English

رئیس اداره میراث فرهنگی کردکوی

کوب‎بافی کردکوی در فهرست ملی آثار ناملموس کشور ثبت شد

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کردکوی از ثبت کوب‎بافی شهرستان کردکوی در فهرست ملی آثار ناملموس کشور خبر داد.

کوب‎بافی کردکوی در فهرست ملی آثار ناملموس کشور ثبت شد

به گزارش خبرگزاری موج، حمید منوچهری اظهار کرد: کوب‎بافی هنر منسوخ‎شده شهرستان کردکوی بود که در گذشته در روستاهای «مهترکلاته»، «چقر» و «سالیکنده» رونق داشت.

وی با بیان اینکه حصیربافی استان گلستان و کوب‎بافی کردکوی در فهرست ملی آثار ناملموس کشور به ثبت رسید، گفت:  با توجه به سابقه کردکوی در حوزه حصیربافی، در مرحله نخست پیشکسوتان این هنر را شناسایی کرده و به افراد جدید آموزش دادیم که «صنم صادق‎پور» از بانوانی است که در این زمینه موفق عمل کرده و توانست حصیربافی را احیاء کند.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کردکوی با بیان اینکه در حال حاضر حدود 20 نفر در کردکوی مهارت حصیربافی را آموختند و در حال فعالیت هستند، افزود: در آینده‎ای نزدیک کارگاه تخصصی حصیربافی در روستای «مهترکلاته» کردکوی با هدف ترویج صنایع دستی ایجاد می‎شود که حصیربافان در این کارگاه، تولید و فروش حصیر را بر عهده خواهند داشت.

*ایجاد بازارچه دائمی صنایع دستی در کردکوی

منوچهری با بیان اینکه با پیگیری‎های انجام‎شده حصیربافی در آموزش‎های فنی‎وحرفه‎ای قرار گرفت، بیان کرد: در آینده حصیربافی نیز در مرکز فنی‎وحرفه‎ای کردکوی به علاقه‎مندان آموزش داده می‎شود.

وی تصریح کرد: با توجه به تأکید مقام معظم رهبری به مسأله اقتصاد مقاومتی و نامگذاری امسال به «اقتصاد مقاومتی؛ تولید و اشتغال» حصیربافی در برنامه‎های اقتصاد مقاومتی شهرستان قرار گرفت و با مشارکت سپاه و فرمانداری کردکوی به هنرمندان نساجی‎سنتی و حصیربافی تسهیلات اعطاء شد و مورد حمایت قرار گرفتند.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کردکوی از ایجاد بازارچه دائمی صنایع دستی طی سال‎جاری در شهرستان کردکوی خبر داد و یادآور شد: در حوزه حصیربافی و نساجی‎سنتی مسأله اصلی بازاریابی و فروش محصولات تولیدی است که راه‎اندازی بازارچه دائمی صنایع دستی مشکلی که تولیدکنندگان در حوزه فروش دارند را برطرف می‎کند و به کار آنها رونق می‎دهد.

گفتنی است؛ کوب‎بافی از قدیمی‎ترین صنایع دستی استان گلستان است که با استفاده از الیاف گیاهی به‎نام «واش» تولید می‎شود طوری که به کمک ابزار ساده‎ای به‎نام «دار بافت زمینی»، واش از بین چله‎ها عبور داده می‎شود.

جنس این تارها که از الیاف پنبه و پشم است پس از عبور از بین سوراخ‎هایی که در قسمت سَر دار و زیر دار تعبیه شده، چله‎کشی انجام شده، سپس بافت کوب با عبور واش از بین تارها آغاز می‎شود.

 تنها جوان بافنده کوب در کشور و احیاء‎کننده، تولیدکننده  و مربی حصیر، کوب، نرم‎جارو و چیق‎بافی در استان گلستان «صنم صادق‎پور» بانوی جوان اهل روستای «مهترکلاته» شهرستان کردکوی است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی