه یک پارتنر و سرمایه‌گذار را با مخترع لینک کنیم تا به‌صورت مشترک تجاری‌سازی ایده و اختراع را انجام دهند.

وی گفت: سرمایه‌گذارانی که با مخترعین مرتبط می‌شوند فقط به لحاظ منبع مالی اهمیت ندارند، بلکه بسیاری از آن‌ها دانش مدیریت و بازار را هم به همراه دارند که از آن به‌عنوان "پول هوشمند" (smart money) یاد می‌شود.

رئیس فن بازار ملی ایران در بخش دیگری از سخنان خود به راه‌اندازی بورس ایده هم اشاره کرد و تأکید کرد: این طرح به بازار جدیدی در ذیل شرکت فرا بورس تبدیل شد و در خرداد سال 93 تفاهم‌نامه‌ای در این خصوص بین پارک علم و فناوری پردیس و سازمان بورس منعقد شد که از سمت پارک مرکز فن بازار ملی ایران و از سمت بورس نیز شرکت فرا بورس اجرای این تفاهم را بر عهده گرفتند.

به گفته این مسئول، در این بازار سه مصداق مالکیت فکری شامل اختراعات، طرح‌های صنعتی و علائم تجاری عرضه می‌شود و تاکنون 210 مورد از این مصادیق در بازار معامله عرضه‌شده، 16 معامله صورت گرفته و ارزش معاملات 13.5 میلیارد تومان بوده است.

قنبر پور همچنین از برگزاری رویدادهایی باهدف معامله اختراعات هم خبر داد که قرار است با همکاری فن بازار منطقه‌ای و پارک علم و فناوری کرمانشاه یکی از این رویدادها در این استان برگزار شود.

وی تصریح کرد: این رویداد در حوزه صنایع شیمیایی و پلیمری است که اواخر آبان برگزار خواهد شد.

در تلاشیم اکوسیستم فناوری را با اتصال زنجیره‌های مختلف تکمیل کنیم

دکتر معصومه خان احمدی سرپرست پارک علم و فناوری کرمانشاه در ادامه با بیان اینکه در تلاشیم تا اکوسیستم فناوری را بااتصال زنجیره‌های مختلف تکمیل کنیم، گفت: پارک علم و فناوری کرمانشاه نخستین پارک غرب کشور است و در حوزه زیرساخت‌های فناوری جز هشت پارک‌های برتر در کشور است.

خان احمدی یادآور شد: استان کرمانشاه به لحاظ ارزیابی‌های سطح فناوری جزء استان‌های متوسط کشور است و ادعایی بر هایتک بودن طرح‌ها نداریم اما در حوزه فرهنگ‌سازی فناور طرح‌ها و برنامه‌های گسترده‌ای اجرا کرده‌ایم و در این بخش در کشور پیش رو هستیم.

وی ادامه داد: هر جا که توانسته‌ایم در توسعه و فرهنگ‌سازی فناوری تأثیرگذار باشیم ورود پیداکرده‌ایم و توانسته‌ایم نقش‌آفرینی مؤثری با همکاری و اجرای برنامه‌های حمایتی مختلف با دانشگاه‌های استان و صنایع داشته باشیم.

وی با اشاره به امکان استفاده از خدمات تخصصی فن بازار، گفت: بحث جذب سرمایه‌گذار، نشست‌های فناوری و نیازسنجی فناوری صنایع از اولویت‌های این پارک بوده و برنامه‌های مختلفی در این راستا تعریف و در حال اجراست.

سرپرست پارک علم و فناوری کرمانشاه تصریح کرد: پارک کرمانشاه از پتانسیل و توانمندی فن بازار ملی ایران در راستای اجرای این برنامه‌ها استقبال می‌کند.

خان احمدی با اعلام آمادگی از برگزاری فستیوال اختراعات و جذب سرمایه‌گذار برای طرح‌های برتر استان، گفت: تیم پارک نهایت همکاری را جهت داوری و برگزاری مناسب و شایسته این رویداد خواهیم داشت.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه