English

معاون وزیر بهداشت در شیراز:

اجرای اصول اخلاق پزشکی از اولویت‌های مهم در وزارت بهداشت است

معاون وزیر بهداشت در شیراز گفت: یکی از اولویت‌های مهم در وزارت بهداشت اجرای اصول اخلاق پزشکی است که در این زمینه 150 کمیته تشکیل شده تا اصول اخلاق در زمینه تحقیقات پزشکی اجرا شود.

اجرای اصول اخلاق پزشکی از اولویت‌های مهم در وزارت بهداشت است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج از شیراز، رضا ملک‌زاده معاون وزیر بهداشت بعدازظهر امروز درحاشیه آئین افتتاحیه دومین مدرسه تابستانی اخلاق در پژوهش‌های زیستی پزشکی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور در جمع خبرنگاران گفت: یکی از اولویت‌های مهم در وزارت بهداشت اجرای اصول اخلاق پزشکی است که در این زمینه 150 کمیته تشکیل شده تا اصول اخلاق در زمینه تحقیقات پزشکی اجرا شود.

وی با بیان اینکه در حوزه سلامت و علم پزشکی به‌دلیل اینکه مبنای پژوهش‌ها انسان است باید کرامت و ارزش‌های انسانی و اخلاق رعایت شود تصریح کرد: از آنجا که پیشرفت دانش پزشکی مبتنی بر پژوهش است اگر بخواهیم در علم پزشکی و طب پیشرفت کنیم باید به پژوهش روی آوریم.

ملک‌زاده با اشاره به جعلی بودن مقالات علمی که چندی پیش در مجله «نیچر» انتشار یافت اظهار داشت: 52 نفر نویسنده این مقالات شناسایی شدند و با آنان برخورد جدی صورت گرفت که در این جریان برخی از این افراد از وزارت بهداشت اخراج شدند و رتبه‌های علمی‌ای که قبلاً کسب کرده بودند از سوی وزارت بهداشت باطل شد.

معاون وزیر بهداشت با خاطرنشان کردن اینکه جعلی بودن مقاله تنها در ایران نیست بلکه در بسیاری کشورها دیده می‌شود تصریح کرد: برای شناسایی مقالات جعلی و فاقد استانداردهای اخلاقی و علمی سایت‌های جهانی به‌عنوان دیده‌بان مقالات وجود دارد که لیست مقالات خارج‌شده را منتشر می‌کند.

در ادامه این برنامه، سید بصیر هاشمی، معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: مدرسه تابستانه اخلاق در پژوهش با همکاری کمیته‌ ملی اخلاق در پژوهش‌های زیست پزشکی معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و معاونت پژوهشی و فناوری دانشگاه علوم پزشکی شیراز با حضور اساتید و صاحب‌نظران کشوری برگزار می‌شود.

وی افزود: این برنامه در دو سطح ویژه اعضای هیئت علمی عضو کمیته‌های اخلاق در پژوهش و کارشناسان کمیته‌های اخلاق در پژوهش با هدف ارتقای سطح آگاهی و توانمندسازی کمیته‌های اخلاق در پژوهش‌های زیست پزشکی برگزار می‌شود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه