English

گردهمایی اعضای کمیسیون ملی یونسکو برای ثبت جهانی نیشابور

اعضای کمیسیون ملی یونسکو به همراه دبیرکل مجمع بین المللی آسیا به دعوت نماینده مردم نیشابور در مجلس شورای اسلامی برای بررسی ثبت جهانی این شهر گردهم آمدند.

گردهمایی اعضای کمیسیون ملی یونسکو برای ثبت جهانی نیشابور

به گزارش خبرگزاری موج، در راستای بررسی شرایط شهر نیشابور برای ثبت جهانی، جلسه ای به دعوت هاجر چنارانی به همراه محمدرضا مجیدی سفیر سابق ایران در سازمان بین المللی یونسکو و دبیر کل مجمع بین المجالس آسیایی، اعضای کمیسیون ملی یونسکو، منتخبین شورای اسلامی، فرماندار و شهردار در محل فرمانداری این شهرستان برگزار شد. 

در این جلسه چنارانی ضمن تبریک دهه کرامت و میلاد حضرت علی ابن موسی الرضا(ع) گفت: تشکر می کنم از دوستان عزیزم که رنج سفر را تحمل کردند و در روزهای بابرکتی مهمان استان خراسان رضوی هستند.

وی افزود: باید به دنبال این باشیم که آئین زیبای اجداد خود را آباد کنیم، نیشابور همه چیز دارد و نیازمند احداث ساختمان ها و اماکن دیدنی نیست تا دنیا به تماشای آن بایستد اگر بیل و کلنگی ساده در دست ما باشد می توانیم میراث پدران خود را به دنیا نمایش دهیم. لذا بر آن شدم تا این درگاه ورودی به دنیا که همین گذر یونسکو بود را اجرا کنم تا تحولی واقعی در توریسم نیشابور ایجاد کنیم.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ادامه داد: به عنوان کسی که دغدغه فرهنگ این آب و خاک را دارد جدای از همه گرایش های سیاسی همکاری کنیم تا اعتلای شهر خود را رقم بزنیم. براین اساس باید جلسات ما با اعضای کمیسیون یونسکو بصورت ماهانه برگزار شود تا سریعتر روند ثبت جهانی نیشابور به پایان برسد، از تمام دوستان می خواهم دلسوزانه پای کار باشند و ارزش واقعی این کار وقتی است که نیشابور ثبت جهانی شود و دنیا آن را بهتر و بیشتر بشناسد.

همچنین محمدرضا مجیدی سفیر سابق ایران در یونسکو و دبیرکل مجمع بین المجالس آسیایی گفت: آستان‌های خراسان ظرفیت‌های بسیار زیادی دارند اما متأسفانه آن‌گونه که شایسته است معرفی نشده‌اند، مضجع شریف امام رضا(ع) استان را نورانی کرده اما به سایر ظرفیت‌های استان توجه خاصی برای معرفی نشده است.

وی تاکید کرد: نیشابور گستردگی بسیاری دارد که باید در ابتدا باب شناسی کنیم و به ترتیب اولویت‌بندی کنیم، در حوزه میراث ناملموس نیشابور بسیار قوی است و می‌توان از این ظرفیت استفاده کرد.

جای خالی فیروزه نیشابور در مجموعه جواهرسازان جهان

دبیرکل مجمع بین المجالس آسیایی تصریح کرد: چند روز قبل در مالزی مجموعه جواهرسازان جهان حضور داشتند و جای فیروزه نیشابور خالی بود، در کنار حوزه فرهنگ اگر به اقتصاد فرهنگ توجه شود مطمئناً زمینه اشتغال‌زایی نیز فراهم خواهد شد.

مجیدی با اشاره به پایتختی فرهنگ جهان اسلام گفت: بنده به دنبال پرونده قم برای پایتخت فرهنگی جهان اسلام در سال جدید هستم، باید پروژه‌هایی تعریف شود تا در آینده بتوانیم نیشابور را به‌عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام معرفی کنیم. اگر نیشابور را در دنیا تبلیغ کنیم ایران را به دنیا معرفی کرده‌ایم، بی‌شک استفاده از ظرفیت‌های نیشابور باعث افتخار ایران اسلامی است.

شبکه شهر خلاق یونسکو فرصتی برای ثبت جهانی نیشابور

در ادامه،  شیدا مهنام،  مدیر گروه علوم اجتماعی و انسانی کمیسیون ملی یونسکو، بیان داشت: یونسکو ابزار خوبی را در اختیار شهرها به نام شبکه شهر خلاق قرار داده است، این شبکه از سال2007 در یونسکو تدوین شد و فرصت مناسبی را به شهرهایی مانند نیشابور می‌دهد که در حوزه‌هایی مانند معماری، فیلم و موسیقی، خوراک‌پزی و صنایع‌دستی دارای داشته‌های مناسبی هستند در این شبکه عضو شوند.

مهنام خاطر نشان کرد: وظیفه کلی تأمین این برنامه‌ها بر عهده شهرداری است، مکاتبات در حوزه شهر خلاق با همکاری کمیسیون ملی یونسکو و شهرداری صورت می‌گیرد، لازمه این کار مکاتبه شهرداری نیشابور با کمیسیون ملی یونسکو و اعلام آمادگی برای عضویت در این شبکه است.

وی افزود: نیشابور در حوزه ادبیات، معماری و صنایع‌دستی می‌تواند به عضویت در این شبکه درآید، اولین اقدام اساسی در ایران در دو شهر اصفهان و رشت صورت گرفت و نیازمند همکاری همه‌جانبه مسئولین است. شبکه شهر خلاق فرصتی اقتصادی است که می‌توان از این ظرفیت برای افزایش رونق اقتصادی کمک گرفت و شهرهایی مانند نیشابور که پتانسیل عظیمی دارند به‌راحتی می‌توانند از این ظرفیت استفاده کنند.

در این جلسه خانم مؤمنی، مشاور محترم معاونت حقوقی امور مجلس و استان های سازمان میراث فرهنگی و صنایع دستی با تشریح برنامه های لازم برای ثبت جهانی اماکن و بناهای تاریخی نیشابور گفت: طبق توافق صورت گفته در این جلسه قرار شد در کارگروهی بصورت ویژه ملزومات لازم برای ثبت جهانی فراهم شود.

شیبانی فرماندار نیشابور نیز ضمن تبریک میلاد حضرت امام رضا(ع) گفت: به واسطه توانایی و پتانسیل نیشابور قطعا جلسه امروز آغاز مبارکی بر روند مبارک جهانی شدن نیشابور خواهد بود.

وی افزود: طبق وظیفه ای که بر دوش ما خدمتگذاران مردم نیشابور گذاشته شده و با همت همه علاقمندان نیشابور این اتفاق فرخنده بزودی رخ خواهد داد و آن را جشن خواهیم گرفت.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه