English

درهای منطقه ویژه اقتصادی «اترک» به روی سرمایه‎گذاران باز است/ اترک، ظرفیتی برای توسعه گلستان

از آنجایی که گلستان در سال‎های اخیر با مشکلات عدیده اقتصادی مواجه شده و به نوعی در این سال‎ها از قافله توسعه عقب‌مانده و از سویی به دلیل آن که اقتصاد این استان بر پایه کشاورزی آن هم از نوع سنتی شکل گرفته است منطقه ویژه اقتصادی «اترک» می‎تواند به عنوان ظرفیتی مناسب برای توسعه بخش‎های مختلف استان محسوب شود.

درهای منطقه ویژه اقتصادی «اترک» به روی سرمایه‎گذاران باز است/ اترک، ظرفیتی برای توسعه گلستان

به گزارش خبرگزاری موج، در سال‎های اخیر عدم ورود سرمایه‎گذارن داخلی و خارجی به پروژه‎های مختلف را می‎توان یکی از مشکلات اساسی در بن‌بست توسعه اقتصادی کشور و به تبع آن در گلستان برشمرد. بروکراسی‎های زائد اداری، دشوار بودن صدور مجوزات و نامناسب بودن زیرساخت‎های لازم از جمله عواملی بود که سرمایه‌گذاران چندان رغبتی به حضور در عرصه نداشتند اما در چند سال گذشته به دلیل ثابت شدن اهمیت حضور سرمایه‎گذاران، اقدامات مناسبی برای حضور آنها در فعالیت‎های اقتصادی کشور فراهم شده است.

در کنار ده‌ها ظرفیت تاریخی، طبیعی و اقلیمی گلستان که هر یک می‎تواند معبری برای ورود سرمایه‎گذاران در این حوزه‎ها باشد، نباید از ظرفیت‎های همچون همسایگی گلستان با کشورهای حوزه سی‌آی‌اس و وجود  مرزهای مشترک ریلی و زمینی با این کشورها غافل شد بدون تردید از این ظرفیت‎ها می‌توان در سایه استقرار صنایع بزرگ و ایجاد طرح‎های صنعتی در استان بهره کافی برد و برای گلستان محروم اشتغال و توسعه را رقم زد، در این میان یکی از ظرفیت‎های گلستان برای ورود سرمایه‎گذاران به این دیار، منطقه ویژه اقتصادی اترک است.

ایجاد منطقه ویژه اقتصادی اترک به وسعت یک هزار هکتار در مرداد سال 1384 و با هدف توسعه طرح‎های صنعتی در کشور و نیاز گلستان به اشتغال پایدار و کمک به کاهش بیکاری به تصویب رسید عملیات زیرساخت‎های شهرک یک‌هزار هکتاری اترک از سال 1388 آغاز شده است.

از آنجایی که گلستان در سال‎های اخیر با مشکلات عدیده اقتصادی مواجه شده و به نوعی در این سال‎ها از قافله توسعه عقب مانده و از سویی به دلیل آن که اقتصاد این استان بر پایه کشاورزی آن هم از نوع سنتی شکل گرفته است منطقه ویژه اقتصادی اترک می‎تواند به عنوان ظرفیتی مناسب برای توسعه بخش‎های مختلف استان محسوب شود.

*سهل بودن ورود سرمایه‎گذاران به مناطق ویژه اقتصادی

یک کارشناس مسائل اقتصادی استان گلستان در خصوص ویژگی‎های شهرک هزار هکتاری اترک برای  ورود سرمایه‎گذاران در گفت و گو با خبرنگار فارس از گرگان اظهار کرد: مناطق ویژه اقتصادی از حمایت‎ها، تسهیلات و تخفیفات قانونی برخوردار هستند که این امر ورود سرمایه‎گذران به این مناطق را سهل می‎کند.

راضیه مفتاح تصریح کرد: نزدیکی اترک به مرکز استان که در فاصله 40 کیلومتری از گرگان قرار دارد، وجود فرودگاه بین‎المللی، احداث راه آهن گرگان به اینچه‌برون و عبور خط آهن از مجاورت منطقه ویژه اقتصادی عواملی است که موجب رونق تجاری این منطقه خواهد شد.

وی گسترش تجارت خارجی، جذب سرمایه‎گذار داخلی و خارجی، افزایش تولید داخلی و توسعه صادرات غیرنفتی، ایجاد اشتغال و افزایش نیروی انسانی متخصص، تنظیم بازار کالا و ارائه خدمات عمومی را از جمله اهداف شکل‎گیری منطقه ویژه اقتصادی برشمرد.

کارشناس مسائل اقتصادی استان با بیان اینکه به منظور تشویق تولید در مناطق ویژه اقتصادی معافیت گمرکی تا سقف ارزش افزوده کالای تولیدی ارائه می‎شود، افزود: واردات ماشین‌آلات، خط تولید، ابزار و اثاثیه اداری در مناطق ویژه بدون عوارض گمرکی و صدور مجوز ساخت و پایان کار به صورت رایگان انجام می‎شود که این عوامل موجب رغبت سرمایه‎گذاران برای ورود به عرصه‎های اقتصادی خواهد شد.

*فراهم بودن زیرساخت‎ها برای حضور سرمایه‎گذاران در اترک

شهرک صنعتی هزار هکتاری اترک یکی از پروژه‌های مهم شرکت شهرک‎های صنعتی گلستان محسوب می‎شود.

مدیرعامل شرکت شهرک‎های صنعتی گلستان با بیان اینکه زمینه مساعدی برای ایجاد سرمایه‎گذاری در اترک فراهم است اظهار کرد: مساحت شهرک صنعتی اترک هزار هکتار است که برای قطعات آن سند تفکیکی وجود دارد از طرفی به دلیل قرار گرفتن اترک در منطقه محروم دارای معافیت مالیاتی است و زمین‎ها به قیمت مناسبی به فروش می‎رود.

حجت‌الله خلیل‌زاده تصریح کرد:امکانات زیربنایی مورد نیاز برای استقرار واحدهای صنعتی در این شهرک فراهم و تاکنون قراردادهایی با متقاضیان سرمایه‌گذاری در این شهرک منعقد شده است.

وی بیان کرد: در حال حاضر آب و برق در اترک وجود دارد و عملیات گازرسانی و تلفن نیز تا پایان سال انجام خواهد شد.

مدیرعامل شرکت شهرک‎های صنعتی گلستان گام بعدی در اترک را استقرار گمرک عنوان کرد و افزود: در شهرک صنعتی اترک 70 هکتار با شرایط گمرک فنس‌کشی شده است با این وجود معتقد هستیم باید شرایط بهتر از این شود.

خلیل‎زاده شهرک هزار هکتاری اترک را یکی پروژه‎های بزرگ استان برشمرد و گفت: سند مالکیت و تفکیکی برای این شهرک وجود دارد تا سرمایه‎گذاران برای ورود رغبت داشته باشند.

وی از عملیات آسفالت کردن ۲۵۰ هکتار از شهرک صنعتی اترک به عنوان یکی از اقدامات ضروری برای استقرار واحدهای صنعتی خبر داد و گفت:  پروژه آسفالت، گازرسانی، فیبر نوری و مخابرات برای شهرک هزار هکتاری اترک  با 40 میلیارد ریال انجام خواهد شد.

*زیر باز توسعه و ایجاد شهرک صنعتی جدید نخواهیم رفت

مدیرعامل شرکت شهرک‎های صنعتی گلستان در ادامه به افزایش هزینه‎های مختلف در شهرک‎های صنعتی استان اشاره کرد و گفت: شهرک‎های صنعتی هزینه‎های مختلفی از جمله نگهبانی، فضای سبز، ایجاد تصفیه خانه، آب، برق و گاز دارد در واقع هزینه نگهداری شهرک‎ها به شدت بالا رفته است از این‌رو توسعه شهرک‎ها در دستور کار قرار ندارد و متناسب با نیاز، سرمایه‎گذار و منابع مالی توسعه را در دستور کار قرار خواهیم داد.

خلیل‌زاده با بیان اینکه زیر بار توسعه و ایجاد شهرک‎های صنعتی جدید در استان نخواهیم رفت، افزود: توسعه اگر بر مبنای منابع مالی و اقدامات کارشناسانه انجام شود از ان استقبال خواهیم کرد در غیر این صورت هیچ برنامه‎ای برای توسعه شهرک‎های صنعتی نخواهیم داشت.

وی ادامه داد: ایجاد شهرک‎های صنعتی در تمام شهرها اقدام درستی نبوده است متأسفانه در ایجاد شهرک‎های صنعتی مسائل سیاسی دخیل بوده است از طرفی برخی نواحی و شهرک‎ها توسط جهاد کشاورزی ساخته شده است از سال 1386 بر اساس قانون انتقال نواحی، این شهرک‎ها از جهاد کشاورزی به شرکت شهرک‎های صنعتی انتقال یافت بنابراین در ساخت برخی شهرک‎هایی که بدون برنامه ساخته شده‎اند جهاد کشاورزی مقصر است.

بر اساس این گزارش، در حالیکه به دامنه مشکلات در حوزه کشاورزی استان هر روز افزوده می‎شود نمی‎توان به این بخش به عنوان تنها و مهمترین منبع درآمد اقتصادی استان نگاه کرد،  شهرک صنعتی هزار هکتاری اترک به واقع می‎تواند گشایشی عظیم در حوزه اشتغال و رشد اقتصادی استان ایجاد کند بنابراین با فراهم کردن زیرساخت‎های لازم در  منطقه ویژه اقتصادی، می‎توان درهای بیشماری را برای حضور سرمایه‎گذاران در استان باز کرد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه