English

در نشست فعالان فضای مجازی گلستان مطرح شد

لزوم آگاه سازی جامعه نسبت به آمار واقعی آسیب های اجتماعی

فعالان فضای مجازی استان گلستان در نشست هم اندیشی که با موضوع آسیب های اجتماعی و حقوق شهروندی برگزار شد، خواستار ارائه آمار واقعی معضلات و آسیب های اجتماعی به جامعه شدند.

لزوم آگاه سازی جامعه نسبت به آمار واقعی آسیب های اجتماعی

به گزارش خبرگزاری موج، نشست هم‌اندیشی فعالان فضای مجازی با موضوع آسیب‌های اجتماعی و حقوق شهروندی شامگاه شنبه در گرگان برگزار شد و اعضای حاضر در جلسه به بیان نظرات خود پرداختند.

یاسر مقسم، مدرس دانشگاه و فعال فرهنگی اجتماعی در این جلسه اظهار کرد: یکی از راهکارهای درمان آسیب‌های اجتماعی تشخیص درست و تجویز درمان درست است.

وی بابیان اینکه برای تشخیص درست نیازمند دانش و اطلاعات کافی هستیم، افزود: برای شناختن فضای مجازی به شکل کامل باید دوره‌های آموزشی برای فعالان عرصه فضای مجازی گذاشته شود تا با آسیب‌های جدی این فضا، نقاط ضعف و قدرت، فرصت‌ها و تهدیدهای آن آشنا شویم.

این فعال فرهنگی ادامه داد: تا زمانی که خود فعالان فضای مجازی به‌طور کامل از این فضا و آسیب‌هایش اطلاعات کافی نداشته باشند نه می‌توانند تشخیصی دهند و نه می‌توانند تجویزی کنند.

مقسم گفت: ما از آسیب‌های اجتماعی شهر به شهر استانمان آگاه نیستیم و از آسیب‌های فرهنگی اطلاعی نداریم.

لزوم تربیت سفیران فرهنگی

وی افزود: برای برطرف کردن آسیب‌های فرهنگی باید تلاش کنیم سفیران فرهنگی تربیت کنیم و از فضای کانال‌های مجازی نوین بهره ببریم.

علی‌اصغر قزلسفلو یکی دیگر فعالان فضای مجازی اظهار کرد: ما نسبت به فضای مجازی دشمن پنداری کردیم و این در حالی است که کشورهایی مانند ژاپن نهایت استفاده را از این فضا می‌برند.

وی افزود: متأسفانه شاهد گسترش روزافزون استفاده از فضای مجازی و گوشی‌های هوشمند هستیم به‌گونه‌ای که اگر کودکی هم در خانه گریه کرد برای آرام کردنش گوشی به دست وی می‌دهیم.

قزلسفلو بابیان اینکه ما نیازمند فرهنگ‌سازی برای استفاده از فضای مجازی هستیم، ادامه داد: تمام دستگاه‌ها و حتی دهیاری‌ها بودجه‌ای برای فرهنگ در نظر می‌گیرند ازاین رو باید ببینیم این بودجه صرف چه نوع کاری می‌شود.

سید مصطفی میرعرب، یکی دیگر از فعالان فضای مجازی بابیان اینکه جنگ نرم از مدت‌ها پیش آغازشده، اظهار کرد: امروز دشمن ما جنگ نرم را از کودکان ما و دوران ابتدایی آغاز کرده است چراکه معتقدند هر چیزی که به کودکان از سنین خردسالی آموزش داده شود در وجودش نهادینه می‌شود.

وی افزود: ما در فضای مجازی هم با فرصت و هم با تهدید روبه‌رو هستیم و باید تلاش کنیم با گروه‎ها و کانال‎های مجازی که تهدیداتی را برای جامعه به دنبال دارند مقابله کنیم.

داود خاندوزی دیگر فعال رسانه‎ای در این جلسه اظهار کرد: شاهدیم همواره شعار پیشگیری بهتر از درمان است مطرح می‌شود اما در رابطه با آسیب‌های اجتماعی کمتر مورداستفاده قرار می‌گیرد.

وی افزود: شاید امروز سازمان بهزیستی با فراهم کردن زیرساخت‎های لازم مانند اورژانس اجتماعی فضایی را برای کاهش آسیب‌های اجتماعی فراهم کرده باشد، اما متأسفانه درزمینهٔ فقرزدایی فعالیت خاصی انجام‌نشده است.

وی بابیان اینکه بیان نکردن آمارها هیچ کمکی به حل معضلات اجتماعی نمی‎کند، افزود: خانواده‌ها باید با حقیقت معضلات اجتماعی در جامعه آشنا شوند و آن را درک کنند و این امر با بازگشایی و بررسی معضلات اجتماعی در جامعه امکان‌پذیر می‌شود.

طاهره پهلوانی عضو کانون سیر اندیشان روشن اظهار کرد: استان گلستان در سطح کشور دومین استانی است که آمار ازدواج کودکانی که منجر به طلاق می‌شود در آن بالاست.

وی بابیان اینکه بحث پژوهش و تحقیق امری است که باید قبل از شروع به درمان پیشگیری آغاز شود، افزود: متأسفانه ما هرکجا به‌عنوان تیم پژوهشی وارد عمل شدیم اطلاعات و آمار واقعی در اختیار ما قرار نگرفت و لازم است برای اراده راهکار موثر تر این آمار در اختیار ما قرار گیرد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی